OK, jag har börjat skumma mina pdf:er nu, och tänkte att jag kan posta några reflektioner. Mitt fokus är vad som har ändrats jämfört med grundböckerna till 5e.
Vi börjar med Adventurer’s Guide (AG) jämfört med Player’s Handbook (PH).
Introduction
I AG är detta något längre än motsvarande kapitel i PH, eftersom fler av grundreglerna förklaras direkt i inledningen. Det nya som tillkommer är: en uttalad regel för Group Checks (fler än hälften av gruppen måste lyckas), Criticals och Fumbles även för Ability Checks och Saving Throws (i stället för bara på attacker), samt en allmän regel för hur Expertise fungerar (i stället för att gömma det i en klass-beskrivning). Lustigt nog har regeln om att alltid avrunda ned flyttats till en liten sidebar i nästa kapitel, vilket jag tycker gör den svårare att hitta. I övrigt täcks samma ämnen som i PH.
Här börjar de stora skillnaderna komma. Inte omedelbart – att generera Ability Scores fungerar nämligen exakt likadant (med 4d6 drop lowest som alternativ 1, en standard array och en point-buy tabell). Men sedan har AG brutit upp Race i Heritage och Culture, medan Background bryts upp i Background och Destiny. Dessa fyra saker beskrivs i detalj i nästa kapitel.
Heritage är alltså arttillhörighet – är du människa, dvärg, etcetera. Detta sätter vissa allmänna fysiska parametrar: Age, Size och Speed. Det ger också fysiska förmågor som är specifika för den arten – som att alla Dragonborn har Draconic Breath och alla Dwarves har Darkvision, exempelvis. Slutligen låter det dig välja en Heritage Gift, en egenskap som den arten kan ha men som inte alla har. Exempelvis kan Gnomes ha antingen Gnomish Agility (bättre på att ducka stora varelsers attacker) eller Into Mist (begränsad osynlighet). Förutom de raser vi känner från PH kan man i AG välja Orc som heritage, men det finns inga särskilda regler för Half-Elf eller Half-Orc. I stället finns en allmän regel om Mixed Heritage, som helt enkelt säger att du alltid i huvudsak är en viss heritage, men du kan välja en gift från en annan heritage för att representera en blandad härstamning.
Culture är vilken samhällelig kontext du har vuxit upp inom. De kulturer som beskrivs är en blandning av väldigt generella sådana (exempelvis Nomad eller Villager) och sådana som känns rätt specifika (exempelvis Hill Dwarf eller Shadow Elf). Tanken är att när namnet på en viss art finns med, är det mest folk av den arten som kommer från den kulturen, men det kan alltid finnas undantag – säg, en halvling som växt upp bland dvärgar. Spelmekaniskt bestämmer detta några språk du kan tala, och ger en handfull Cultural Traits – vilket kan vara allt från en skill proficiency till förmågan att använda en viss spell en gång per dag. Generellt skall det vara saker man lärt sig, inte saker som är medfödda.
Background är relativt likt egenskapen med samma namn från PH, men i AG har man plockat bort de delarna som handlar om personlighet, och i stället lagt till en ökning av Ability Score. Man får +1 på en bestämd egenskap och +1 på en valfri (men man får inte stacka dem). Detta är alltså den enda ökningen av abilities som sker i karaktärsgenereringen, vilket ger aningen lägre slutvärden än man får genom PH, men i gengäld är man inte lika styrd till att opta ras efter klass. Därefter ges Skill Proficiencies, Languages, Equipment, och en Feature mer eller mindre precis som i PH. Slutligen får man en Connection (en person från sitt tidigare liv som man fortfarande har kontakt med) och en Memento (en pryl som har sentimentalt värde).
Destiny är nog det nyaste i sammanhanget. Om background är ditt förflutna är destiny din framtid. Spelmekaniskt är detta framför allt ett försök att fixa Inspiration. Reglerna i PH är ju rätt flummiga och upp till DM fiat. Destiny inkluderar Motivation (en anledning att bli äventyrare), Source of Inspiration (exempel på handlingar som bör ge Inspiration) och en Inspiration Feature (en förmån man kan välja när man spenderar sin Inspiration i stället för den vanliga att bara få Advantage). Slutligen beskrivs hur man kan fullfölja sitt öde, och vad som händer när man gör det.