- Combat Manuevers
För att försöka leda spelarna in i mer tematiska builds (antar jag) har manövrerna delats in i ett antal ”skolor”, Och varje klass får förutom sitt antal manövrar också ett visst antal skolor som de får välja att lära sig från.
Vad gör då manövrerna? Det är väl lättast att ge några exempel.
En enkel första gradens manöver är Lean Into It: ”Until the start of your next turn, when you hit a creature with a melee weapon attack it makes a Strength saving throw or it is knocked prone.”
En betydligt mer avancerad på femte graden är Hear the Wind: ”Until the end of your next turn, you gain blindsight to a range of 20 feet. When you are hit by a ranged attack, you make a Perception check against a DC equal to the attack roll. On a success the attack misses you, and on a critical success you redirect it back at the attacker.”
Graderna är alltså ytterligare en gating mekanism – som spell levels, typ. Intressant nog är det inte någon större skillnad i användningskostnad. Allting kostar mellan 1 och 3 exertion points.