Nekromanti A tourist guide to Gomorra

Troberg

Sinister eater
Re: Kom på en till [ANT]

Grövre.
Och ja, det finns en ort i Västergötland som heter så. Fram tills Vägverket tröttnade på att skyltarna som pekade in till samhället stals hela tiden så var det sex kilometer dit.
Ska vi dra ner det på den nivån så finns det i Falun en gata som heter Ryckepungsvägen. När det nämns brukar kvinnor hånle och män korsa benen med ett plågat uttryck...

Sodivra

Champion
Trådflytt.

"Eftersom citaten från bordsrollspel är i hopplöst underläge flyttar jag tråden till kulturforumet."

Saxifrage

Hero
Coolt motto

När jag var i tonåren och sprang runt på Upplands flygflottilj som "flygvapenungdom" fick jag tag i ett klistermärke från dåvarande lätta attackdivisionen (Sk60), där deras valspråk fanns att läsa: Med en spjutstorms tunga by. Det tyckte, och tycker jag fortfarande är ett av de hårdaste uttryck jag hört. Man får vibbar av stenhårda fighters som sveper ner från regntunga skyar och bombar sk*ten ur fienden.

Om vi snackar enskilda ord tycker jag att Nordostpassaden (meteorologiterm) är ett fantastiskt inspirerande ord. Det förflyttar mig genast till äventyr på haven, med fullriggade segelfartyg och gigantiska sjömonster.

Storuggla

Champion
Re: Coolt motto

"Om vi snackar enskilda ord tycker jag att Nordostpassaden (meteorologiterm) är ett fantastiskt inspirerande ord. Det förflyttar mig genast till äventyr på haven, med fullriggade segelfartyg och gigantiska sjömonster."

Dito! :gremlaugh: Jag ser framför mig segelfartyg som kämpar sig fram i nedisade farvatten och folk i 17-1800tals vinterkläder som står vid rodret. Vackert.

Storuggla, gillar öken och is

Balderk

Swashbuckler
Re: Kräkångersnoret

Här i Västerbotten finns det faktiskt många intressanta och vackra ortnamn. Ensamheten är ju ett perfekt exempel. Önska finns det ett ställe som heter också, men det ligger nog i Ångermanland.

/Balderk, Umebo

Nero_UBBT

Warrior

Eller varför inte ta bilen mot Lycksele från Umeå och passera London och Berlin på vägen...

Mo I Rana, ett namn varje norrlänning i våra trakter känner igen är ett riktigt vackert ortnamn. Jag har sett det skymta förbi på vägarna så många gånger att jag börjar får lust att åka dit bara för att se vad det är för ställe.

Nero_UBBT

Warrior
Re: Trådflytt.

Du har ju i och för sig helt rätt. Men bara för att retas lite så tycker jag att språket är en viktig del av spelledarskapet.

Hellre säger jag i ett cliffhanger-läge som spelledare när man "zoomar ut" (bildligt talat) spelet "i regnet, på en smutsig bakgata i Daval lämnar vi våra hjältar, till synes i dödens skugga" än "vi fortsätter nästa vecka och så får vi ser om ni dör eller inte".

Var det ett dåligt exempel? Nåväl. Ni vet vad jag menar.
Nån som håller med om språkets betydelse i stämningsbyggande som spelledare?

Nero_UBBT

Warrior
Timbuktu!

Hur coolt är det inte?!

Hur många har inte spellett i en Timbuktu-aktig stad, liksom bara för att få spelleda i en sån stad.

En applåd förresten för Freetown och Sierra Lione. Bägge namnen är stentuffa.

Samt coite di'vorie. Stentufft! Samt Tanganiyka, Angola, Lesotho, Swaziland och Lesotho...
med flera, med flera! Afrika kan det där med namn.

G

Guest

Guest

Ska vi dra ner det på den nivån så finns det i Falun en gata som heter Ryckepungsvägen. När det nämns brukar kvinnor hånle och män korsa benen med ett plågat uttryck...

Om vi ska dra ner det ännu lägre så heter vd:n för svenska Shell Baisgård i efternamn. Och i:et utalas med j-ljud...

Krille

Super Moderator

På samma nivå: Böga Gård, här utanför Skövde.

"Tyvärr" uttalas det med mjukt g, och omgivande samhället har också bytt stavning till Böja.

