Nekromanti Ack, du fantastiska karta!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Runt floderna och mellan bergen förstås. Om det finns några länder. Det ser precis ut som ett ställe där det är fullt med klansamhällen.

Jag vill smäcka in ett Imperium + en hög med ociviliserade barbarer, typ Goter, Galler, Pikter osv. Nya namn, i en något annorlunda tappning och där handlingen kretsar kring ett folk som har en stark och gemensam kultur men som länge saknat ett land.

Detta folk har länge varit nomader och varit bosatta på olika platser under olika årstider. Sedan några hundra år tillbaka är de dock fast bofasta och lever numera i hus och har enklare fortfifikationer, typ hillfort aktiga saker, men det stora imperiet ger dem inte rätten att leva på det land som de anser är sitt eget (tänk Kurdistan) och här någonstanns hade jag tänkt att släppa ner spelarna. Frågor på det? :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Som DeBracy säger.

Floder och sjöar (och mindre vikar) binder ihop. Dvs. samma folk/rike/kultur finns ofta på båda sidor om en flod, eller kring en sjö eller vik.

Berg, skogar och öknar delar upp. Dvs. de bildar naturliga gränser mellan olika folk/riken/kulturer.

DeBracy

Draugen said:
Frågor på det? :gremwink:
Absolut!

1. Kommer invasionen utifrån? Spotant tycker jag landmassan på kartan ser för liten ut för att det ska finnas en bunt barbarstammar + ett rike som blivit ett imperium där. Det kan iofs vara det faktum att jag just sett en dokumentärserie på fyra delar om det keltiska Storbritannien som spökar, men det finns ju fina paralleller till den romerska invasionen här också.

2. Varför var inte det där med i ursprungsinlägget? ^^

DeBracy said:
Draugen said:
Frågor på det? :gremwink:
Absolut!

1. Kommer invasionen utifrån? Spotant tycker jag landmassan på kartan ser för liten ut för att det ska finnas en bunt barbarstammar + ett rike som blivit ett imperium där. Det kan iofs vara det faktum att jag just sett en dokumentärserie på fyra delar om det keltiska Storbritannien som spökar, men det finns ju fina paralleller till den romerska invasionen här också.
Jag kom precis att tänka på Rom´s invasion av de brittiska öarna.

Den här ön är ungefär 3 gånger så lång som Storbritaninen om jag räknat rätt dvs. Så det är en stor ö.

Men jag tror att en invasion utifrån blir mer passande om jag skall använda den här kartan.

Debracy said:
2. Varför var inte det där med i ursprungsinlägget? ^^
För att jag är impulsiv och idéer strömmar fram och tillbaka och jag hade visserligen den tanken innan jag gjorde inlägget.

Äsch, fråga mig inte varför! :gremwink:

DeBracy

Draugen said:
Jag kom precis att tänka på Rom´s invasion av de brittiska öarna.

Den här ön är ungefär 3 gånger så lång som Storbritaninen om jag räknat rätt dvs. Så det är en stor ö.

Men jag tror att en invasion utifrån blir mer passande om jag skall använda den här kartan.
Precis lagom stor för att bli klassiskt rollspelsunderbefolkad om man behandlar den som Storbritannien alltså! :gremwink:

Jag tror det blir coolt med att invasionen är utifrån. Om spelarna är folk ur de inhemska kulturerna blir det ju automagiskt så att det invaderande imperiet är en främmande kultur som de inte behöver veta särskilt mycket om alls från början. Början man sen smyga in att det kanske finns saker som är bra bland det de för med sig så bör det ju hända intressanta grejer.

Debracy said:
Precis lagom stor för att bli klassiskt rollspelsunderbefolkad om man behandlar den som Storbritannien alltså!
Man får trycka in lite mer folk helt enkelt. Hur många människor bodde det på de brittiska öarna när romarna kom dit? Jag är dålig på befolkingstal runt den här perioden. Borde visserligen gå att googla fram något ungefärligt.

Debracy said:
Jag tror det blir coolt med att invasionen är utifrån. Om spelarna är folk ur de inhemska kulturerna blir det ju automagiskt så att det invaderande imperiet är en främmande kultur som de inte behöver veta särskilt mycket om alls från början. Början man sen smyga in att det kanske finns saker som är bra bland det de för med sig så bör det ju hända intressanta grejer.
Precis!
Jag hade tänkt att placera deras stamm relativt högt upp, kring mitten på kartan kanske, ev något mer norrut så att man sakta men säkert kan föra in invasionen i kampanjen.

Då ska man bara börja namnge stammar och placera ut var de håller till så är det bara att rulla sedan.

Tror inte jag inleder med invasionen direkt så jag behöver ha ett bra uppslag för en intressant uppstart. Skärmytsling med en närliggande klan kanske? Eller något icke stridsorienterat. En nyvunnen fred efter ett längre krig kanske? Jag är öppen för förslag och tar gärna emot idéer här.

