Några vapen har fått nya egenskaper (properties) för att särskilja dem litet. Det finns regler för hjälmar. Sköldar kan offras för extra försvar, men då går de sönder. Rustningskategorierna har blivit aningen mer historiska. Efter det är det väldigt likt alla utrustningskapitel ett tag…
Sedan kommer regler om att hyra tjänster, att försöka köpa magiska prylar, att vara filantrop med egoistiska motiv (om du till exempel donerar pengar för bygget av ett sjukhus får du gratis vård där), och slutligen Building Strongholds.
Intressant nog finns det ingen kommentar om att dessa är optional rules. De tycks förutsättas vara core.
Multiklassande fungerar så vitt jag kan se i stort sett identiskt med 5e. Det var bara ett förtydligande som faktiskt gjorde mig mer fundersam. Låt mig citera det i sin helhet:
You cannot stack multiple instances of the Extra
Attack feature from multiple classes, and additional
instances of the feature do not add additional attacks.
Fighters and Marshals. The additional 11th
level Extra attack feature gained by fighters and
marshals are both exceptions to this rule (a
fighter 5/marshal 6 can attack 3 times with
the Attack action.)
Så… betyder det att en fighter 3/marshal 2, exempelvis, får 2 attacker? Alltså att man får summera levels för detta på samma sätt som för proficiency bonus? Eller betyder det bara att när man fått denna feature från just dessa två klasser kan den kombineras? Om det förra, hade det kunnat uttryckas tydligare i regeltexten. Om det senare, hade det blivit mer uppenbart om exemplet varit fighter 5/marshal 5 i stället.
Några Feats har försvunnit, några har tillkommit, och några har gjorts om. Det enda som omedelbart sticker ut för mig är att Lucky är borta. Annars kvarstår problemet att du köper feats genom att offra en ASI, så de kommer att fortsätta vara sällsynta under lvl 12 (i synnerhet eftersom människor inte får en bonus-feat i detta spel).