Din affärsmodell spelar mindre roll om din marknad är för liten i grunden för att driva professionell business. Även om vi just nu befinner oss i en "guldålder" gällande mängden spel som produceras och dess kvalitet så är köparna försvinnande få. Framgångsrika spel (som inte är D&D, Pathfinder, eller möjligen World of Darkness) säljer några tusen ex. De flesta spelen säljer i några hundra, om ens det.Mutanten;n85386 said:Det förefaller mig att forumets rollspelskonstruktörer har som affärsmodell (i den mån de öht har en affärsmodell) att sälja böcker. Punkt. Riotminds försöker sig på någon form av abonnemangstjänst men den verkar inte ha tagits emot med öppen famn av rollspelshobbyn om man säger så. Jag förstår för jag är inte själv intresserad av att abonnera på en rollspels-wiki på nätet som Riotminds produkt verkar bestå av. Men de försöker iaf tjäna pengar på att ge ut rollspel. Att försöka duger tycker jag när de befintliga affärsmodellerna sedan länge har slutat att fungera.
Men ni andra rollspelskonstruktörer då? Har ni gett upp möjligheten att tjäna pengar på rollspel eller vilka affärsmodeller använder ni er av och vilka affärsmodeller har ni testat genom åren? För inte är väl ni rollspelskonstruktörer så fantasilösa att ni inte har provat någon annan affärsmodell än att låta trycka upp x böcker och sälja på webben, SF-bokhandeln och konvent de senaste 20 åren?
För att driva en bolag professionellt (som i - betala vettig lön, skatter, avgifter, hyra, övriga produktionskostnader, etc) behöver varje anställd ungefär dra in en miljon kronor i omsättning (dvs försäljning - skilt från vinst).
Hittar du en ny väg som gör att du kan sälja mångdubbelt fler rollspel så får du gärna hojta. För fn så är det mest lönsamma att trycka böcker/boxar och sälja dem.