Nekromanti A tourist guide to Gomorra

Troberg

Sinister eater
Och du tror inte Guds straff innebar någon typ av ekologisk kris?
Näpp, han är säkert en sån där trädkramare...

Dessutom var döda havet så salt att det inte direkt var jordbruksland då heller...

Quadrante

Grisbonde
Re: Kräkångersnoret

Kräk = alla djur ,oftast kor, hästarna går under namnet kusar
Ånger = lite osäker, kan vara äng med kulle/kuperad mark
Noret = Snår, dunge med buskar, buskrik mark

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Coolt motto

"Om vi snackar enskilda ord tycker jag att Nordostpassaden (meteorologiterm) är ett fantastiskt inspirerande ord. Det förflyttar mig genast till äventyr på haven, med fullriggade segelfartyg och gigantiska sjömonster."

Dito! Jag ser framför mig segelfartyg som kämpar sig fram i nedisade farvatten och folk i 17-1800tals vinterkläder som står vid rodret. Vackert.
Du tänker nog på Nordostpassagen, seglingsrutten utmed Norges och Rysslands norra kust bort till Kina. Nordostpassaden är en vind som blåser nere vid ekvatorn, där farvattnen sällan är nedisade.

/Mikael

Cohen

Swordsman

Kräk = alla djur ,oftast kor, hästarna går under namnet kusar
Ånger = lite osäker, kan vara äng med kulle/kuperad mark
Noret = Snår, dunge med buskar, buskrik mark
Ehmm..nej. Det första är rätt, men inte i det här fallet.

Ett nor är detsamma som ett näs. Används såvitt känt enbart om näs i eller mellan insjöar.
Och för att vara riktigt tydlig:
Ett näs är en landtunga som delar två vatten eller en smal förbindelse mellan två öar, alternativt en landtunga mellan två större landområden eller en smal halvö.

Detta hittade jag på: http://genealogi.aland.net/discus/messages/1063/27820.html?990900204
:

"Söder om Lövånger finns ett samhälle som hette Kräkångersnoret, numera omdöpt till Lövsele, vilket låter betydligt trevligare."

"Kräk är dialektalt för böj, krok och ånger är havsvik. Dvs beskrivning av ett mycket vackert läge.
Namnbytet till Lövsele skedde 1951 pga alla gliringar befolkningen fick. Opinion finns nu att åter ta det gamla namnet i bruk igen."

Alltså betyder Kräkångersnoret någonting i stil med: Näset i den krökta havsviken.

Cohen

Swordsman
Värsta namnen

Fast som kul existerande ortsnamn tycker jag ändå att Mensträsk smäller högre

Tssk.

Muttabo och Porrarp

Rövgräva!?
Sexån, Ollonbacken, Innerstön.

Quadrante

Grisbonde

Okidoki

Annars så används ordet Kräk, dialektalt i väster och norrbotten för just olika djur av obestämd art, ofta boskap... men den betydelsen som du nämner passar nog rätt bra historiskt, då detta område en gång legat närmare kusten (eller snarare kusten har gått närmare detta område)..

Cohen

Swordsman

Annars så används ordet Kräk, dialektalt i väster och norrbotten för just olika djur av obestämd art, ofta boskap...

Jajamän. Bland annat där jag bor.

Sodivra

Champion
Hot diggity damn!

Är den här tråden i farten igen? Vad bra, då kan jag ju posta alla citat jag kom på just som tråden halkat bort från förstasidan!

"your fire burns for me red as grace
the blush came easily to your face"

Jag lyssnade på den här låten för just den här raden i refrängen. Oerhört fin skildring av den spröda osäkerheten som inte kan stå emot den naturliga glädjen.. eller nåt. Det var iallafall vad jag fyllde i den, och så baserade jag en kärlekshistoria mellan Alex och Harriet på den.

"Lovely lovely Carol Sue
I see the heel of the father
Crush the head of the serpent for you"

Det här var så härligt tung fire n' brimstone-omtanke för mig, sådan omtanke man får av en härdad guds man vars tro inte viker för något. Gjorde mig sugen på att skriva ett Dogma om Jesus återkomst i sydstaterna, då varje man är en missionär, i omtanke eller i våld, och sanning ställs mot sanning i en apokalyptisk kataklysm.

"Little Johanna girl of my prairie
Help me fill this house with living words
Further up and further in
Let tem fly from our lips
Just like birds"

Mysig och avslappnad nostalgi där vad som helst fick finnas till och allt var öppet. Men ändå nostalgi, något som låter förgånget eller vemodigt iochmed låtens stil. Inte en klar bild att beskriva egentligen.. Men en stark känsla jag gillar och kan inspireras av.

"Everybody wants my attention
Everybody's got something to sell
'Cept you, yeah you
I'm in love with you"

"Everybody's got something to sell".. Wow! Det här är också helt.. personlig relation i en opersonlig värld.. äh, jag kan inte mjölka den här, så nu avslutar vi detta. Men det var coolt att höra "I'm in love with you", det blev verkligen som ett klimax i låten eftersom det kom först så sent..

"Apples in the summertime
Peaches in the fall"

Den här är bara.. Ja, den är bara Hoon.

Alla texter av David Eugene Edwards utom "Nobody 'cept you" av Bob Dylan.
Alla låtar framförda av mina två favoritband för idag.