Nekromanti Affärsmodeller?

Status
Not open for further replies.

Big Marco

Läskig
Mutanten;n85386 said:
Det förefaller mig att forumets rollspelskonstruktörer har som affärsmodell (i den mån de öht har en affärsmodell) att sälja böcker. Punkt. Riotminds försöker sig på någon form av abonnemangstjänst men den verkar inte ha tagits emot med öppen famn av rollspelshobbyn om man säger så. Jag förstår för jag är inte själv intresserad av att abonnera på en rollspels-wiki på nätet som Riotminds produkt verkar bestå av. Men de försöker iaf tjäna pengar på att ge ut rollspel. Att försöka duger tycker jag när de befintliga affärsmodellerna sedan länge har slutat att fungera.

Men ni andra rollspelskonstruktörer då? Har ni gett upp möjligheten att tjäna pengar på rollspel eller vilka affärsmodeller använder ni er av och vilka affärsmodeller har ni testat genom åren? För inte är väl ni rollspelskonstruktörer så fantasilösa att ni inte har provat någon annan affärsmodell än att låta trycka upp x böcker och sälja på webben, SF-bokhandeln och konvent de senaste 20 åren?
Din affärsmodell spelar mindre roll om din marknad är för liten i grunden för att driva professionell business. Även om vi just nu befinner oss i en "guldålder" gällande mängden spel som produceras och dess kvalitet så är köparna försvinnande få. Framgångsrika spel (som inte är D&D, Pathfinder, eller möjligen World of Darkness) säljer några tusen ex. De flesta spelen säljer i några hundra, om ens det.

För att driva en bolag professionellt (som i - betala vettig lön, skatter, avgifter, hyra, övriga produktionskostnader, etc) behöver varje anställd ungefär dra in en miljon kronor i omsättning (dvs försäljning - skilt från vinst).

Hittar du en ny väg som gör att du kan sälja mångdubbelt fler rollspel så får du gärna hojta. För fn så är det mest lönsamma att trycka böcker/boxar och sälja dem.

Mutanten

Hero
Big Marco;n85506 said:
Hittar du en ny väg som gör att du kan sälja mångdubbelt fler rollspel så får du gärna hojta. För fn så är det mest lönsamma att trycka böcker/boxar och sälja dem.
Jag tror mer på att sälja spelen till självkostnadspris och skänka bort dem som pdf:er och ta betalt på något annat sätt. Jag tror inte på att tjäna pengar på att sälja rollspelsböcker som sagt.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n85508 said:
Jag tror mer på att sälja spelen till självkostnadspris och skänka bort dem som pdf:er och ta betalt på något annat sätt. Jag tror inte på att tjäna pengar på att sälja rollspelsböcker som sagt.
Det spelar inte så stor roll hur man får in pengar om marknaden är för liten.

Mutanten

Hero
Krille;n85509 said:
Det spelar inte så stor roll hur man får in pengar om marknaden är för liten.
Utöka marknaden då vettja! Fråga mig inte hur men det lär väl inte finnas brist på människor i världen.

Big Marco

Läskig
Mutanten;n85510 said:
Utöka marknaden då vettja! Fråga mig inte hur men det lär väl inte finnas brist på människor i världen.

Att det finns människor är inte samma sak som att det finns en marknad. Aldrig har rollspelen haft så mycket konkurrens från annat som stjäl uppmärksamhet från människor. Många av alternativen har dessutom lägre trösklar.

Din argumentation är inte så hjälpsam. "Sälj mer" är inte kreativt eller framåtriktat. Så gott som alla kan peka på en företeelse och säga vad som behöver justeras, men väldigt få kan förklara hur givet tillgängliga resurser.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n85510 said:
Hittar du ett sätt att utöka marknaden så kan vi ju fundera på saken.

