Nekromanti ABCDX-val till Eon IV

duncan_UBBT

Swordsman
Saken är inte den att ingen vill spela misslyckad, för det kan vara ganska roligt. Saken är den att ingen vill bli påtvingad att spela misslyckad. I min version saknas begreppet framgångsrik. Istället för att säga att en misslyckad smed är dålig blir det så att en misslyckad smed har en bred erfarenhet men inga specialiteter.

Thedax

Veteran
Jag tycker att det är viktigt att skilja på vad som ska finnas i regelboken och hur man vill ha sitt rollspel. Ett rollspel måste vara ganska brett så att det passar många olika typer av rollspelare. Sedan kan man när man själv spelar det m h a husregeler anpassa det efter sin egen stil. Jag tycker att vissa saker inte bör regelskrivas in i minsta detalj.

Blasphemy

Swashbuckler
Jösses... det var sannerligen ambitiöst. Många bra och spännande idéer och många trevliga ABCDEFGHIKLMNOPQX val dessutom.

:gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har aldrig fattat varför en rollperson med misslyckat yrke dessutom får färre valfria poäng att sätta ut. Bara för att jag failar på jobbet så har jag en failad fritid?
Fail.
Det är därför att Neogames är stöttat av ett arbetsmarknadspolitisktprogram som visar på hur mycket sämre man blir när man inte arbetar :gremwink:

Men nä... det är faktiskt totalt vilt att det påverkar på det sättet.

T-RED

Warrior
Re: ABCDX-val till Eon IV - bostad

Något jag saknat i Eon är bostäder för RP.
Om man inte slår fram en på bakgrundstabellen så är man liksom hemlös.
Då ser jag hellre att man kan välja mellan de vanligast förekommande bostadsformerna (flerfamiljshus, arrenderat torp)
Dels så får man då någon sorts 'home of operation' och dessutom borde det i de flesta fall generera en hyresvärd eller liknande som kommer och kräver en på pengar/natura med jämna mellanrum.

Blasphemy

Swashbuckler

Om man inte slår fram en på bakgrundstabellen så är man liksom hemlös.
Då ser jag hellre att man kan välja mellan de vanligast förekommande bostadsformerna (flerfamiljshus, arrenderat torp)
Mjo... det har du rätt i. Fler personer har påpekat det... har antecknat det nu... Egendomar skall in där. :gremsmile:

Telephalsion

Swordsman

Jag tycker:

Alla karaktärer bör få samma poängsumma, med motiveringen att alla lever lika länge och bör rimligtvis uppleva lika mycket. Sen om man är misslyckad, bör man få välja en sidogrupp med färdigheter som typ, "person som raggade istället för att jobba" och få enheter för det.

Exempel: Misslyckad Magiker får sina yrkespoäng, oh sina valfria enligt nuvarande angivelse, men får de poäng som saknas för att komma upp i 180 poäng i en eller två av följande:

Ligist - Rollpersonen spenderade mycket tid på olagliga aktiviteter och småbrott, vilket fick yrket att lida.
Skumraskaffärer, Smyga, Speja, Fingerfärdighet exempelvis.

Hedonist - Rollpersonen spenderade både tid och pengar på livets nöjen och försummade yrket för njutningens skull.
Matlagning, Filosofi, Förföra, Dansa, Sjunga Exempelvis.

Spelare/studentliv - Rollpersonen spelade rollspel, brädspel och kortspel istället för att plugga och jobba. Detta fick yrket att lida.
Spel & Dobbel, Supa, Sova(ny färdighet, ger tre utmattningskryss per sovd timme förutom de nödvändiga för ett normalsvårt slag mot sova. Man blir tröttare av att sova) exempelvis.

Naturintresserad - Rollpersonen spenderade mycket tid i skog och mark eller bland djur och natur istället för att jobba.
Växtlära, Djurlära, Geografi, Ockultism. Exempelvis.

Bokmal - Rollpersonen föredrog att sätta sig in i det skrivna ordet istället för att syssla med sitt yrke.
Språkfärdigheter, bibliotekskunskap, kunskapsfärdigheter. Exempelvis.

Episka Ambitioner - Rollpersonen drömde om ett liv i episk anda och smög iväg från jobbet för att vara episk.
Vapenfärdighet, Etikett, Förföra, Berättarkonst, Ledarskap. Skådespel. Exempelvis.

Övriga alternativ kan hittas på.

På så vis får man lite smak på varför karaktären inte är framgångsrik, men får ända samma mängd enheter som en framgångsrik, bara mer spridd.
Dessa bör inte slås fram, utan väljas i samråd med spelledaren.

Totala poäng: 180
Yrkesfärdigheter: 70/90/110
Valfria Färdigheter 70/70/70
Störningsmomentsfärdigheter: 40/20/0

Är man misslyckad har man två kategorier av störningsmoment, är man lyckad hade man en kategori av störningsmoment.

Sen gillar jag också Ymirs idé om att framgångsrika karaktärer kan köpa några yrkesfärdigheter över 15 för halva pris.

Hjalle

Swashbuckler

Jag kanske missförstår dig nu, men är det inte väldigt mycket lättare att helt enkelt låta de valfria färdigheterna vara just helt valfria? Sen kan man låta spelaren förklara det hur hon vill.

