Nekromanti ABCDX-val till Eon IV

Oreh

Warrior
Blir det inte problematisk att föra protokoll på vikter om man inte vet exakt vad det är man har i ryggsäcken?

Vi brukar sortera lite fritt bland små prylarna, ofta är det ju vikten som sätter stopp för hur mycket som är möjligt att ha med sig på sina äventyr.

Vad jag inte förstår är om ni nu tycker att det är så jobbigt med dessa prylar, varför skiter ni inte bara i det och kör på; -Ja det är troligt att du har ett elddon för din karaktär är ju vildmarksman.

Blasphemy

Swashbuckler
Det har jag dock aldrig känt att Eons ABCDX-val (väldigt smidig term...) gör.
ABCDX-valen är en mycket krånglig term och det kommer inte heta det i Eon IV. För närvarande är det övergripande namnet för alla dessa val Resurser och under dessa finns då olika kategorier såsom Vapen&Rustning, Rikedom, Inflytande etc.

Blasphemy

Swashbuckler
Rollpersonen antas därefter äga alla prylar han eller hon behöver under sina vardagliga göromål.
Som sagt... det är nog många som kör det på det sättet. Men eftersom Eon ändå är fokuserat på att vara lite mer "pryligt" så kommer det finnas en viss grundutrustning som alla har samt att man kan skaffa till sig saker som är knutna till sitt yrke.

Fördelen med ovanstående system är ju att det är väldigt enkelt för de som vill spela på det sättet att bara säga så. Det är däremot svårare för dem som spelar detaljerat att skriva upp allt rollpersonen har om det inte finns något stöd för det i reglerna... Därav anser jag att det fortfarande bör vara en viss detaljnivå.

Sedan är vi ju extremt prylvana i Sverige 2011 men i Mundanas medeltida värld så är saker desto mer ovanliga och de ägodelar man har är ju sådant som är värt mycket. Att skänka sin kniv till någon är en stor grej att göra då det inte bara är att gå in på Åhlens och köpa en ny.

Men... utökade val kommer garanterat att göra att man kan fokusera på olika delar av sin rollperson som inte bara har att göra med föremål.

Ymir

Liten kantbaron
Blir det inte problematisk att föra protokoll på vikter om man inte vet exakt vad det är man har i ryggsäcken?
Vem f-n för protokoll på vikter? Jag har inte gjort det typ någonsin. Är det inte väldigt, liksom, 90-tal?

Poseur

Swashbuckler
Well jag kan nog tänka mig att väldigt många spelgrupper för en hyfsat noggrann koll på vad saker och ting väger som äventyrarna bär med sig.

Men precis som du säger är det väldigt gammalmodigt att föra detaljkoll på vad saker väger exakt.

Kör inte heller något protokoll på vad mina spelare tar med sig, och skulle jag det så är nog alla grovt överbelastade med säkert minst tio kg vardera, men det orkar inte jag bry mig om. Vill de ha med både rustning och tält så vackert för mig, ännu mer vackert den gången då jag faktiskt lär få dem att välja vad de tar med sig.

Men som sagt, nej orka hålla koll på vad allt väger exakt, dock finns ju lite charm att åtminstone kunna göra det om man faktiskt vill.

/Poseur

Hrimfar

Veteran
Poseur said:
Well jag kan nog tänka mig att väldigt många spelgrupper för en hyfsat noggrann koll på vad saker och ting väger som äventyrarna bär med sig.

Men precis som du säger är det väldigt gammalmodigt att föra detaljkoll på vad saker väger exakt.

Kör inte heller något protokoll på vad mina spelare tar med sig, och skulle jag det så är nog alla grovt överbelastade med säkert minst tio kg vardera, men det orkar inte jag bry mig om. Vill de ha med både rustning och tält så vackert för mig, ännu mer vackert den gången då jag faktiskt lär få dem att välja vad de tar med sig.

Men som sagt, nej orka hålla koll på vad allt väger exakt, dock finns ju lite charm att åtminstone kunna göra det om man faktiskt vill.

/Poseur
Jag försöker hålla koll på vikter iom att mina spelare både alltid vill bära med sig massa skit och vill undvika dubbel utmattning. Men att föra in varenda liten grej är ganska tråkigt.

Så en grej vi brukar köra med är ryggsäckar, dessa kastar rollpersonerna av sig om de råkar i konflikt och om de sedan tvingas fly, blir de av med majoriteten av sin utrustning om ingen tänker på att plocka upp grejerna...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hrimfar said:
Jag försöker hålla koll på vikter iom att mina spelare både alltid vill bära med sig massa skit och vill undvika dubbel utmattning. Men att föra in varenda liten grej är ganska tråkigt.

Så en grej vi brukar köra med är ryggsäckar, dessa kastar rollpersonerna av sig om de råkar i konflikt och om de sedan tvingas fly, blir de av med majoriteten av sin utrustning om ingen tänker på att plocka upp grejerna...
Vi löser det genom att säga "hörrödu, det där verkar bli lite mycket. Du borde nog ha en packåsna/packhäst eller åtminstone skaffa sadelväskor."

Utmattningsreglerna är ändå så uppfuckade just nu att det inte är värt att använda dem :gremwink: (jag erkänner dock att jag nog inte skulle använda dem även om de var revolutionerande bra, superrealistiska och jättebalanserade)

Poseur

Swashbuckler
Jag tycker definitivt du ska åka mer tåg faktiskt, mycket där var riktigt bra faktiskt, även om jag bara skuggat igenom det.