Ulfgeir

Swashbuckler
Finns / fanns en gata i Göteborg som hade ett rätt skojsigt namn upptäckte min far i sin ungdom. Han och några andra skulle till "Övre Besvärsgatan", och ja det var tydligen en massa besvär att ta sig dit den vägen de gjorde...

/Ulfgeir

chrull

Stockholm Kartell
Re: Turkstäder

Stambul, El Iskandria, Tangerine, Tunis och Alger.

Rosen

Myrmidon

Kräk-ångers- noret. Vad dom dialektala orden betyder vet jag inte.

Kräk = kreatur, boskap
Ånger = Hertsånger, Lövånger, Ångermanland... finns flera tolkningar; "äng" brukar vara ett rätt vanligt svar, en annan skola hävdar att det är "vik", besläktat med norska "anger" (ex Stavanger).
Nor = ...minns inte, sund eller näs eller nåt sånt.

Fast som kul existerande ortsnamn tycker jag ändå att Mensträsk smäller högre. (-:

--
Åke

Foggmock

Myrmidon
På Öland!

När man åker till min moster som bor i Kvinnsgröta (sex stycken hus, fyra är gula, och det bort dubbelt så många hundar som människor där. Namnet kommer av förgiftade danskar. Just det, kvinnorna i byn bjöd på giftig gröt.) åker man förbi Kåtorp. Finns inga uttalskonventioner som kan rädda det stället... :gremgrin:

Bunny

Crazy like a fool

"Nor = ...minns inte, sund eller näs eller nåt sånt."

Jag har för mig att ett nor är ett lokalt handelscentra, ett mer ålderdomligt ord än t ex köping. En bokserie jag läste på... mellanstadiet tror jag utspelar sig under olika epoker på den plats som idag heter Norrköping. Enligt denna kallades platsen först Noret, för att sedan transformeras till Norköping. Som tur var lades det till ett till r på Nor- (iom Söderköpings uppkomst kanske?), så att det inte blev som tårta på tårta.

Är detta riktigt (det var ju trots allt länge sedan jag läste det, så jag vet inte riktigt) så är det ett rätt ballt exempel på hur betydelser förloras när språket förändras, och hur ortsnamn kan utvecklas med tiden.

Nåja.

"Ryd" är en ändelse som används i namnet på många av de orter som Gustav II Adolf gav stadsprivilegier. Det betyder helt enkelt "en bit röjd mark", vilket är extra tydligt i orter som "Markaryd" och liknande. Figurerar oftast i södra Sverige och Småland i synnerhet.

Sedan vet jag inte så mycket mer om ortsnamn egenligen. Ignorera mig.

Balderk

Swashbuckler

Jo, men då måste du ju passera den norska gränsen. Och det vill man ju inte göra i första taget :gremsmirk:

Jo, London och Berlin är två fina orter. Missenträsk gillar jag också, där Sara Lidman kommer ifrån.

magoo

Hero
Mer vackra citat

Jag råkar ständigt ut för detta - att fantasin sveper iväg med mig när jag läser vissa meningar, nu mest i barnböcker. Min nuvarande favorit är från boken "Den vilda bebin får en hund":

Det tar sin tid, det är förstås ett berg
för stjärnorna är plötsligt närmare och himlen har en farligare färg

Alla som liksom jag har bott på ett berg kan säkert känna igen sig i den beskrivningen. Ibland när jag besöker mitt föräldrahem är natthimlen gnistrande och iskall, slickad av grönt norrsken. Då känns det som om jag ska susa upp i rymden eftersom den futtiga gravitationen inte kan hålla emot det oemotståndliga suget från alla dessa stjärnor och det är så vackert att man bara vill gråta...

quetzalcoatl

Veteran
Eftersom jag varit där man anser att staden historiskt sett låg så får jag hicka av den beskrivningen. Idag är det torrt, varmt, öken, berg, saltvatten och ganska öde. Kulturen känns också historiskt sett uppåt väggarna. Jag gillar stämningen du beskriver, men för att undvika missförstånd så kanske du ska ändra namnet.
Och du tror inte Guds straff innebar någon typ av ekologisk kris?

Själv tycker jag att det här är en riktigt kool ide, Vitulv. Så är jag visserligen helsåld på mellankrigstiden och dekadens i allmänhet, men ändå.