Eventuellt kan man få in en mening i beskrivningen av Valfria färdighetersom säger att "det är bra om spelaren på något sätt kan motivera sina Valfria färdigheter."

För övrigt tycker jag att alla yrken bör ha två valfria färdigheter, som Riddaren har. På det sättet underlättar man iaf lite för de bokstavstrogna som inte låter sig köpa färdigheter för yrkesenheter som inte står med. "Nej, din dvärgsmed kan inte köpa Metallurgi, den ingår inte i Hantverkare! Lägg de enheter du har kvar på Räkning!"

Man kan förstås göra som många av oss och helt enkelt kringgå detta att alla yrkesenheterna måste gå till just de angivna yrkesfärdigheterna. Men det finns ju som sagt de som vill följa reglerna till punkt. Och pricka.

Förresten; "Sova"? Nåja, var och en blir salig på sin fason. :gremwink:

/Hjalle, halleluja

Thedax

Veteran

Telephalsion said:
Jag tycker:

Alla karaktärer bör få samma poängsumma, med motiveringen att alla lever lika länge och bör rimligtvis uppleva lika mycket. Sen om man är misslyckad, bör man få välja en sidogrupp med färdigheter som typ, "person som raggade istället för att jobba" och få enheter för det.
jag håller inte med, vissa människor är mer talenterade än andra och är således helt enkelt bättre. Bara för att någon har samma ålder som en annan person betyder det inte att de är lika erfarna och kan lika mycket.

Men jag håller med principen att det inte ska vara fullt så stora skillnader beroende på framgång.

Telephalsion

Swordsman

Montecore said:
Jag kanske missförstår dig nu, men är det inte väldigt mycket lättare att helt enkelt låta de valfria färdigheterna vara just helt valfria? Sen kan man låta spelaren förklara det hur hon vill.
Jo det är mycket lättare, och det är fullt möjligt, problemet är väl då att då lan man ju lägga de valfria på yrkesfärdigheterna och på så vis kringgå en misslyckad karriär, vilket leder till att hela framgångsslaget tappar sin mening.

Montecore said:
Eventuellt kan man få in en mening i beskrivningen av Valfria färdighetersom säger att "det är bra om spelaren på något sätt kan motivera sina Valfria färdigheter."
Det är ett fullt gångbart sätt, men jag anser att möjligheten för den late spelaren/spelledaren att helt enkelt väla en schablonbild av en fritidssyssla med några färdigheter att fördela poängen på har en viss charm.

Montecore said:
För övrigt tycker jag att alla yrken bör ha två valfria färdigheter, som Riddaren har. På det sättet underlättar man iaf lite för de bokstavstrogna som inte låter sig köpa färdigheter för yrkesenheter som inte står med. "Nej, din dvärgsmed kan inte köpa Metallurgi, den ingår inte i Hantverkare! Lägg de enheter du har kvar på Räkning!"
Intressant, jag gillar idén. men är inte detta motiverat med att riddaren har massor av fritid att bara dola runt med vad han vill och således lärt sig två valfria färdigheter? Medan hantverkaren har fullt upp med sitt yrke för att lära sig någor annat specifikt? Osäker här...

Thedax said:
Telephalsion said:
Jag tycker:

jag håller inte med, vissa människor är mer talenterade än andra och är således helt enkelt bättre. Bara för att någon har samma ålder som en annan person betyder det inte att de är lika erfarna och kan lika mycket.

Men jag håller med principen att det inte ska vara fullt så stora skillnader beroende på framgång.
Du för fram en intressant poäng. Men jag tycker då hellre att den framgång och ökade episkhet som en "bättre" karaktär har, kan får genom exempelvis rabbaterade poängkostnader, fler kontakter, mer ABCDX-val, rykte, etc. Eller möjligen en inte lika brant enhetskurva:

Exempel:

Misslyckad Karriär. 160 enheter totalt. ca 60 till yrket, ca 60 valfria, och 2x20 enheter på två störningsmoment/sidosysslor, Pengar, ABCDX-val, kontakt etc. som nu.

Lyckad Karriär 180 enheter totalt, ca 80 till yrket, ca 80 valfria, och 20 enheter på ett störningsmoment/sidosyssla, Pengar, ABCDX-val, kontakt etc. som nu.

Framgångsrik Karriär. 180 enheter totalt, ca 100 till yrket, ca 80 valfria. Pengar, ABCDX-val, kontakt etc. som nu. Med extra kontakter, rabatter eller andra former av strössel.

Thedax

Veteran

Telephalsion said:
Du för fram en intressant poäng. Men jag tycker då hellre att den framgång och ökade episkhet som en "bättre" karaktär har, kan får genom exempelvis rabbaterade poängkostnader, fler kontakter, mer ABCDX-val, rykte, etc. Eller möjligen en inte lika brant enhetskurva:
jag gillar idéen med den mindre branta enhetskurvan, dock borde det bara gälla yrkesfärdigheter. Att de som är framgångsrika inom sitt yrke alltså har kommit längre inom sitt yrke och är duktigare på de färdigheterna men att de inte är bättre på allt.