Nekromanti Aces & Eights

Storuggla

Champion
Aces & Eights, ett nytt vildavästernspel. Tjockt, läderinbundet, färgtryck... det verkar intressant. Någon som har mer info?

Storuggla, tjoff pang smock

claes

Swordsman
Köpte spelet för ett par veckor sedan i London. Det är så pass tungt att det skulle kosta mer än £20 att skicka det till Sverige.

Riktigt snyggt spel men en skön western-känsla. Är nog en av de snyggaste rollspelsböcker jag numer äger. Reglerna påminner i mångt och mycket om vårat svenska Western-rollspel. I strid räknar man "counts" som vardera är 1/10-dels sekund (om jag minns rätt). När man skjuter på någon använder man precis som i Western träffmallar (de kallar det Shot Clock). Skillnaden från Western är att i A&E drar man ett kort från en vanlig kortlek för att avgöra vilken linje skottet träffar på. Det finns även en "Shot Clock" för hagelgevär.

I övrigt att spelet även specialregler för saloonslagsmål. Fungerar lite som poker där man satsar marker osv. Finns även specialregler för hur en ranch drivs, hur man genomför en "cattle drive" och om man hamnar i en domstol, samt regler för jakter (i avseende "chases", jagar efter en brottsling t ex).

Erfarenhetssystemet är ganska intressant. Jag har ännu inte läst igenom hela men det fungerar i stort att rollpersonerna får poäng när de följer en viss "path" för sitt valda yrke. Det finns en drös "paths" att följa, allt man kan tänka sig i en western-miljö. Du kan t ex följa pathen "Whore" där första steget är "Turn a trick: Get paid for sex act. Award: 1 BP." :gremsmile:

Ett kapitel i boken handlar helt och hållet om hästar. Har inte titta närmre på det än men det ser ut att finnas mycket matnyttigt där. Sista fjärdedelen av boken behandlar hur USA ser ut - varje "land" gås igenom på en eller två sidor var. Sedan följer ett långt kapitel som handlar om "The Shattered Frontier" (den officiella kampanjmiljöns namn) och dess historia. Sist i boken finns alla "Quirk" och "Flaws" beskrivna, samt alla färdighetsbeskrivningar (vilka är många).

Jag har inte hunnit läsa igenom boken än men än så länge ser det lovande ut. Ganska mycket regler dock men det är uppbyggt så att man kan starta med få och lägga till fler specialregler efter hand. Nya utgåvan Western måste bli riktigt, riktigt bra för att jag ska överväga att spela det istället... :gremsmile:

Big Marco

Läskig
Hmmm, det där lät mycket intressant - kul nya sätt att använda regler på just för det tematiska. Det blir nog ett inköp i nästa vända.

claes

Swordsman
Jag tycker det är specialreglerna, som att driva en ranch, som gör spelet lite mer intressant än andra western-spel. Kenzer & Co kallar det "minispel" i spelet.

Du får nog skynda dig om du ska hinna få tag i ett ex. David S. Kenzer skrev på spelets forum att om ca tre veckor lär spelet vara slutsålt och nya böcker kommer inte vara tillgängliga fören nästa år.

claes

Swordsman
Jag tänkte beställa från Leisure Games först men frakten skulle hamna på mer än £20 så jag passade istället på att besöka Orcs Nest när jag var i London för ett par veckor sedan.

Beställde du direkt från Kenzer & Co?

Big Marco

Läskig
Beställde du direkt från Kenzer & Co?

Jepp, jag misstänker att jag står för 1% av världsomsättningen gällande frakter. Och jag kan bygga en egen kåkstad av all papp jag cirkulerar genom min lägenhet,

Men jag gillar e-handel. Världen blir så liten.

Big Marco

Läskig
Ja, snyggt och skön känsla. Inte så "modernt" men jag fick lite nostalgivibbar över hur matigt och klassiskt det känns. Det är snyggt och tungt, bra produktionskvalitet.

Och som tidigare har sagts fås en massa handfasta regelstödda delar om den klassiska frågan - "vad gör man i rollspelet"?. De minispel som ingår är riktigt coola och skapar en western-värld att leva i.

Hur skall jag hinna med? =)

claes

Swordsman
Har du hunnit titta närmre på spelet? Skulle vara intressant att se vad du tycker om det kontra Western-rollspelet.

Det finns ett Excel-ark på A&8:s forum som underlättar skapande av rollperson avsevärt. Speciellt användbart är bladet med färdigheter. Det är ganska bökigt att köpa färdigheter om rollpersonen har höga egenskaper med tanke på Skill Learning Modifier. Annars är det ganska skoj att skapa en karaktär, dock tar det ett par timmar.