Köpte spelet för ett par veckor sedan i London. Det är så pass tungt att det skulle kosta mer än £20 att skicka det till Sverige.
Riktigt snyggt spel men en skön western-känsla. Är nog en av de snyggaste rollspelsböcker jag numer äger. Reglerna påminner i mångt och mycket om vårat svenska Western-rollspel. I strid räknar man "counts" som vardera är 1/10-dels sekund (om jag minns rätt). När man skjuter på någon använder man precis som i Western träffmallar (de kallar det Shot Clock). Skillnaden från Western är att i A&E drar man ett kort från en vanlig kortlek för att avgöra vilken linje skottet träffar på. Det finns även en "Shot Clock" för hagelgevär.
I övrigt att spelet även specialregler för saloonslagsmål. Fungerar lite som poker där man satsar marker osv. Finns även specialregler för hur en ranch drivs, hur man genomför en "cattle drive" och om man hamnar i en domstol, samt regler för jakter (i avseende "chases", jagar efter en brottsling t ex).
Erfarenhetssystemet är ganska intressant. Jag har ännu inte läst igenom hela men det fungerar i stort att rollpersonerna får poäng när de följer en viss "path" för sitt valda yrke. Det finns en drös "paths" att följa, allt man kan tänka sig i en western-miljö. Du kan t ex följa pathen "Whore" där första steget är "Turn a trick: Get paid for sex act. Award: 1 BP."
Ett kapitel i boken handlar helt och hållet om hästar. Har inte titta närmre på det än men det ser ut att finnas mycket matnyttigt där. Sista fjärdedelen av boken behandlar hur USA ser ut - varje "land" gås igenom på en eller två sidor var. Sedan följer ett långt kapitel som handlar om "The Shattered Frontier" (den officiella kampanjmiljöns namn) och dess historia. Sist i boken finns alla "Quirk" och "Flaws" beskrivna, samt alla färdighetsbeskrivningar (vilka är många).
Jag har inte hunnit läsa igenom boken än men än så länge ser det lovande ut. Ganska mycket regler dock men det är uppbyggt så att man kan starta med få och lägga till fler specialregler efter hand. Nya utgåvan Western måste bli riktigt, riktigt bra för att jag ska överväga att spela det istället...