Nekromanti Affärsmodeller?

Status
Not open for further replies.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mutanten;n85666 said:
Jag börjar tro att ni inte förstår skillnaden mellan ett företag och en hobbyverksamhet.
Jag börjar tro att du inte förstår skillnaden mellan att ha en affärsmodell och att ha en affärsmodell med målet att gå med vinst. Jag utgår här från den här definitionen, som jag tycker verkar ganska rimlig. Jag vågar säga att typ alla företag som producerar rollspel i sverige (där innefattas alltså inte jag själv, jag har inget företag) har en affärsplan i den betydelsen. Och att om målet är att kunna fortsätta ge ut rollspel så är det dessutom bra affärsplaner.

Det känns som att du förutsätter att en "bra" affärsplan måste leda till vinster, vilket känns lite märkligt. SOm om vinster vore det finaste man kunde uppnå med sitt rollspelsskapande.

Vad som gör en affärsmodell "bra" är rimligen vad man vill uppnå med att ha den. Uppnår man det man vill ha den till så är affärsmodellen bevisligen bra.

Däremot kan man absolut säga att om man skulle ha målet att generera vinster nog att försörja sig på så vore affärsmodellerna svenska rollspelsmakare använder ganska dåliga. Tur att inte så många av oss verkar ha det målet. Synd att du verkar tycka att det måttet är det objektivt riktiga.

Ymir

Liten kantbaron
Staffan;n85639 said:
Gick inte Neogames i konkurs, eller kom i alla fall väldigt nära innan de blev köpta av Skuggspel? Det tyder inte på en framgångsrik affärsmodell. Sedan har iofs Helmgast uppstått med till stor del samma folk som tidigare jobbat på Neogames-prylar, men det är ju en annan sak.
Nja, såvitt jag vet var det mer att Neogames essentiellt var ett enmansföretag och Kim Vässmar hade tröttnat på att axla bördan för alla produkter, så han sålde rättigheterna till Neotech och licensen till Eon till de sex personer som nu äger Helmgast. Det var inget direkt fel på Neogames affärsmodell. Och Neogames har inte konkat, det finns kvar som aktiebolag.

Mutanten

Hero
Arfert;n85638 said:
Mutanten, du är ute och cyklar. :)

SagaGames är, i likhet med de flesta (alla?) andra svenska rollspelsföretag, ren hobbyverksamhet som drivs för att det är kul att göra rollspel. Men det betyder inte att de saknar affärsidé och marknadsplan. Vi har både och. Gissar att åtminstone RM, Fria Ligan, Helmgast och Järnringen har det också. Även om de inte kommunicerar ut det.

Vi har till och med en anställd på halvtid.

Men skulle vi (SagaGames, 3 personer) leva på göra ett rollspel på heltid skulle det kräva helt andra investeringar och ekonomisk uthållighet. Flera miljoner i kassakistan vid start. Det skulle sannolikt ta år att få en vettig lönsamhet. En långsiktig internationell satsning. Och har man inte säg 2-3 miljoner (minst) som ligger och skräpar så måste man ha banklån och/eller riskkapitalister. De skulle nog tycka att det var en allt för riskabel satsning.

Jag vet vad som behövs för att eventuellt kunna leva på rollspel. (Ett bra liv då, med normala "svensson-löner". Säg 35 papp i månaden.) Men hade jag de pengarna skulle jag använda dem till nåt vettigare. Inte riskera min familjs ekonomi på en riskabel affärsidé.
Det är du som är ute och cyklar om någon. Ni har uppenbart en affärsmodell men den är uppenbart inte bättre än att vara värd en anställning på deltid. Ni skyller om och om igen på att marknaden är för liten. Märker ni inte själva hur patetiskt det låter att skylla på att markanden är för liten? Jag är ganska säker på att det finns en tillräckligt stor marknad om ni bara har en tillräckligt bra affärsmodell.

