Varulv [ABDitC] Runda 1

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Aja, men om en person ställer sig på förrådet då så är vi väl safe att bygga en massa coola vapen.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Aja, men om en person ställer sig på förrådet då så är vi väl safe att bygga en massa coola vapen.
Och om den personen är infiltratör så riskerar vi att varenda bybo blir uppäten av aliens R2 ;)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
De är troligtvis två ulvar, och har potentiellt tillgång till en aktiv sentry gun nästa runda.
Ja, men det stämmer ju kanske. Så vi måste alltid vara minst fyra personer i förrådet för att inte insta-förlora.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Okej, så det är två spel i det här spelet. Det ena är ett vanligt ulvspel. Det andra är ett worker placement som, om det spelas fel, kan resultera i game over väldigt enkelt. Jag har spelat många worker placement-spel i mina dar och det de alla har gemensamt är att du vill ALLTID göra mer än du kan. Jag delar inte alls Rasmus bild av att det bara är att chilla med det hela och släppa rum till älgarna hur som helst, eftersom det troligtvis kommer leda till att vi inte kommer kunna ta tillbaka rummet igen. Vi kan inte sitta på arschlet och jaga ulvar om det innebär att vi inte kommer ut igen. Det är tre handlingar som krävs för att vinna spelet och om vi väntar med de tre handlingarna för länge kommer vi ha för få spelare för att kunna utföra dem.
Sentry gunen ser jag som potentiellt livsfarlig och är inget verktyg jag skulle lägga för många ägg i samma korg på. Sätter vi vår tilltro till den i fel läge kan ulvarna använda en dubbelröst till att döda mängder med bybor i samma runda.
Jag föreslår att ta ett steg tillbaka och diskuterar ihop en plan som håller i mer än en runda, istället för att rusa iväg och bli själv inlåst i ett rum med en xenomorph. Både Rasmus och Basse har nu spelat på sätt som jag tolkat som "inte i byns bästa".
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
För att undvika att sentry gunen används på "fel" sätt tror jag att det är föredraget att använda den för att spara på personlig ammo, istället för som skydd när det behövs laddas om. Då riskerar ingen att bli fast i förrådet utan ammo när älgen kommer. Så den är nog bra att använda vid skydd för att fler ska bygga eldkastare exv.

En annan sak med att låta älgen ta kontroll över rum är att använda rummet händer innan försök att ta tillbaka det. Så ett rum fullt av aliens kan inte användas förrän rundan EFTER det har tagits tillbaka.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Det säkra draget är ju att hålla flera personer i förrådet, så att de är tillgängliga till rundan efteråt med ammo. Sen med ett roterande schema för att bygga eldkastare, hålla koll på rum och försvara förrådet.

Så R1 håller 3 personer förrådet, 1 håller huvudbyggnaden och resten bygger eldkastare (eller 4 eldkastare och 1 sentry, även om jag ogillar tanken på att lita på sentryn och om den även ska laddas så är en av de 3 i förrådet utan ammo)? Då behöver de 6 som lämnade förrådet i R2 gå tillbaka till huvudbyggnaden (för att kunna fly in i förrådet och således ladda magasinen). De 3 som försvarade förrådet får då i uppdrag att hålla förrådet, huvudbyggnaden och verkstaden (den personen hinner även bygga en eldkastare. Då går vi in i R3 med ganska många fulladdade eldkastare och borde kunna hämta ner skytteln. Samt att vi då efter rundan har gått igenom tre rundor och plockat minst en av ulvarna.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Ulvar röstar inte på andra ulvar, är min devis som hänger ovanför spisen hemma.
Kan så vara att du har en sån hängande därhemma ovanför spisen men inte fasiken följer du den!

Röst: @Basenanji

Motivering: RymdBrus OCH det grönar INTE Impetigo som man kanske först då skulle tänka…
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,365
Jag tror jag kan ha en spaning här som kan vara guld värd, som jag gärna får lite input på.

Så här: Vi måste ha en person i förrådet konstant som försvarar rummet, eftersom utan den personen skulle älgen ta över rummet och då är vi 100 % rökta både ulvar och bybor. Om den personen är 100 % grön, säg genom att exv outa roll, kan vi hålla den personen ensam som förrådets försvar. Ulvarna kan dock inte nattmörda personen, eftersom utan en vakt i förrådet blir även de älgmat. Det jag menar är att det går att införa roller i spelet som allas vår överlevnad hänger på, som går att allokera till väktaren och siaren, så att ulvarna inte kan nattmörda dem samtidigt som byn vet vilka de är.
Säg tex att Vimes är siaren. Vimes deklarerar i tråden att han är siaren och vi sätter honom i R1 och R2 som försvar av förrådet. R1 går massa folk och bygger eldkastare och i R2 behöver de gå och ladda om sina vapen. Om ulvarna skulle nattmörda honom har vi då inte längre något försvar i förrådet, älgen tar över rummet och vi kan inte ladda om ammo. Alla dör. Och om de inte nattmördar honom har vi en riskfri siare och grön spelare på basen.

