Detta var faktiskt avsiktligt. Frågan jag ställer i trådstarten är teoretisk och behöver inte ha någonting som helst med mitt rollspel att göra. Jag ansträngde mig verkligen för att uttrycka mig på så sätt att frågan blev abstrakt och helt generell. Om jag hade velat ha hjälp med mitt rollspel hade jag kunnat bifoga en version av mina slimmade regler och helt enkelt frågat om ni tycker att de är tillräckliga.Vad jag kan anklaga dig för var att det var skitsvårt att svara på din trådstart
Faktiskt gör jag inte det. Jag antar att det blev en spontan reaktion. Normalt sätt brukar jag kunna läsa dina inlägg och nicka lite instämmande men nu blev jag så chockad över att tycka så totalt olikt dig att jag inte vet riktigt vad jag gjorde. Uppenbarligen skiuljer sig dina åsikter från mina i frågan och det var lite det jag ville lyfta fram från allra första början. Om man tittar längre ned i tråden inser man att folk inte alls håller med varandra om hur mycket regler som behövs i största allmänhet. Den enda som envisats med att hela tiden dra praktiska paralleller är du.om du bara gör dig dum som ett svar på att jag tycker man ska förklara varför regeln finns
När vi sedan kommer till din åsikt om förklarande av regler vill jag på ett mer korrekt sätt persentera min. Jag tror att folk vill ha en förklarande text men att den inte får vara övertydlig. Om texten talar till en på fruktansvärt grundläggande sätt blir man bara irriterad och känner sig förolämpad över att bli behandlad som en barnunge. Därför tror jag att alltför mycket motiveande av regler gör läsarna griniga och allmännt ovilliga att fortsätta läsa. Och jag vill i alla fall att mina spelare verkligen ska läsa reglerna för att förstå hur fritt de kan hussera.