Re: Pannkakor
Citat från tidigare post:
""rollspel kräver roll och spel" ger att "rollspel utan regler kan vara rollspel" och "rollspel utan roll inte kan vara rollspel".
Sen kan även ett äpple döpas till rollspel men det uppfyller inte det krav vi satte att det måste innehålla både roll och spel."
Jag citerar mig själv:
"Du kan anse att friform inte har något här att göra men eftersom inga moderatorer någonsin påstått det så får det stå som din personliga åsikt. Som det är nu behöver rollspel av den typ som behandlas på det här forumet inte ha några spelregler."
Men precis som du så reserverar jag mig:
"Min definition är inte mer off-topic än din, särskilt som jag vet att det finns ett betydande antal personer på forumet som räknar in spel utan spelregler i sitt användande av ordet rollspel. Skulle snarare tro att du tillhör en minoritet, men det kan jag inte veta säkert."
Jag påstår mig tala för en betydande grupp som jag tror men inte vet är i majoritet. Det står jag för.
Du tar den kortfattade sammanfattningen jag gör i en post och långdrar den. Hade det nu varit så att jag inte också förklarat det hela utförligare redan så kanske din post varit lite mer relevant. Nu blev den vad vissa skulle valt att kalla "raffinerade trams".
Om du läst resten av vad jag skrivit så skulle inse att jag aldrig påstått det. Friformarna kallar det det de håller på med för rollspel och gör det på goda grunder eftersom friform innehåll roller och spelande av dessa. På samma sätt som exempelvis psykologernas rollspel kallas så för att det innehåller roller och spelade av dessa.Detta är förstås en gigantisk kloss av det mest raffinerade trams. Överfört skulle detta alltså innebära att det räcker med att jag väljer att kalla ett flygplan för tomat, så kan ingen hävda att det inte är en tomat.
Citat från tidigare post:
""rollspel kräver roll och spel" ger att "rollspel utan regler kan vara rollspel" och "rollspel utan roll inte kan vara rollspel".
Sen kan även ett äpple döpas till rollspel men det uppfyller inte det krav vi satte att det måste innehålla både roll och spel."
Återigen så har jag redan behandlat det du klagar på i detalj. Friform kan sägas vara en del av forumet på grund av att det diskuteras här och vad jag vet moderatorerna inte anser det vara off topic. Om nazister ostört fick debattera i forumet så skulle det bli ett naziforum....är inte heller korrekt. Bara för att en grupp är aktiv på forumet betyder det inte att den omfattas av forumets tema. Låt oss exempelvis föreställa oss att nynazister använde forumet för vit makt-diskussioner. Är detta per automatik ett nazistforum då? Givetvis icke, det är ett rollspelsforum med användarproblem.
I det aktuella, faktiska fallet är väl friform faktiskt omfattat av forumets ramar, men närvaro är lik fan inte ett bevis för berättigande.
Jag citerar mig själv:
"Du kan anse att friform inte har något här att göra men eftersom inga moderatorer någonsin påstått det så får det stå som din personliga åsikt. Som det är nu behöver rollspel av den typ som behandlas på det här forumet inte ha några spelregler."
Jag har inte använt det mer som slägga än du. Alla jag känner (tror jag) anser att friform är rollspel. Den ende som spelar D&D har själv sagt att att han ofta spelar hela mötern utan en enda regel, medan andra är nästan som ett brädspel.Vidaremera: det stör mig rätt duktigt när du påstår dig tala för en norm eller majoritet när du påstår att de flesta bordsrollspelare anser att bordsrollspel inte behöver ha regler. De flesta spelare jag personligen känner (däribland jag själv) tycker att friform inte är rollspel, och med största sannolikhet förknippar också den väldiga majoriteten av världens rollspelare också rollspel med regler, eftersom allt de känner till slash lirar är D&D. Detta till trots vill jag inte använda det som en slägga eftersom jag inte vet säkert; jag råder dig dock att sluta använda argument du saknar riktig grund för, även du. (Har du faktisk statistik vill jag se den. Väldigt trovärdighetsförbättrande, äkta siffror.)
Men precis som du så reserverar jag mig:
"Min definition är inte mer off-topic än din, särskilt som jag vet att det finns ett betydande antal personer på forumet som räknar in spel utan spelregler i sitt användande av ordet rollspel. Skulle snarare tro att du tillhör en minoritet, men det kan jag inte veta säkert."
Jag påstår mig tala för en betydande grupp som jag tror men inte vet är i majoritet. Det står jag för.
Du tar den kortfattade sammanfattningen jag gör i en post och långdrar den. Hade det nu varit så att jag inte också förklarat det hela utförligare redan så kanske din post varit lite mer relevant. Nu blev den vad vissa skulle valt att kalla "raffinerade trams".