/Poseur approves

Ögat

Hero
Jag har alltid tyckt att problemet med abx-valen är att man får för mycket.

Vaddå för mycket?

Jo - såhär. När fler än en i gruppen har ett val, tex "lägerutrustning", försvinner det magiska med att vara den som har det. Det är lite som att ha en mobiltelefon. Superawesome 1993. Nu: mest skit. Men det här är inte det enda problemet. Efter att ha gjort alla val, inser jag snart att det är en orimlig mängd saker att ha med sig. Alltså måste jag hyra Shurgard, eller åka runt som en gårdfarihandlare. Vilket av valen jag än bestämmer mig för, blir resultatet att jag har gjort valen "i onödan". Detta är abx-valens största problem, att de s.a.s. gör sig själv överflödiga.

En lösning vore att radikalt minska antalet val spelaren får göra. En annan lösning att valen bara innehöll one-of-a-kind-grejjor. Saker med tyngd. Så att den som valde "lägerutrustning" hade en lägerutrustning som var värd att skriva hem om - med små paviljonger och Jargiskt inspirerade gobelänger och en reseservis i Thalaskisk tenn med scener ur Ilharans äventyr graverade längs basen, nu mörknade och med avskavd färg runt handtag och bitmärken med fortfarande konstfulla. En avskedsgåva från Jhaldir, som han ärvt av sin farbror som deltog i korstågen men aldrig haft användning för eftersom han slagit sig ned lycklig med sin fru och fyra barn, det femte på väg.

En annan sak som skulle kunna få utrustningen att kännas mer positivt laddad vore om det funnes ett enkelt och valintegrerat system för hur saker går sönder. Så att det blev en påtaglig känsla av att alla rollpersoner inte glider runt med absurt mycket saker, och att de som gör det släpar på en förgänglig rikedom i sitt följe av packdjur.

tänker jag

wallahad

Swordsman
Håller med att inflationen av föremål kan störa rätt rejält.

Däremot tror jag, som jag tidigare sagt, att föremålen ska vara mer knutna till om karriären varit lyckad eller ej.

Ett bra hyrsvärd kan säkert ha råd med paviljong och en egen tross.
En sämre kanske bara har ett tält om det.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker man borde ta bort hela misslyckad/framgångsrik karriär-grejen. Jag menar, vem f-n vill någonsin spela en rollperson som inte är genuint bra på det den gör?

Jag tror aldrig någonsin någon rollperson i våra kampanjer inte haft framgångsrik karriär.

Poseur

Swashbuckler
Mycket av charmen med att spela misslyckad är ju att kunna bli mycket bättre och visa att man egentligen inte är så misslyckad som folk tror.

Sen är det ju alltid en hel del angst med att spela någon som är värdelös på det mesta man företar sig.

Men vi har samma "problem" här, ingen någonsin har spelat sämre än framgångsrik någon gång, om det inte varit att SL sagt att alla RP´s ska suga åsnepung eller att man börjar som 16åringar utan erfarenhet alls typ.

/Poseur

Marukusu

Hero
Jag har aldrig fattat varför en rollperson med misslyckat yrke dessutom får färre valfria poäng att sätta ut. Bara för att jag failar på jobbet så har jag en failad fritid?
Fail.

wallahad

Swordsman
Vi använde misslyckad karriär i viss mån som handelsvara - Om sl var reserverad mot ett yrke provade man lyfta fram - misslyckad karriärs kortet.

Sedan som tidigare inlägg sa; Att valfria poäng också sänks...

Hellre skulle det vara en fast summa poäng och sedan baserat på "Karriärs slagen" avgöra hur mycket du klarar av att spendera på respektive kategori.
Har du varit fokuserad eller har du kört mycket sidospår?

Ymir

Liten kantbaron
Mycket av charmen med att spela misslyckad är ju att kunna bli mycket bättre och visa att man egentligen inte är så misslyckad som folk tror.
Uhm, det kan man få in om man spelar med framgångsrik karriär också...bara att sätta dåligt på just de grejer man vill vara medioker på, och använda de överblivna enheterna för att lyfta fram någon annan del av karaktären.

Sen är det ju alltid en hel del angst med att spela någon som är värdelös på det mesta man företar sig.
En rätt fattig och tråkig sorts angst, dock.

Ymir

Liten kantbaron
Hellre skulle det vara en fast summa poäng och sedan baserat på "Karriärs slagen" avgöra hur mycket du klarar av att spendera på respektive kategori.
Har du varit fokuserad eller har du kört mycket sidospår?
Det var en bra idé.

Alternativt skulle man med framgångsrik karriär kanske kunna få halverad kostnad för att köpa värden över 15 i sina yrkesfärdigheter, eller nåt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men det är ju detta jag alltid har talat om. Eon skulle må bra av en större frikoppling mellan "framgång" (sociala fördelar) och "färdighet" (värdesmässiga fördelar). Det jag skulle föredra är följande:
Slag för yrkets basattribut avgör sådant som startkapital, kontakter och liknande.
Yrkesenheter avgörs genom att man tar ett visst antal enheter och lägger till summan av de attribut som utgör grunden för yrket.
Valfria enheter är konstant, oaktat hur bra man är på yrket.

På detta vis kan man få skickliga individer som bara haft otur med hur de har lyckats i livet (höga attribut, misslyckade framgångsslag), liksom idioter som bara av ren tur har nått social framgång (låga attribut, lyckade framgångsslag). Att slippa den självklara kopplingen mellan "fattig och usel = dålig på det du gör" hade varit bekvämt.