Det gäller "bara" att konkurrera ut datorspelen, filmtittandet, instagrammandet, facebookandet mm vad gäller en del av den tid och i förlängningen pengar som de som ägnar sig åt dessa saker i dag spenderar på dessa intressen. Det är inte bristen på barn, ungdomar och vuxna som är problemet. Det är brist på fungerande affärsmodeller för hur rollspelen ska ta marknadsandelar (dvs människors tid och pengar) från intressen som datorspel, Facebook, Instagram mm.

Jag tror att ett problem i sammanhanget är att ni inte tänker som affärsmän utan som hobbyister. Era affärsmodeller förstärker den uppfattningen. Det är därför jag påstår att ni inte har affärsmodeller eller har dåliga affärsmodeller. Era affärsmodeller verkar bara gå ut på att er hobby ska gå jämnt ut i princip. Och det tycker jag är helt okej om man inte har högre mål än så.

Ni räknar upp en rad företag som ni påstår har fungerande affärsmodeller eftersom de har överlevt några år. Sedan kryper det fram att Saga Games affärsmodell är värd en tjänst på halvtid, Fria Ligan har har jag för mig också en person anställd på deltid. Ni tar tom upp Urverk Speldesign som ett ex på ett företag som har en fungerande affärsmodell. Visst om man med fungerande affärsmodell och att som rollspelsföretag överleva mer än enstaka några år menar att ha en hemsida och någon enstaka gång då och då ge ut ett rollspel som inte går med brakförlust så har väl även Urverk Speldsign en fungerande affärsmodell. Allt handlar om vad man menar med affärsmodell och med affärsmodell menar jag en affärsmodell som går ut på mer än att finansiera en hobby men det är ju en definitionsfråga så klart.

Jag sammanfattar era svar hittills i tråden som att ni har affärsmodeller som går ut på att ni ska få fortsätta syssla med rollspelsutgivning som en hobby och ni har gett upp alla möjligheter att tjäna pengar på rollspelsutgivningen med ursäkten att marknaden är för liten.

Lukas

Mannen i Gult
Så mutanten, kan inte du förklara för oss andra hur en sådan där vettig affärsmodell skulle se ut?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Äsch. Jag drar mig ur den här diskussionen. Hade varit kul att diskutera olika affärsmodeller, men det här är ju poänglöst.

Vimes

Sillkung
Svara på frågan på vilket sätt Järnringen, Fria Ligan, Riotminds och Helmgast inte har fungerande affärsmodeller istället för att göra godtyckliga sammanfattningar. Är detta något du vill diskutera på riktigt ens?

Krille

Super Moderator
Moderering:

Nu börjar den här tråden bli väldigt frän i tonen och fått hack i skivan.

Fortsatt dålig ton innebär att yours truly ger två dagars avstängning till godtyckligt och partiskt utsedda syndare. Har ni inget annat att säga än att upprepa vad som tidigare sagts fast med fränare ton så kan ni göra det på Fecesbok istället.

Ni har blivit varnade.

Herr Grönstedt

Swordsman
Ett annat sätt att se det är som när en del filmare eller skådesplerare gör storproduktioner som tillåter dem att också göra det som de tycker är viktigt eller intressant. Eller Bonnier som fortsätter att ge ut lyrik även om de aldrig kommer tjäna pengar på det. Eller vi på universitetet som fortsätter att ge vissa spetskurser med ett fåtal studenter trots att de går back. Det är inga kassakor men bidrar till helheten, eller till den värld man vill skapa sig.

Eksem

Champion
Jag vet inte riktigt om det är just affärsmodellerna där skon klämmer. Som alla vet så har vi en väldigt liten marknad och det känns ganska orimligt att den skulle mångdubblas till en sådan nivå att de större utgivarna skulle kunna gå från varsin halvtidstjänst till ett par heltidsanställda var. Det är inte nån 10-20-procentsökning av marknaden som redan det vore kul att se, utan liksom en tiodubbling eller nåt.

