Nekromanti Adventure in a box

anth

Vetefan
Efter kranks inlägg i Inga fler konvent när du är gammal och grå?

krank said:
Jag skulle vilja se något i stil med Indierummet men för tradspel. Dropin, och så färdiga scenarier som antingen är systemlösa eller har inbyggda egna enkla regelsystem man kan sätta sig in i på en kvart. Så kan vem som helst (typ) vara SL på kort varsel, och det blir inte så att man som SL måste spendera massa tid på att lära sig äventyret (något som tydligen ändå inte alltid händer; många spelledare har sagt att de brukar få äventyren rätt kort innan de ska köras).
som bl.a. ledde till Enbladsäventyr?
Frågar jag efter något liknande.

Vad finns det för äventyr som uppföljer följande?
- Det är knutet till ett regelsystem. Jag förväntar mig att en person som t.ex. väljer att spelleda ett PF-äventyr kan PF-reglena.
- Regelsystemet ska vara trad, inte indie (lämpligtvis välkänt trad så att många kan reglerna till det).
- Äventyret ska vara på flera sidor än en sida.
- Det är skrivet så att man inte behöver läsa igenom äventyret i förväg, det ska bara vara play as written.
- Det ska vara skrivet så att man inte behöver massor med regelböcker, all väsentlig info ska finnas i äventyret.

Finns det några äventyr som uppföljer ovanstående krav?

RasmusL

Champion
Argh! said:
Efter kranks inlägg i Inga fler konvent när du är gammal och grå?

krank said:
Jag skulle vilja se något i stil med Indierummet men för tradspel. Dropin, och så färdiga scenarier som antingen är systemlösa eller har inbyggda egna enkla regelsystem man kan sätta sig in i på en kvart. Så kan vem som helst (typ) vara SL på kort varsel, och det blir inte så att man som SL måste spendera massa tid på att lära sig äventyret (något som tydligen ändå inte alltid händer; många spelledare har sagt att de brukar få äventyren rätt kort innan de ska köras).
som bl.a. ledde till Enbladsäventyr?
Frågar jag efter något liknande.

Vad finns det för äventyr som uppföljer följande?
- Det är knutet till ett regelsystem. Jag förväntar mig att en person som t.ex. väljer att spelleda ett PF-äventyr kan PF-reglena.
- Regelsystemet ska vara trad, inte indie (lämpligtvis välkänt trad så att många kan reglerna till det).
- Äventyret ska vara på flera sidor än en sida.
- Det är skrivet så att man inte behöver läsa igenom äventyret i förväg, det ska bara vara play as written.
- Det ska vara skrivet så att man inte behöver massor med regelböcker, all väsentlig info ska finnas i äventyret.

Finns det några äventyr som uppföljer ovanstående krav?
Alla hårt rälsade (bestämda scener med bestämta utmaningar i något så när bestämd ordning) äventyr bör väl uppfylla de kraven? Eller? (om inte är äventyrsdesignen IMO totalt skitdålig)

anth

Vetefan
RasmusL said:
Alla hårt rälsade (bestämda scener med bestämta utmaningar i något så när bestämd ordning) äventyr bör väl uppfylla de kraven? Eller? (om inte är äventyrsdesignen IMO totalt skitdålig)
Du har rätt, förutom på en punkt.
Jag har läst massor med sådana äventyr - och ALLA förutsätter att spelledaren läst igenom hela äventyret innan man börjar spela.

Jag vill alltså ha tips på äventyr som förutsätter att spelledaren INTE läst igenom äventyret. :gremsmile:

Måns Bredelius

Veteran
Argh! said:
Jag vill alltså ha tips på äventyr som förutsätter att spelledaren INTE läst igenom äventyret. :gremsmile:
Typ så här fri form. Tyvärr. Asså tror inte det går, om det inte är fri form. För annars så läser spelledaren medans spelet går och då börjar spelet plötsligt med.

O vänta, nej, ni är på en bro och där står...

Men fri form är kul och bra, en av våra favorit äventyr och mest utmanande för spelledaren.

RasmusL

Champion
Argh! said:
RasmusL said:
Du har rätt, förutom på en punkt.
Jag har läst massor med sådana äventyr - och ALLA förutsätter att spelledaren läst igenom hela äventyret innan man börjar spela.

Ok, då är jag med. Återkom när du är redo att tipsas om Story Games som uppfyller kraven :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det ok om SL måste läsa en spalt med överblick och sammanfattning först?

Eller skall det bokstavligen vara ett äventyr som börjar med "Rum ett" eller "Scen ett".

Några av Höstdimmaäventyren som vi körde under speltesterna var stort sett scenbeskrivningar och kriterier för när man skulle gå vidare till nästa scen. Med lite redigering av materialet skulle de gå att bygga om till sådana äventyr som du efterlyser, OMM man får ha en liten intro i början.