DeBracy

Draugen said:
Man får trycka in lite mer folk helt enkelt. Hur många människor bodde det på de brittiska öarna när romarna kom dit? Jag är dålig på befolkingstal runt den här perioden. Borde visserligen gå att googla fram något ungefärligt.
Nu minns jag förstås inte vad det nämns för siffror i dokumentären jag såg (något om 3 miljoner ringer i bakhuvudet, men jag minns inte vilka år det kan ha rört sig om) men det borde som sagt gå bra att googla fram nåt om det känns viktigt. Rollpersonerna och spelarna lär ju aldrig få se det på den skalan.

Jag rekommenderar för övrigt dokumentären om du inte har något bättre för dig i några timmar:
Del 1 – Age of Iron
Del 2 – Age of Warriors
Del 3 – Age of Invasion
Del 4 – Age of Romans

Som synes på titlarna är det förstås de två sista avsnitten som direkt handlar om invasionen, men i tidigare avsnitt så finns det fina bitar om hur klanerna levde (med bland annat hill forts, brochtorn, osv.).

Draugalot said:
Tror inte jag inleder med invasionen direkt så jag behöver ha ett bra uppslag för en intressant uppstart. Skärmytsling med en närliggande klan kanske? Eller något icke stridsorienterat. En nyvunnen fred efter ett längre krig kanske? Jag är öppen för förslag och tar gärna emot idéer här.
Skärmytslingar med närliggande klaner är ju alltid bra skit (då kan det ju bli en fårstöld!). Det ger också möjligheten till att se om man vill sluta fred när man får ett yttre hot, eller ha fiender på flera sidor om sig.

I fallet Rom/keltiska stammar så var väl första kontakterna där i form av handel dessutom, vilket jag tycker också är en fin godbit till bakgrund sen när invasionsstyrkan kommer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Början man sen smyga in att det kanske finns saker som är bra bland det de för med sig så bör det ju hända intressanta grejer.
What have the Romans ever done for us?

Verkar vara en riktigt bra dokumentärserie det där. Har kollat igenom halva del 1 och det lär jag fortsätta med.

Jag skulle vilja glra något annorlunda med de psuedokeltiska folkslag som lever på denna ö dock. Hur kan man göra små förändringar så att det känns lite färskt och annorlunda.
Inte för att jag tror att mina spelare har såpass djup kunskap så att de lär märka någon skillnad så förändringarna bör nog vara påtagbara även för en icke insatt. Några förslag?

Man kan göra som Tolkien och placera dem till häst. Kelter möter mongoler är ju en idé (Även om Tolkien kanske var mer influerad av goter än mongoler).
Vad kan man mer göra för dyl kombinationer?

Sapient

Swashbuckler
Hmm, kelter hade gott om hästar. Hästar var också en stor del av deras kultur - den romerska hästgudinnan Epona övertogs från kelterna på kontinenten.

De stammar som bodde i England, i tidsperioden precis innan man börjar beteckna dem som kelter (Halstatt-horisonten) ristades den s.k. "Uffington white horse". (Och där kan man förutsätta kontinuitet framåt i tiden då ingenting tyder på att det skedde en sån kulturell transformation som vid de romerska eller anglosaxiska invasionerna...)

Under både brons och järnålder finns rika lämningar av offrade (och rituellt konsumerade) hästar, över hela norra Europa inkl. de brittiska öarna.

Bland de viktigaste gravgåvorna i Halstatt-kulturen finns hästutstyrslar i guld.

Ergo, hästen hade en central plats i åtm. tidig keltisk kultur. (Dock förlorade förmodligen hästen i betydelse relativt andra inslag senare.)

Skillnaden mot mongolerna var snarare att den mongoliska kulturen inte hade så mycket annat än hästar, att de möjligen framstår som viktigare...

Om vi tänker oss att hästen snarare fått en mer central roll i dessa psuedo kelters vardag. Hur och varför skulle det ske? Om de varit nomadiserade och sedan blivit bofasta så torde ju hästens roll bli allt mindre viktig. Men om traditionen om hästlivet lever vidare och hästen tar en central roll i strid så torde den ju bli en betydligt viktigare del i kulturens vardag.

Intressant fakta btw! :gremsmile:

Vimes

Sillkung
France is Bacon said:
Som DeBracy säger.

Floder och sjöar (och mindre vikar) binder ihop. Dvs. samma folk/rike/kultur finns ofta på båda sidor om en flod, eller kring en sjö eller vik.

Berg, skogar och öknar delar upp. Dvs. de bildar naturliga gränser mellan olika folk/riken/kulturer.
Mja. Det stämmer väl i vissa fall, och inte alls i andra. Så frågan är om det har någon som helst relevans som lagliknande "sanning".

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vimes said:
Mja. Det stämmer väl i vissa fall, och inte alls i andra. Så frågan är om det har någon som helst relevans som lagliknande "sanning".
Det är såklart en förenkling, men så gott som all kolonisation av tidigare orörd mark sker runt och längs vattendrag. Vatten underlättar dessutom transporter, till skillnad från skog, berg och öken. Och goda kommunikationer ger större kulturell sammansmältning. Dåliga kommunikationer gör att kulturer hittar på olika egenheter och avviker från varandra.

Men vid erövringar och invasioner är det lätt att nya gränser hamnar lite varstans och att hela folk fördrivs till nya områden.

Och i vår värld har det krigats en jävla massa, så på det viset har du såklart rätt.