Nekromanti Affärsmodeller?

Status
Not open for further replies.

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85446 said:
Jag tror att det är för dyrt att göra figurer med den lilla marknad som Sverige utgör.
Men varför siktar de inte på en internationell marknad då? Mutantfigurer som fungerar här borde fungera även i tex Spanien. Symbaroumfigurer kan säkert göras så att de följer Symbaroum och ändå duga åt andra fantasyspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85447 said:
Ja du har ju idéer iaf. Varför ser vi inget sådant här komma från svenska rollspelskonstruktörer då?
Det är kostsamt att utveckla och marknaden är liten. Generellt är det också svårt att få folk att betala för onlinetjänster om det inte handlar om World of Warcraft.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85450 said:
Men varför siktar de inte på en internationell marknad då? Mutantfigurer som fungerar här borde fungera även i tex Spanien. Symbaroumfigurer kan säkert göras så att de följer Symbaroum och ändå duga åt andra fantasyspel.
För att det är kostsamt att distribuera och sälja in så nischade figurer som mutant-figurer.

Om en istället breddar sig till fantasyfigurer konkurrerar en direkt med WotC, Pazio, Fantasy Flight, Reaper, Games Workshop och så vidare, som har mycket större finansiella muskler.

Men det kan ju gå om en skapar en sjukt cool hit som tar världen med storm, så det är bara att hugga i och försöka. Det är inte lätt, men det kan gå.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85450 said:
För att sälja figurer måste de ha ett syfte. Vill du sälja i spanien måste du översätta spelet till spanska. Och kommer det ens funka i spanien? Är spanjorer intresserade av att äventyra i sverige? De kanske är det, men du bör vara ganska jäkla säker innan du sattsar alla dina sparpengar på det.

Och egentligen räcker det inte med ett rollspel. Du behöver också ha ett figurspel som du kan lansera figurerna genom. Varför? För att det ger mer pengar. Fluffet har du ju gratis via rollspelet, sen är det bara att förenkla ner reglerna tills du bara har nått slags stridsregler kvar som är underhållande att köra med figurer. Sen ska böckerna tryckas och lanseras.

Varför figurspel? För att figurspel drar en typ av personer och rollspel en annan. Sen leder rollspelet till figurspelet och vise versa vilket ökar din kundkrets.

Men hela tiden måste du sattsa mer pengar och lägga ner mycket mer jobb.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter;n85456 said:
För att det är kostsamt att distribuera och sälja in så nischade figurer som mutant-figurer.

Om en istället breddar sig till fantasyfigurer konkurrerar en direkt med WotC, Pazio, Fantasy Flight, Reaper, Games Workshop och så vidare, som har mycket större finansiella muskler.

Men det kan ju gå om en skapar en sjukt cool hit som tar världen med storm, så det är bara att hugga i och försöka. Det är inte lätt, men det kan gå.

Mutant Chronciles gav ju warzone. Hur inblandad var du i den historien?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att vara något mer positiv kan jag lyfta fram Fira Ligan.

De skapar högkvalitativa spel, trycker dem som böcker för det går att sälja, och använder detta som bas för att övertyga en etablerad utländsk intressent att vara med och ta fram en engelsk utgåva. Med detta på plats kan sedan det lilla svenska förlaget få ut spel via den etablerade samarbetspartnern och kanske nå en större marknad.

Den svenska marknaden blir då en testbädd, ett ställe där idéer kan testas för överlevnad, för att sedan lyftas ut till omvärlden.

Det var så Target Games agerade i och med Kult, Mutant Chronicles och Drakar och Demoner Chronopia.

Snow

Swashbuckler
Mutanten;n85447 said:
Ja du har ju idéer iaf. Varför ser vi inget sådant här komma från svenska rollspelskonstruktörer då? Det kommer ju bara bok efter bok och sedan går produktlinjen i graven efter några år.
Eftersom tjänsten (som jag beskriver den) inte finns än så får man utveckla det själv och det är en för stor satsning. Helmgast håller på med något eget har vi ju fått reda på. De annonserade efter en utvecklare för ett tag sen. Men jag tror fortfarande inte att det blir något att leva på. Om de inte gör det till en generisk tjänst som de kan sälja till järnringen, fria ligan, myling, urverk och mig.

Att utveckla mjukvara är dyyyrt. Och rätt ofta kommer en egensinnig utvecklare att bestämma vilken teknik, vilka ramverk och arkitektur man ska använda. Eftersom utvecklare kommer och går ska det vara val som funkar väl för kommande utvecklare. Väldigt ofta hör man: "den förra utvecklaren hade hål i huvudet, jag fattar inte hur han kunde välja att göra det på det här sättet. Om jag ska göra något effektivt av detta får jag nog skriva om det från början."

Eller så har de tekniska valen andra tillkortakommanden. Tänk på Wotc som valde att göra sin rollpersonsskaparmjukvara i någon sorts gunk från Microsoft. Var det silverlight? Iallafall, de stängde effektivt ute massor av folk med det valet. På grund av att utvecklarna (som bara gjorde det för pengarna) fick bestämma teknik. Nu kan jag inte storyn utan detta är min tolkning.

Om man däremot ÄR en utvecklare och på samma gång en eldsjäl/pionjär/visionär. Då kan man styra över tekniken och se till att man får något levande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rymdhamster;n85462 said:
Mutant Chronciles gav ju warzone. Hur inblandad var du i den historien?
WarZone hade jag inget med att göra. Det var rollspelet som var min grej.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n85433 said:
Det kallar jag för att ha gett upp alla försök att tjäna pengar på rollspelsutgivning och att ha rollspelsutgivningen som en hobby.
Måste man inte någon gång ha haft ambitionen att tjäna pengar på rollspel, eller åtminstone se det som något önskvärt, för att kunna sägas ha "gett upp alla försök"?

Jag har inte gett upp. Är bara inte det minsta intresserad. Som att "ge upp alla möjligheter att tjäna pengar på att åka på semester" ungefär.

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85456 said:
Det tycker inte jag är mer affärsmodell än att spela på lotto.

Mutanten

Hero
krank;n85481 said:
Måste man inte någon gång ha haft ambitionen att tjäna pengar på rollspel, eller åtminstone se det som något önskvärt, för att kunna sägas ha "gett upp alla försök"?
Det låter rimligt att man måste ha haft ambitionen att tjäna pengar på rollspel för att ha kunnat gett upp den ja.

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85465 said:
För att vara något mer positiv kan jag lyfta fram Fira Ligan.

De skapar högkvalitativa spel, trycker dem som böcker för det går att sälja, och använder detta som bas för att övertyga en etablerad utländsk intressent att vara med och ta fram en engelsk utgåva. Med detta på plats kan sedan det lilla svenska förlaget få ut spel via den etablerade samarbetspartnern och kanske nå en större marknad.

Den svenska marknaden blir då en testbädd, ett ställe där idéer kan testas för överlevnad, för att sedan lyftas ut till omvärlden.

Det var så Target Games agerade i och med Kult, Mutant Chronicles och Drakar och Demoner Chronopia.
Jag tror inte att det räcker. Jag tror inte på en affärsmodell som går ut på att sälja rollspelsböcker även om det kan låta vettigt att testa produkten på den svenska marknaden.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85484 said:
Det tycker inte jag är mer affärsmodell än att spela på lotto.
Min affärsmodel är att köpa en trisslott i månaden! Det har inte riktigt tagit fart än, men när som helst nu kommer det smälla till. Det känner jag på mig!

Krille

Super Moderator
Min affärsmodell är att ha ett jobb och ge ut rollspel istället för att åka på semester.

För mig är rollspel inte ett jobb, det är ett nöje.