--

(Nu är ju inte Höstdimma något välkänt system, men om jag kan få Piruettmagnus att sparka lite mer på det kanske jag kan få en FATAL hype kring det så massor av rollspelare läser för att se vad som är så fruktansvärt med det.)

RasmusL

Champion
Måns Bredelius said:
Argh! said:
Typ så här fri form. Tyvärr. Asså tror inte det går, om det inte är fri form. För annars så läser spelledaren medans spelet går och då börjar spelet plötsligt med.

Men fri form är kul och bra, en av våra favorit äventyr och mest utmanande för spelledaren.
Vad är det för typ av spel/äventyr du syftar på när du säger friform?

anth

Vetefan
wilper said:
Jag kan nog tänka mig en inledande text som tar en kvart för spelledaren - men inte mycket längre.

Måns Bredelius

Veteran
RasmusL said:
Varför inte vilket som helst. Vilket regelsystem eller vilken värld som helst.

För sig verkar det finnas nu någon form av extremt kort äventyrs bygge som tas upp. Så kanske det går ändå. men skeptisk.

chrull

Stockholm Kartell
Argh! said:
wilper said:
Jag kan nog tänka mig en inledande text som tar en kvart för spelledaren - men inte mycket längre.
En inledning som tar lika långt tid att läsa som det tar för spelarna att göra rollpersoner/anpassa halvfärdiga rollpersoner/läsa igenom de klara rollpersonerna är väl ok?

Nog måste det finnas lite klassiska dungeoncrawls som uppfyller de här kraven?

RasmusL

Champion
Måns Bredelius said:
RasmusL said:
Varför inte vilket som helst. Vilket regelsystem eller vilken värld som helst.

För sig verkar det finnas nu någon form av extremt kort äventyrs bygge som tas upp. Så kanske det går ändå. men skeptisk.
Jag förstår dig inte riktigt här, friform är väl per definition inget vidare lätt att spela genom att använda sig av "vilket regelsystem (--) som helst"? Vi har nog olika tankar om vad ordet "friform" betyder och för mig faller friformen helt klart utanför mallen för "tradspel".

anth

Vetefan
弾幕 said:
Nog måste det finnas lite klassiska dungeoncrawls som uppfyller de här kraven?
Det tycker jag också.
Men ännu har jag inte sett förslag på något.

Eksem

Champion
Man kan antagligen köra små old school-moduler med några små rum utan att läsa innan, men vet inte hur traddigt det blir. Men typ Tower of the Stargazer behöver man ju antagligen inte läsa innan?

Max Raven

T12-kultist
Måns Bredelius said:

En lösning här tror jag är att man inte ska grotta ner sig i detaljer i den här typen av äventyr. Det blir större belastning på spelledaren att beskriva världen, dock - vilket iofs delvis är en fråga om vana.

Ett sätt att få snabb överblick är annars någon form av snabblista (typ såhär?) - fast du behöver ändå läsa äventyret innan du kör det, annars blir det väldigt svårt att köra. :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Lady Blackbird är sådant. Fyra sidor spelledarmaterial och rollformulär. Samtidigt som spelarna läser rollformulären och den tillhörande regelsammanfattningen så läser SL in äventyret.

Men jag tror det är för flummigt för Argh!, man kan ju inte slå STY-slag i det.

Anarchclown

Swashbuckler
Visst läsa innantil finns ju även i de mindre indie-spelen. Det är ju oftast någon som läst pamfletten innan eller som sitter och läser den i början av spelet helt klart.

Max Raven

T12-kultist
wilper said:
Lady Blackbird är sådant. Fyra sidor spelledarmaterial och rollformulär. Samtidigt som spelarna läser rollformulären och den tillhörande regelsammanfattningen så läser SL in äventyret.
Jag gillar det här upplägget - det får med spelarna samtidigt som de får något att göra medan SL förbereder. Tycker iofs själva "äventyret" till Lady Blackbird är ganska stort för något som jag fått känslan av är mer pulpigt äventyr - ge en snabb beskrivning av världen, var spelarna börjar och vart de "ska" och kör så det ryker liksom. Mer This is Pulp alltså. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Konceptet låter skitbra tycker jag, och om det inte finns sånna här äventyr så borde någon skriva dem. Problemet med att vara SL har för mig alltid varit att det är så jäkla mycket extra arbete utanför spelmötena.

Även om man inte rälsar så mycket så borde det gå att lägga upp ett äventyr på det här sättet utan större problem.

Det viktigaste tror jag är att man håller i åtanke att vad som helst ska kunna hända. Dvs alla delar måste vara skrivna lite som i soloäventyr:

Om spelarna har gjort det här så A, annars B.

På många sätt tror jag att just solorollspel är en ypperlig inspireation till det här tänket eftersom de är uppbygda lite på det här sättet. Nu när jag funderar på det undrar jag inte om man rent av skulle kunna ta flera soloäventyr rakt av och köra med en liten grupp.