Nekromanti Abstrakt skiljefråga

PVC

Veteran
Vad jag kan anklaga dig för var att det var skitsvårt att svara på din trådstart
Detta var faktiskt avsiktligt. Frågan jag ställer i trådstarten är teoretisk och behöver inte ha någonting som helst med mitt rollspel att göra. Jag ansträngde mig verkligen för att uttrycka mig på så sätt att frågan blev abstrakt och helt generell. :gremlaugh: Om jag hade velat ha hjälp med mitt rollspel hade jag kunnat bifoga en version av mina slimmade regler och helt enkelt frågat om ni tycker att de är tillräckliga.

om du bara gör dig dum som ett svar på att jag tycker man ska förklara varför regeln finns
Faktiskt gör jag inte det. Jag antar att det blev en spontan reaktion. Normalt sätt brukar jag kunna läsa dina inlägg och nicka lite instämmande men nu blev jag så chockad över att tycka så totalt olikt dig att jag inte vet riktigt vad jag gjorde. Uppenbarligen skiuljer sig dina åsikter från mina i frågan och det var lite det jag ville lyfta fram från allra första början. Om man tittar längre ned i tråden inser man att folk inte alls håller med varandra om hur mycket regler som behövs i största allmänhet. Den enda som envisats med att hela tiden dra praktiska paralleller är du.

När vi sedan kommer till din åsikt om förklarande av regler vill jag på ett mer korrekt sätt persentera min. Jag tror att folk vill ha en förklarande text men att den inte får vara övertydlig. Om texten talar till en på fruktansvärt grundläggande sätt blir man bara irriterad och känner sig förolämpad över att bli behandlad som en barnunge. Därför tror jag att alltför mycket motiveande av regler gör läsarna griniga och allmännt ovilliga att fortsätta läsa. Och jag vill i alla fall att mina spelare verkligen ska läsa reglerna för att förstå hur fritt de kan hussera. :gremsuck:

Krille

Super Moderator
Regel 1 och 2

"Många gånger har jag hört uttrycket; "Rollspelets två huvudregler; 1. sl har alltid rätt, 2. om sl har fel se regel 1", oftast är det samma sak i friform (fast samberättande har en annan tanke) och har inte sett ett system som inte kan strippas ned till den regeln i olika lägen."

Själv håller jag inte med om de där reglerna. Jag vägrar kategoriskt att ens ha med dem i spelen som jag skriver. Det närmaste jag kan komma är Playelfs avtal om källarmästares ansvar. Den är av mer satirisk form och ska inte ses som ett godkännande av reglerna 1 och 2.

Reglerna 1 och 2 säger ingenting om mekaniken. Tvärtom överför de kontrollen över spelets mekanik till en av parterna. Mekaniken blir därmed inte oberoende av spelledare och spelare. Därmed kan jag inte se ett rollspel som hänger upp sig på endast dessa två regler som ett spel i första rummet.

Rollspelens regel 1 och 2 är regler om mötesdisciplin och en dåliga sådana därtill. Deras enda syfte är att stoppa regelbråk, och det sker på bekostnad av spelarnas inflytande.

Big Marco

Läskig
Re: Pannkakor

Sånna här uttalande är det jag menar när jag pratar om att folk verkar lägga värderingar i om friform är rollspel eller inte, liksom när jag säger att det kan vara friformsovänligt på rollspel.nu.

Medhåll - jag tycker dessutom att diskussionen känns rätt barnslig över lag och ser inte att den har i makar-forumet att göra. Sandlådenivån och de fastlåsta positionerna ger i mitt tycke väldigt lite.

Personligen ser jag "Rollspel" som en rubrik (mycket i samma linje som Dante/Rising redan har sagt) med "friform" som en underrubrik till detta (jämte grader av bordsrollspel och lajv). Den definierade "lek med roller"-rollspel som används vid sexuella aktiviteter ingår inte i samma kategori, trots samma namn.

Rickard

Urverk speldesign
"Om jag hade velat ha hjälp med mitt rollspel hade jag kunnat bifoga en version av mina slimmade regler och helt enkelt frågat om ni tycker att de är tillräckliga."
Och antagligen fått mycket färre svar (höll på att skriva "mindre" först. Vad är det? Svar med 6 punkters text? :gremtongue:
). Jag menade mest något kortare exempel på dina regler. Kortare än de jag gav i alla fall.

Men visst. Jag är skadad av att jag själv försöker skriva ett komplett spel (läs: regelsystem), som nybörjare kan förstå och lära sig ett tankesätt utav. Jag sitter och bläddrar i riktigt gamla DoD-versioner och sett hur tydligt (och genialt) de förklarar allting. Om du anser att din målgrupp är erfarna rollspelare, så funkar det antagligen riktigt bra med korta regelförklaringar. För vem vill läsa fluff när denne redan vet om det?

"Normalt sätt brukar jag kunna läsa dina inlägg och nicka lite instämmande..."
Smöris. :gremwink:

/Han som ändrade från surt inlägg till snällt inlägg på grund av det (ok, kanske inte men du får gott tro det)

Havoc

Swordsman
Re: Måste något försvinna? …

Precis vad jag skulle svarat själv.

I övrigt så känns det som det mesta i grundfrågan redan är sagt från båda håll. Om inte någon ny och intressant frågeställning kommer fram så planerar jag att lämna det hela därhän. Får väl se hur det går... :gremsmile: