Mutanten;n85447 said:
Ja du har ju idéer iaf. Varför ser vi inget sådant här komma från svenska rollspelskonstruktörer då? Det kommer ju bara bok efter bok och sedan går produktlinjen i graven efter några år.
Eftersom tjänsten (som jag beskriver den) inte finns än så får man utveckla det själv och det är en för stor satsning. Helmgast håller på med något eget har vi ju fått reda på. De annonserade efter en utvecklare för ett tag sen. Men jag tror fortfarande inte att det blir något att leva på. Om de inte gör det till en generisk tjänst som de kan sälja till järnringen, fria ligan, myling, urverk och mig.
Att utveckla mjukvara är dyyyrt. Och rätt ofta kommer en egensinnig utvecklare att bestämma vilken teknik, vilka ramverk och arkitektur man ska använda. Eftersom utvecklare kommer och går ska det vara val som funkar väl för kommande utvecklare. Väldigt ofta hör man: "den förra utvecklaren hade hål i huvudet, jag fattar inte hur han kunde välja att göra det på det här sättet. Om jag ska göra något effektivt av detta får jag nog skriva om det från början."
Eller så har de tekniska valen andra tillkortakommanden. Tänk på Wotc som valde att göra sin rollpersonsskaparmjukvara i någon sorts gunk från Microsoft. Var det silverlight? Iallafall, de stängde effektivt ute massor av folk med det valet. På grund av att utvecklarna (som bara gjorde det för pengarna) fick bestämma teknik. Nu kan jag inte storyn utan detta är min tolkning.
Om man däremot ÄR en utvecklare och på samma gång en eldsjäl/pionjär/visionär. Då kan man styra över tekniken och se till att man får något levande.