Rollspel var en het fluga en gång i tiden och lämnade väldigt djupa avtryck i populärkulturen och influerade massvis med områden, men det rollspel erbjuder finns nu att få på massvis med olika sätt och konkurrensen då och nu är inte jämförbar.

En hälsosam affärsplan är att förstå sin marknad och agera i enlighet med den, inte att få hybris och tro att man trolla fram en tio gånger så stor marknad bara för att man justerade sin intäktsmodell och skickade promotiongrejjer till folk som är poppis på Instagram.

Ska vi prata intressanta affärsmodeller dock, så gillar jag "bygga brand recognition, finansiera med crowdfunding, sen få ut i distribution för större publik"-modellen som jag tycker fungerar ypperligt för den här typen av produkter.

Mutanten

Hero
Ska vi prata intressanta affärsmodeller dock, så gillar jag "bygga brand recognition, finansiera med crowdfunding, sen få ut i distribution för större publik"-modellen som jag tycker fungerar ypperligt för den här typen av produkter.
Det kan säkert vara ett sätt att finansiera en hobbyverksamhet på men jag tror att ni måste gå ifrån konceptet att tjäna pengar på att sälja böcker om ni ska komma i närheten av bra affärsmodeller. Jag tror ni behöver göra som artisterna i musikbranschen dvs gå från att se musiken som den huvudsakliga intäktskällan till att se musiken som en källa till marknadsföring. Pengarna tror jag ni får försöka tjäna på andra sätt tex genom att bygga tjänster likt Roll20, recensera roll- och brädspel på engelska på youtube varvat med actual play i direktsändning på Bambuser och redigerad eftersändning på youtube, driva rollspelspoddar på engelska, anordna företagsevent eller barnpassning i form av rollspelskvällar mm.

Jag tror att den internationella rollspelsmarknaden är tillräckligt stor för att en gäng människor ska kunna försörja sig på rollspel om de bara har en tillräckligt bra affärsmodell. Jag tror tom att det går att få investerare att satsa på ett sådant projekt om det bara har en tillräckligt genomtänkt affärsmodell. Men att ha som affärsmodell att ge ut några rollspelsböcker är bara så blasé om ni frågar mig. Men jag är nöjd med att flera rollspelskonstruktörer har gett sin syn på saken i den här tråden. Nu vet jag bättre vilka affärsmodeller som svenska rollspelskonstruktörer använder sig av.

Big Marco

Läskig
Mutanten;n85664 said:
Det gjorde Rymdhamster i inlägget alldeles innan ditt.

Hamstern listade bolag som finns. Jag ville att du skulle lista alla de som har gått under.

Big Marco

Läskig
Staffan;n85639 said:
Gick inte Neogames i konkurs, eller kom i alla fall väldigt nära innan de blev köpta av Skuggspel? Det tyder inte på en framgångsrik affärsmodell. Sedan har iofs Helmgast uppstått med till stor del samma folk som tidigare jobbat på Neogames-prylar, men det är ju en annan sak.

Inte korrekt - Neogames (under tiden jag och CJ Ström drev det) var aldrig ens i närheten av konkurs, då vi aktivt arbetade med att inte ansamla några skulder som skulle kunna försätta bolget på obestånd. Verksamheten var däremot lite på sparlåga när vi sålde bolaget, efter att ha drivet det i tolv år.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85709 said:
Det kan säkert vara ett sätt att finansiera en hobbyverksamhet på men jag tror att ni måste gå ifrån konceptet att tjäna pengar på att sälja böcker om ni ska komma i närheten av bra affärsmodeller.
Det engelska företaget Modiphius gör just så, och de är en av framgångshistorierna på senare år. De plockar upp varumärken med igenkänning, säkrar kapital via crowdfunding, använder det kapitalet till att utveckla ett spel, som sedan säljs i butiker både som fysisk kopia och som digital version.