Till dess, här är två affärsmodeller:

Gör rollspeliga filmer. Använd lajvare för statister och rekvisita. Använd billiga skådespelare rakt från scenskolan. Använd billiga effekter. Använd digital hemmafilmteknik till max. Sök och få så mycket bidrag och kulturstöd som möjligt. Case study: Uwe Boll, som har satt det i system.

Gör rollspeliga dataspel. Använd kinesiska artister och indiska programmerare. Bygg en mikrotransaktionsmodell. Satsa massor med pengar på marknadsföring i en smal fantasy-aktig nisch med en grej som man kan göra. Se till att det kan spelas med en hand (annars kan man inte röka när man spelar). Under de två månader som spelet lever, bygg nästa spel. Case study: Gala Lab, som gör massor med sådana här spel mest för den japanska eller koreanska marknaden.

Big Marco

Läskig
Krille;n85512 said:
Hittar du ett sätt att utöka marknaden så kan vi ju fundera på saken.

Till dess, här är två affärsmodeller:

Gör rollspeliga filmer. Använd lajvare för statister och rekvisita. Använd billiga skådespelare rakt från scenskolan. Använd billiga effekter. Använd digital hemmafilmteknik till max. Sök och få så mycket bidrag och kulturstöd som möjligt. Case study: Uwe Boll, som har satt det i system.

Gör rollspeliga dataspel. Använd kinesiska artister och indiska programmerare. Bygg en mikrotransaktionsmodell. Satsa massor med pengar på marknadsföring i en smal fantasy-aktig nisch med en grej som man kan göra. Se till att det kan spelas med en hand (annars kan man inte röka när man spelar). Under de två månader som spelet lever, bygg nästa spel. Case study: Gala Lab, som gör massor med sådana här spel mest för den japanska eller koreanska marknaden.
...och inget har med rollspel i formen vi tänker oss här att göra. :)

Staffan

Myrmidon
Big Marco;n85506 said:
Din affärsmodell spelar mindre roll om din marknad är för liten i grunden för att driva professionell business. Även om vi just nu befinner oss i en "guldålder" gällande mängden spel som produceras och dess kvalitet så är köparna försvinnande få. Framgångsrika spel (som inte är D&D, Pathfinder, eller möjligen World of Darkness) säljer några tusen ex. De flesta spelen säljer i några hundra, om ens det.
En datapunkt: Dresden Files är, av allt att döma, en rätt stor hit i vad man skulle kunna kalla mellanskiktet inom rollspelen. Det är en relativt stark licens, riktigt bra skrivet, bra mekanik, och har fått enormt bra recensioner. Total försäljning fram till senaste årsskiftet: 23 000 ex av ena grundboken, 18 000 av den andra. Fate Core ligger på ca 20 000, och Spirit of the Century på ca 14 000.

Big Marco

Läskig
Staffan;n85516 said:
En datapunkt: Dresden Files är, av allt att döma, en rätt stor hit i vad man skulle kunna kalla mellanskiktet inom rollspelen. Det är en relativt stark licens, riktigt bra skrivet, bra mekanik, och har fått enormt bra recensioner. Total försäljning fram till senaste årsskiftet: 23 000 ex av ena grundboken, 18 000 av den andra. Fate Core ligger på ca 20 000, och Spirit of the Century på ca 14 000.

Tack. Bra info, har du fsg per år och snittpris? Är det bara print eller Print+PDF?

-M

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Staffan;n85516 said:
Nice och låter rätt rimligt. Kan tänka mig att väldigt många rollspelare läser böcker. Kan man snärja dem med den jäkligt bra bokserie är det nog ganska lätt att också dra över dem till att pröva på rollspelet.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tycker att lajvverkstaden http://www.lajvverkstaden.se/ nog är det närmaste exemplet på en fungerande affärsmodell för rollspel. De skriver visserligen inga rollspel i den bemärkelsen som de flesta menar här, men de skriver äventyr/scenarion/lajv, de spelleder och arrangerar samt föreläser om rollspel i den breda bemärkelsen. Utan att ha en aning om hur bra det går för dem så verkar det ändå gå rätt stabilt och de har just nu ute vikariat till tjänster vilket ändå tyder på att de gör det här som heltidsjobb.

