Vad är folks tankar om abstrakta valutasystem? Som i CoC där man använder sin Credit Rating (en färdighet) för att köpa saker... eller i D20 Modern där man har något liknande, så vitt jag förstår ett värde som mäter ens rikedom, saker som är tillräckligt billiga kan man bara köpa utan att rikedomen minskar, andra saker måste man lyckas med ett slag för att rikedomen inte skall minska o.s.v. (jag har ingen koll på de faktiska reglerna här så om någon vill rätta mig är det välkommet).
Som jag ser det är det enormt trevligt att inte behöva räkna mynt och exakta värden på juveler, guldklimpar m.m. Å andra sidan känns det enormt konstigt att det skall slumpas om man har råd med en grunka eller inte. Antingen _kan_ jag köpa grunkan eller så kan jag det inte.
Vorde det genomförbart att göra ett slumpfritt system för detsamma? Man skulle kunna knyta det till levnadsstandard. Minimal levnadsstandard skulle kunna vara en valutaenhet på en månad. Högre levnadsstandarder skulle naturligtvis kosta mer. Saker man införskaffar anses antingen ingå i ens levnadsstandard (En enkel tunika när ens gamla är obrukbar ingår i minimal levnadsstandard, En vacker aftonklänning från en toppdesigner skulle kunna ingå i en riktigt dyr lenadsstandard). Saker som är över ens levnadsstandard anfräter på ens rikedom med någon mängd valutaenheter och man får veta det innan man köper det.
Skillnaden mot D20 Modern (som jag, fortfarande, mest går på hörsägen om) är att ingen slump finns och att litet tyngre börda läggs på SL att avgöra vad som är lämpligt för ens standard. Å andra sidan slipper man bry sig om hur många silverdaler en fin häst är värd. Man kan nöja sig med att anse att det krävs en kunglig inkomst för att köpa den utan att känna ett hål i sin börs.
Tankar, invändningar eller erfarenheter?
/Vindhand -avskyr att räkna mynt.
Som jag ser det är det enormt trevligt att inte behöva räkna mynt och exakta värden på juveler, guldklimpar m.m. Å andra sidan känns det enormt konstigt att det skall slumpas om man har råd med en grunka eller inte. Antingen _kan_ jag köpa grunkan eller så kan jag det inte.
Vorde det genomförbart att göra ett slumpfritt system för detsamma? Man skulle kunna knyta det till levnadsstandard. Minimal levnadsstandard skulle kunna vara en valutaenhet på en månad. Högre levnadsstandarder skulle naturligtvis kosta mer. Saker man införskaffar anses antingen ingå i ens levnadsstandard (En enkel tunika när ens gamla är obrukbar ingår i minimal levnadsstandard, En vacker aftonklänning från en toppdesigner skulle kunna ingå i en riktigt dyr lenadsstandard). Saker som är över ens levnadsstandard anfräter på ens rikedom med någon mängd valutaenheter och man får veta det innan man köper det.
Skillnaden mot D20 Modern (som jag, fortfarande, mest går på hörsägen om) är att ingen slump finns och att litet tyngre börda läggs på SL att avgöra vad som är lämpligt för ens standard. Å andra sidan slipper man bry sig om hur många silverdaler en fin häst är värd. Man kan nöja sig med att anse att det krävs en kunglig inkomst för att köpa den utan att känna ett hål i sin börs.
Tankar, invändningar eller erfarenheter?
/Vindhand -avskyr att räkna mynt.