Så funkar det för dem, borde det kunna funka för ett svenskt bolag också. Hårt jobb, som vanligt.

Mutanten

Hero
Big Marco;n85711 said:
100% fel. Hamstern listade bolag som finns. Jag ville att du skulle lista alla de som har gått under.
Det är en definitionsfråga vad man menar med att gå under. Jag anser att merparten av de bolag Rymdhamster räknar upp har gått under. Jag definierar inte "att inte gå under" som att företaget fortfarande existerar och att företaget sporadiskt har gett ut några rollspelsböcker under åren utan som att företaget gör vinst eller iaf går runt ekonomiskt, har ett antal personer heltidsanställda och kontinuerligt genom åren har gett ut produkter enligt en i förväg beslutad utgivningsplan.

Sett till de affärsmodeller som de svenska rollspelsförlagen verkar använda sig av så är det nog nära på omöjligt att "gå under" som rollspelsföretag så länge rollspelskonstruktörerna inte tröttnar på hobbyn.

Big Marco

Läskig
Magnus Seter;n85716 said:
Det engelska företaget Modiphius gör just så, och de är en av framgångshistorierna på senare år. De plockar upp varumärken med igenkänning, säkrar kapital via crowdfunding, använder det kapitalet till att utveckla ett spel, som sedan säljs i butiker både som fysisk kopia och som digital version.

Så funkar det för dem, borde det kunna funka för ett svenskt bolag också. Hårt jobb, som vanligt.

Sant, men Chris som leder Modiphius startade bolaget när han redan hade rejält mycket kapital intjänat på annat, och som han var villig att riskera på detta. Och jag undrar om bolaget verkligen tjänar pengar, givet de kostnader de har.

Vafan liksom - världens största rollspelsvarumärke (D&D) har väl 8 heltidsanställda numera. Paizo har väl fler, men jag vet inte hur lönsamheten är där heller?

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85716 said:

Ja men de satsar på den amerikanska marknaden till att börja med? Jag gissar att det är få svenska rollspel som skrivs för och ges ut på engelska som ett försök att lyckas på den amerikanska marknaden? Det kan mycket väl ingå i en seriös affärsmodell att skriva och ge ut rollspeletet på den amerikanska marknaden. Jag tror fortfarande att affärsmodellen är för dålig men den är nog sjufalt bättre än att ge ut spelet på den svenska marknaden som flera personer hävdar är "för liten". Jag tror inte på en affärsmodell som går ut på att sälja fysiska rollspelsböcker även om det finns enstaka ex på sådana affärsmodeller som har lyckats. Ingen regel utan undantag.

Mutanten

Hero
Big Marco;n85713 said:
Inte korrekt - Neogames (under tiden jag och CJ Ström drev det) var aldrig ens i närheten av konkurs, då vi aktivt arbetade med att inte ansamla några skulder som skulle kunna försätta bolget på obestånd. Verksamheten var däremot lite på sparlåga när vi sålde bolaget, efter att ha drivet det i tolv år.
Det talar för att Neogames affärsmodell var för dålig. Om det sedan gick i konkurs eller om det gick på sparlåga för att sedan säljas för en sannolikt blygsam summa tycker jag är ovidkommande detaljer i sammanhanget. Neogames gick under. Det är det som räknas. Konkurs eller ej.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85718 said:
Sett till de affärsmodeller som de svenska rollspelsförlagen verkar använda sig av så är det nog nära på omöjligt att "gå under" som rollspelsföretag så länge rollspelskonstruktörerna inte tröttnar på hobbyn.
En affärsmodell för ett företag måste inte prompt ge sådan avkastning att personer kan leva på det. Ett företag kan ha en affärsmodell som tillåter liten utgivning, med låg avkastning på investerat kapital, och sedan kan personen som arbetar i företaget ha en annan affärsmodell för ett annat företag som ska ge mer avkastning på investerat kapital och betala lön.