Men visst inte heller det här är ju en affärsmodell för rollspel i bemärkelsen 'tryckta böcker/pdf-er' som vi pratar om här, men jag tycker nog ändå att det är närmare än dataspel, figurspel och filmexemplen.

Mutanten

Hero
Big Marco;n85511 said:
Att det finns människor är inte samma sak som att det finns en marknad. Aldrig har rollspelen haft så mycket konkurrens från annat som stjäl uppmärksamhet från människor. Många av alternativen har dessutom lägre trösklar.

Din argumentation är inte så hjälpsam. "Sälj mer" är inte kreativt eller framåtriktat. Så gott som alla kan peka på en företeelse och säga vad som behöver justeras, men väldigt få kan förklara hur givet tillgängliga resurser.
Min avsikt med tråden är inte att jag ska förklara för er hur ni ska sälja fler rollspel. Avsikter med tråden är att ta reda på vilka affärsmodeller som de svenska rollspelskonstruktörerna använder sig av. Jag tror ni har dåliga affärsmodeller och jag har fått det delvis bekräftat eftersom flera spelutvecklare här inte säger sig ha några affärsmodeller öht.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85527 said:
eftersom flera spelutvecklare här inte säger sig ha några affärsmodeller öht.
Appappapp! Ska vi vara ärliga är det du som säger att de inte har några affärsmodeller =)

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n85529 said:
Appappapp! Ska vi vara ärliga är det du som säger att de inte har några affärsmodeller =)
Ja det är min tolkning av att ha affärsmodeller som inte har fungerat de senaste 20-30 åren.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n85531 said:
Ja det är min tolkning av att ha affärsmodeller som inte har fungerat de senaste 20-30 åren.
Bortsett dårå från att den har funkat flera gånger om de senaste 20-30 åren =)

Det är bara inte en affärsmodell som involverar att bli rik.

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n85533 said:
Bortsett dårå från att den har funkat flera gånger om de senaste 20-30 åren =)

Det är bara inte en affärsmodell som involverar att bli rik.
Det beror på vad man menar med "funkat". Alla svenska rollspelsföretag efter 1990 har gått under inom några år eller åtminstone lagt ner produktlinjerna.

Staffan

Myrmidon
Big Marco;n85518 said:
Tack. Bra info, har du fsg per år och snittpris? Är det bara print eller Print+PDF?

-M
Om jag uppfattar sidan rätt är det både print och PDF, längre ner finns det senaste kvartalets försäljning via olika källor. Om du vill kolla den historiska utvecklingen på försäljning har de arkiv här.

Ymir

Liten kantbaron
Mutanten;n85535 said:
Det beror på vad man menar med "funkat". Alla svenska rollspelsföretag efter 1990 har gått under inom några år eller åtminstone lagt ner produktlinjerna.
eh? nej. Eon har funnits sen 90-talet och är bättre än någonsin, hade rollspelssveriges mest framgångsrika crowdfunder hittils och företaget bakom Eon har en proffsig affärsmodell med tydliga avtal med frilansarna om hur förtjänster ska fördelas.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutanten;n85535 said:
Att en produktlinje försvinner betyder inte att den är misslyckad. Filmer som ET och The Matrix var inte misslyckade bara för att de försvann från biograferna efter ett tag. Det betyder bara att publiken efter ett tag vill ha något annat, och producenterna efter ett tag vill göra något annat.

De flesta svenska spelmakare har affärsmodellen: Skriv ett spel, tryck upp några exemplar, sälj dem, ha lite mer pengar än när du började. Och det fungerar utmärkt; det är bara inget man kan försörja sig på. Men vi är glada ändå.

/tobias

Status
Not open for further replies.