Absolut!Draugen said:Frågor på det?
Jag kom precis att tänka på Rom´s invasion av de brittiska öarna.DeBracy said:Absolut!Draugen said:Frågor på det?
1. Kommer invasionen utifrån? Spotant tycker jag landmassan på kartan ser för liten ut för att det ska finnas en bunt barbarstammar + ett rike som blivit ett imperium där. Det kan iofs vara det faktum att jag just sett en dokumentärserie på fyra delar om det keltiska Storbritannien som spökar, men det finns ju fina paralleller till den romerska invasionen här också.
För att jag är impulsiv och idéer strömmar fram och tillbaka och jag hade visserligen den tanken innan jag gjorde inlägget.Debracy said:2. Varför var inte det där med i ursprungsinlägget? ^^
Precis lagom stor för att bli klassiskt rollspelsunderbefolkad om man behandlar den som Storbritannien alltså!Draugen said:Jag kom precis att tänka på Rom´s invasion av de brittiska öarna.
Den här ön är ungefär 3 gånger så lång som Storbritaninen om jag räknat rätt dvs. Så det är en stor ö.
Men jag tror att en invasion utifrån blir mer passande om jag skall använda den här kartan.
Man får trycka in lite mer folk helt enkelt. Hur många människor bodde det på de brittiska öarna när romarna kom dit? Jag är dålig på befolkingstal runt den här perioden. Borde visserligen gå att googla fram något ungefärligt.Debracy said:Precis lagom stor för att bli klassiskt rollspelsunderbefolkad om man behandlar den som Storbritannien alltså!
Precis!Debracy said:Jag tror det blir coolt med att invasionen är utifrån. Om spelarna är folk ur de inhemska kulturerna blir det ju automagiskt så att det invaderande imperiet är en främmande kultur som de inte behöver veta särskilt mycket om alls från början. Början man sen smyga in att det kanske finns saker som är bra bland det de för med sig så bör det ju hända intressanta grejer.
Nu minns jag förstås inte vad det nämns för siffror i dokumentären jag såg (något om 3 miljoner ringer i bakhuvudet, men jag minns inte vilka år det kan ha rört sig om) men det borde som sagt gå bra att googla fram nåt om det känns viktigt. Rollpersonerna och spelarna lär ju aldrig få se det på den skalan.Draugen said:Man får trycka in lite mer folk helt enkelt. Hur många människor bodde det på de brittiska öarna när romarna kom dit? Jag är dålig på befolkingstal runt den här perioden. Borde visserligen gå att googla fram något ungefärligt.
Skärmytslingar med närliggande klaner är ju alltid bra skit (då kan det ju bli en fårstöld!). Det ger också möjligheten till att se om man vill sluta fred när man får ett yttre hot, eller ha fiender på flera sidor om sig.Draugalot said:Tror inte jag inleder med invasionen direkt så jag behöver ha ett bra uppslag för en intressant uppstart. Skärmytsling med en närliggande klan kanske? Eller något icke stridsorienterat. En nyvunnen fred efter ett längre krig kanske? Jag är öppen för förslag och tar gärna emot idéer här.
What have the Romans ever done for us?DeBracy said:Början man sen smyga in att det kanske finns saker som är bra bland det de för med sig så bör det ju hända intressanta grejer.
Obligatoriskt +1 för Monty Pyhton-citat.krank said:What have the Romans ever done for us?
Mja. Det stämmer väl i vissa fall, och inte alls i andra. Så frågan är om det har någon som helst relevans som lagliknande "sanning".France is Bacon said:Som DeBracy säger.
Floder och sjöar (och mindre vikar) binder ihop. Dvs. samma folk/rike/kultur finns ofta på båda sidor om en flod, eller kring en sjö eller vik.
Berg, skogar och öknar delar upp. Dvs. de bildar naturliga gränser mellan olika folk/riken/kulturer.
Det är såklart en förenkling, men så gott som all kolonisation av tidigare orörd mark sker runt och längs vattendrag. Vatten underlättar dessutom transporter, till skillnad från skog, berg och öken. Och goda kommunikationer ger större kulturell sammansmältning. Dåliga kommunikationer gör att kulturer hittar på olika egenheter och avviker från varandra.Vimes said:Mja. Det stämmer väl i vissa fall, och inte alls i andra. Så frågan är om det har någon som helst relevans som lagliknande "sanning".