Säg så här, om jag vill ge ut ett rollspel så sätter jag upp en affärsmodell som går ut på att kostnaderna ska täckas av inkomsterna. Dock räknar jag enbart med att den affärsmodellen går plus minus noll. Min webbfirma ska generera intäkter nog för att betala min lön.

Det kan fortfarande vara två företag med två olika affärsmodeller. Den ena är mer lönsam än den andra, men båda är företag med affärsmodeller som fungerar.

Mutanten

Hero
Magnus Seter;n85725 said:
En affärsmodell för ett företag måste inte prompt ge sådan avkastning att personer kan leva på det. Ett företag kan ha en affärsmodell som tillåter liten utgivning, med låg avkastning på investerat kapital, och sedan kan personen som arbetar i företaget ha en annan affärsmodell för ett annat företag som ska ge mer avkastning på investerat kapital och betala lön.

Säg så här, om jag vill ge ut ett rollspel så sätter jag upp en affärsmodell som går ut på att kostnaderna ska täckas av inkomsterna. Dock räknar jag enbart med att den affärsmodellen går plus minus noll. Min webbfirma ska generera intäkter nog för att betala min lön.

Det kan fortfarande vara två företag med två olika affärsmodeller. Den ena är mer lönsam än den andra, men båda är företag med affärsmodeller som fungerar.
Det har en poäng men det förstnämnda kallar jag inte företag utan hobbyverksamhet.

Eksem

Champion
Mutanten;n85709 said:
Det kan säkert vara ett sätt att finansiera en hobbyverksamhet på men jag tror att ni måste gå ifrån konceptet att tjäna pengar på att sälja böcker om ni ska komma i närheten av bra affärsmodeller. Jag tror ni behöver göra som artisterna i musikbranschen dvs gå från att se musiken som den huvudsakliga intäktskällan till att se musiken som en källa till marknadsföring. Pengarna tror jag ni får försöka tjäna på andra sätt tex genom att bygga tjänster likt Roll20, recensera roll- och brädspel på engelska på youtube varvat med actual play i direktsändning på Bambuser och redigerad eftersändning på youtube, driva rollspelspoddar på engelska, anordna företagsevent eller barnpassning i form av rollspelskvällar mm.

Jag tror att den internationella rollspelsmarknaden är tillräckligt stor för att en gäng människor ska kunna försörja sig på rollspel om de bara har en tillräckligt bra affärsmodell. Jag tror tom att det går att få investerare att satsa på ett sådant projekt om det bara har en tillräckligt genomtänkt affärsmodell. Men att ha som affärsmodell att ge ut några rollspelsböcker är bara så blasé om ni frågar mig. Men jag är nöjd med att flera rollspelskonstruktörer har gett sin syn på saken i den här tråden. Nu vet jag bättre vilka affärsmodeller som svenska rollspelskonstruktörer använder sig av.
Alltså JAG ger inte ut några rollspel. Anywho, jag kan garantera att actual play-sessioner på Bambuser inte kommer hjälpa någon svensk aktör till en punkt där de kan ha heltidsanställda.

Den internationella rollspelsmarknaden är stor nog att Paizo kan ha 40 anställda eller vad det nu är, WotC kan ha ett skeleton crew som håller DnD flytande, några som typ Ken Hite och Robin Laws kan leva som frilansare och några till utgivare kan köra heltid ensamma. Tror inte ens flera hundra jobbar heltid med rollspel ens internationellt.

---

Däremot är du ju inne på nåt när du antyder att rollspel i bokform är blase, det är ju såklart rollspel som World of Warcraft som är den riktiga marknaden idag. Men om vi inte längre talar om rollspel i text/bokform så är det ju inte superrelevant för den typen av rollspel vi här på WRNU diggar och jiddrar om.

Status
Not open for further replies.