Yaah!
Hej allihop! Jag är ny på forumet, så hoppas att ni är trevliga mot mig ^^
Jag och min syster har börjat utveckla ett rollspel som heter Aemana, där jag står för den regelmässiga delen och hon står för kreativa delen, t.ex. världen, folkslag, religioner, världshistoria. Hon illustrerar även bilder till rollspelet. Självklart hjälps vi åt med historia och sånt där, vi bollar med massor av ideér
Rollspelet är döpt efter sin egen värld; Aemana. Det är ett fantasy-rollspel med inslag från gårdagens teknologi.
Kort sammanfattning av idén: Den kända delen av världen kallas "The Empire". Någon gång i tiden ska ett stort krig ha ägt rum i The Empire där hemskt magi förbrukades. Magin besegrades dock och i nuläget är magi väldigt sällsynt och högst förbjuden. Därför har människorna börjat forska inom teknologi. Hur långt man har kommit är ännu inte bestämt av oss, kanske finns det krutvapen och kanoner, kanske finns det tåg, eller luftballonger/seppelinare, kanske finns det ringklockor?
Till skillnad från vanliga fantasy-rollspel ska här inte finnas raser så som alver eller dvärgar; det ska finnas olika typer av människor.
Jag vill inte egentligen berätta för mycket, lite rädd om att någon snor något :] dessutom har jag inte rådslagit med min syster hurvida det är okej att posta om detta på forumet eller inte.
Inspiration till världen kommer bl.a. från filmen Water world, anime-serien FullMetal Alchemist, INTE Final Fantasy som många vill påpeka, då varken jag eller min syster någonsin spelat något av det.
Inspiration till reglerna kommer från D&D, GURPS, Eon och DoD.
Jag har bifogat en bild på formuläret som jag gjort i MS Word (endast sida 1 av 2, med flit i sämre kvalité).
Ni kanske tycker att det är en udda fråga, eftersom jag redan gjort formuläret färdigt;
Jag vill ha ett unikt sätt att avgöra om ett färdighetsslag lyckas eller ej, eller ett unikt val av tärningar.
Alltså, ska man använda sig av 3T6, 1T20 eller kanske 2T10?
Ska man slå under färdighetsvärdet eller över? Eller kanske sätter man en svårighetsnivå, '15', som man då ska kasta över; till tärningsslaget får man addera sitt färdighetsvärde. Eller ska det fungera som D&D THAC0: En svårighetsgrad bestäms (liknelse: motståndarens armor), t.ex. 10, och man ska då slå tärningen, dra av kastet från sin färdighet (som är bättre ju lägre den är), och om resultatet blev 10 eller lägre lyckades handligen.
Och till sist, har ni några synpunkter/ideér på rollspelet? Klagomål: för likt annat rollspel?
Ser formuläret fräscht ut? Något på formuläret ni tycker borde läggas till / tas bort?
Just ja! Rollspelet skrivs på engelska! Och en sak till, är det någon som känner sig intresserad med att hjälpa till eller bara vill vara med och speltesta (i göteborgsområdet), hör av er ^_^
TACK!
Hej allihop! Jag är ny på forumet, så hoppas att ni är trevliga mot mig ^^
Jag och min syster har börjat utveckla ett rollspel som heter Aemana, där jag står för den regelmässiga delen och hon står för kreativa delen, t.ex. världen, folkslag, religioner, världshistoria. Hon illustrerar även bilder till rollspelet. Självklart hjälps vi åt med historia och sånt där, vi bollar med massor av ideér
Rollspelet är döpt efter sin egen värld; Aemana. Det är ett fantasy-rollspel med inslag från gårdagens teknologi.
Kort sammanfattning av idén: Den kända delen av världen kallas "The Empire". Någon gång i tiden ska ett stort krig ha ägt rum i The Empire där hemskt magi förbrukades. Magin besegrades dock och i nuläget är magi väldigt sällsynt och högst förbjuden. Därför har människorna börjat forska inom teknologi. Hur långt man har kommit är ännu inte bestämt av oss, kanske finns det krutvapen och kanoner, kanske finns det tåg, eller luftballonger/seppelinare, kanske finns det ringklockor?
Till skillnad från vanliga fantasy-rollspel ska här inte finnas raser så som alver eller dvärgar; det ska finnas olika typer av människor.
Jag vill inte egentligen berätta för mycket, lite rädd om att någon snor något :] dessutom har jag inte rådslagit med min syster hurvida det är okej att posta om detta på forumet eller inte.
Inspiration till världen kommer bl.a. från filmen Water world, anime-serien FullMetal Alchemist, INTE Final Fantasy som många vill påpeka, då varken jag eller min syster någonsin spelat något av det.
Inspiration till reglerna kommer från D&D, GURPS, Eon och DoD.
Jag har bifogat en bild på formuläret som jag gjort i MS Word (endast sida 1 av 2, med flit i sämre kvalité).
Ni kanske tycker att det är en udda fråga, eftersom jag redan gjort formuläret färdigt;
Jag vill ha ett unikt sätt att avgöra om ett färdighetsslag lyckas eller ej, eller ett unikt val av tärningar.
Alltså, ska man använda sig av 3T6, 1T20 eller kanske 2T10?
Ska man slå under färdighetsvärdet eller över? Eller kanske sätter man en svårighetsnivå, '15', som man då ska kasta över; till tärningsslaget får man addera sitt färdighetsvärde. Eller ska det fungera som D&D THAC0: En svårighetsgrad bestäms (liknelse: motståndarens armor), t.ex. 10, och man ska då slå tärningen, dra av kastet från sin färdighet (som är bättre ju lägre den är), och om resultatet blev 10 eller lägre lyckades handligen.
Och till sist, har ni några synpunkter/ideér på rollspelet? Klagomål: för likt annat rollspel?
Ser formuläret fräscht ut? Något på formuläret ni tycker borde läggas till / tas bort?
Just ja! Rollspelet skrivs på engelska! Och en sak till, är det någon som känner sig intresserad med att hjälpa till eller bara vill vara med och speltesta (i göteborgsområdet), hör av er ^_^
TACK!