Vad tror ni, missar jag något uppenbart?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Det säkra draget är ju att hålla flera personer i förrådet, så att de är tillgängliga till rundan efteråt med ammo. Sen med ett roterande schema för att bygga eldkastare, hålla koll på rum och försvara förrådet.

Så R1 håller 3 personer förrådet, 1 håller huvudbyggnaden och resten bygger eldkastare (eller 4 eldkastare och 1 sentry, även om jag ogillar tanken på att lita på sentryn och om den även ska laddas så är en av de 3 i förrådet utan ammo)? Då behöver de 6 som lämnade förrådet i R2 gå tillbaka till huvudbyggnaden (för att kunna fly in i förrådet och således ladda magasinen). De 3 som försvarade förrådet får då i uppdrag att hålla förrådet, huvudbyggnaden och verkstaden (den personen hinner även bygga en eldkastare. Då går vi in i R3 med ganska många fulladdade eldkastare och borde kunna hämta ner skytteln. Samt att vi då efter rundan har gått igenom tre rundor och plockat minst en av ulvarna.
Det här är mkt bra att sammarbeta efter ett schema som säkrar upp.
Kom bara ihåg att räkna in att Ulvarna kommer nattmörda en Marine varje runda så det är alltså -1 person att räkna med över brädet.

Jag vill att vi koordinerar detta gärna med en bild så att alla uppfattat vart var och en ska gå👍

Lägg upp ett förslag nån som fattar galoppen som vi kan utgå ifrån med förslag på personer och rum.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Jag tror jag kan ha en spaning här som kan vara guld värd, som jag gärna får lite input på.

Så här: Vi måste ha en person i förrådet konstant som försvarar rummet, eftersom utan den personen skulle älgen ta över rummet och då är vi 100 % rökta både ulvar och bybor. Om den personen är 100 % grön, säg genom att exv outa roll, kan vi hålla den personen ensam som förrådets försvar. Ulvarna kan dock inte nattmörda personen, eftersom utan en vakt i förrådet blir även de älgmat. Det jag menar är att det går att införa roller i spelet som allas vår överlevnad hänger på, som går att allokera till väktaren och siaren, så att ulvarna inte kan nattmörda dem samtidigt som byn vet vilka de är.
Säg tex att Vimes är siaren. Vimes deklarerar i tråden att han är siaren och vi sätter honom i R1 och R2 som försvar av förrådet. R1 går massa folk och bygger eldkastare och i R2 behöver de gå och ladda om sina vapen. Om ulvarna skulle nattmörda honom har vi då inte längre något försvar i förrådet, älgen tar över rummet och vi kan inte ladda om ammo. Alla dör. Och om de inte nattmördar honom har vi en riskfri siare och grön spelare på basen.

Vad tror ni, missar jag något uppenbart?
Ja, ulvarna kan sabotera spelet för alla (inklusive sig själva) på lite olika sätt men det är konstigt att ens se det som en potentiell möjlighet att de skulle göra det. Jag håller med om att vi ska vara minst fyra i förrådet hela tiden, men övrigt anser jag fortfarande är mindre viktigt i vilken ordning det sker. Jag kommer också att fixa uppdragsgrejer men att snacka plan hela r1 är waste of time, det kan vi svänga ihop sista fem minuterna om så behövs.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag är nog team Rasmus här: det borde väl räcka med att vi håller förrådet? Vi bör se till att inte tappa mittenrummet också, så det alltid finns en flyktväg.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Ja, ulvarna kan sabotera spelet för alla (inklusive sig själva) på lite olika sätt men det är konstigt att ens se det som en potentiell möjlighet att de skulle göra det. Jag håller med om att vi ska vara minst fyra i förrådet hela tiden, men övrigt anser jag fortfarande är mindre viktigt i vilken ordning det sker. Jag kommer också att fixa uppdragsgrejer men att snacka plan hela r1 är waste of time, det kan vi svänga ihop sista fem minuterna om så behövs.
Du är väldigt motsägelsefull här med att vi ska visst vara 4 i förrådet men vi ska också vänta till sista 5 min med att sammarbeta?
Du ska tydligen göra lite vad du vill?
Bättre vi pratar ihop oss så vi inte alla blir dödade av Xenomrpher + Ulvarna ska inte kunna göra sina egensinniga moves så att de i slutändan är kvar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,978
Location
Stockholm
Min plan är att jogga iväg till verkstaden och hamra ihop en eldkastare. Därefter sitter jag gärna och häckar i ammo-rummet tills vi börjar närma oss lagom många utröstade skummisar. Men, @fjodorsenuba får vi veta fraktionstillhörighet på de utröstade?
 
Top