Mutanten

Hero
Snow;n85466 said:
Att utveckla mjukvara är dyyyrt. Och rätt ofta kommer en egensinnig utvecklare att bestämma vilken teknik, vilka ramverk och arkitektur man ska använda. Eftersom utvecklare kommer och går ska det vara val som funkar väl för kommande utvecklare. Väldigt ofta hör man: "den förra utvecklaren hade hål i huvudet, jag fattar inte hur han kunde välja att göra det på det här sättet. Om jag ska göra något effektivt av detta får jag nog skriva om det från början."
Inget seriöst företag låter utvecklaren själv bestämma ramverk och arkitetur. Valet av mjukvara är ett affärsmässigt beslut som tas av styrelsen i ett litet företag. Jag tycker att det ingår i att ha en seriös affärsmodell att styrelsen väljer IT-plattform med hänsyn till den fortsatta utvecklingen av plattformen. Det gäller att ha gjort sin läxa inför valet. Att det är dyrt är inget hinder så länge företaget har en övertygande affärsmodell för hur man ska ta igen pengarna för att sedan börja tjäna pengar. En bra affärsmodell är en förutsättning för att hitta personer som vill investera i produkten/företaget.

Tjänsten Roll20 verkar vara en vettig satsning. Hur går det för dem? Vem betalar? Någon som har information om företaget och personerna bakom till Roll20?

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85467 said:
WarZone hade jag inget med att göra. Det var rollspelet som var min grej.
Hur tänkte ni med Mutant Chronicles då om du var inblandad där? För den satsningen gick väl inget vidare med tanke på att Target Games slutade ge ut spel efter det?

Mutanten

Hero
Krille;n85489 said:
Min affärsmodell är att ha ett jobb och ge ut rollspel istället för att åka på semester.

För mig är rollspel inte ett jobb, det är ett nöje.
Det är flera som har varit inne på samma linje och det är ett svar lika bra som något annat. Men det kallar jag för att inte ha en affärsmodell och att ha gett upp alla försök att tjäna pengar på rollspel (om man öht har haft en sådan dvs).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85492 said:
Hur tänkte ni med Mutant Chronicles då om du var inblandad där? För den satsningen gick väl inget vidare med tanke på att Target Games slutade ge ut spel efter det?
Target tänkte precis som jag beskrev i inlägget ovan. Testa på den svenska marknaden, ta fram produkter som kan säljas till USA. Det funkade bra, en massa spel såldes, och det rullade på okej. Vi ser ju idag att Mutant Chronicles har många fans utomlands, och WarZone är ett gångbart varumärke fortfarande. Så det funkade som planerat.

Targets krasch berodde till stor del på att de drog på sig en jättestor skatteskuld i USA på grund av andra felaktiga affärsbeslut, har jag för mig.

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85496 said:
Target tänkte precis som jag beskrev i inlägget ovan. Testa på den svenska marknaden, ta fram produkter som kan säljas till USA. Det funkade bra, en massa spel såldes, och det rullade på okej. Vi ser ju idag att Mutant Chronicles har många fans utomlands, och WarZone är ett gångbart varumärke fortfarande. Så det funkade som planerat.

Targets krasch berodde till stor del på att de drog på sig en jättestor skatteskuld i USA på grund av andra felaktiga affärsbeslut, har jag för mig.
Fria Ligan behöver alltså bara göra om Target Games satsning men utan skatteskulden den här gången.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n85494 said:
Det är flera som har varit inne på samma linje och det är ett svar lika bra som något annat. Men det kallar jag för att inte ha en affärsmodell och att ha gett upp alla försök att tjäna pengar på rollspel (om man öht har haft en sådan dvs).
Jag har liksom sedan länge insett att det bästa sättet att få en liten förmögenhet är att börja med en stor.

Det spelar inte så stor roll hur ens affärsmodell ser ut – man måste pumpa in en skitmassa pengar för att få en affärsmodell att funka, och rollspel har nackdelen att ROI är för låg. Marknaden är för liten och nödvändig arbetsinsats för stor.

Det gör att rollspel liksom automagiskt blir en hobbyverksamhet. Och det är jag glad för – jag är mycket hellre kompis med Helmgast, Fria Ligan, Järnringen, Myling och Saga Games än konkurrent. Marknaden har plats för oss om vi är kompisar, men inte om vi är konkurrenter. Heck, när det fanns konkurrens mellan Target och Lancelot så höll det på att mörda marknaden helt!

Status
Not open for further replies.