Nekromanti Affärsmodeller?

Status
Not open for further replies.

Krille

Super Moderator
Eftersom ni inte är överens om definitionen av "affärsmodell" respektive "gå under" så föreslår jag att ni ger upp diskussionen och pratar zoner och förflyttning i tråden bredvid.

Mutanten

Hero
Eksem;n85728 said:
Alltså JAG ger inte ut några rollspel. Anywho, jag kan garantera att actual play-sessioner på Bambuser inte kommer hjälpa någon svensk aktör till en punkt där de kan ha heltidsanställda.

Den internationella rollspelsmarknaden är stor nog att Paizo kan ha 40 anställda eller vad det nu är, WotC kan ha ett skeleton crew som håller DnD flytande, några som typ Ken Hite och Robin Laws kan leva som frilansare och några till utgivare kan köra heltid ensamma. Tror inte ens flera hundra jobbar heltid med rollspel ens internationellt.

---

Däremot är du ju inne på nåt när du antyder att rollspel i bokform är blase, det är ju såklart rollspel som World of Warcraft som är den riktiga marknaden idag. Men om vi inte längre talar om rollspel i text/bokform så är det ju inte superrelevant för den typen av rollspel vi här på WRNU diggar och jiddrar om.
Jag tycker att ni är trångsynta när ni skriver om företag som WotC och Paizo. Hur många anställda har Lekbergs och Collectors Point? De säljer i huvudsak rollspel och brädspel på den svenska marknaden som är "för liten". Target Games gav inte bara ut rollspel. Jag har inte sagt att rollspelsföretaget enbart behöver ha rollspelsutgivning som affärsmodell.

jag kan garantera att actual play-sessioner på Bambuser inte kommer hjälpa någon svensk aktör till en punkt där de kan ha heltidsanställda.
Har något svensk rollspelsföretag testat att starta en youtube-kanal på engelska med actual play eller hur kan du garantera det? Jag vågar däremot garantera att inget svenskt rollspelsföretag kommer att tjäna tillräckligt mycket pengar på att ge ut rollspelsböcker på svenska för att kontinuerligt kunna avlöna några heltidsanställda.

Mutanten

Hero
Krille;n85730 said:
Eftersom ni inte är överens om definitionen av "affärsmodell" respektive "gå under" så föreslår jag att ni ger upp diskussionen och pratar zoner och förflyttning i tråden bredvid.
Ja det kanske är lika bra. Jag anser ändå att jag har fått svar på min fråga i trådens första inlägg. Det här blir mitt sista inlägg i den här tråden.

Eksem

Champion
Mutanten;n85731 said:
Jag tycker att ni är trångsynta när ni skriver om företag som WotC och Paizo. Hur många anställda har Lekbergs och Collectors Point[/URL]? De säljer i huvudsak rollspel och brädspel på den svenska marknaden som är "för liten". Target Games gav inte bara ut rollspel. Jag har inte sagt att rollspelsföretaget enbart behöver ha rollspelsutgivning som affärsmodell.

Har något svensk rollspelsföretag testat att starta en youtube-kanal på engelska med actual play eller hur kan du garantera det? Jag vågar däremot garantera att inget svenskt rollspelsföretag kommer att tjäna tillräckligt mycket pengar på att ge ut rollspelsböcker på svenska för att kontinuerligt kunna avlöna några heltidsanställda.
Lekbergs är 1 person, ställen som Collectors och SF Bok har rollspel som sidoaktivitet och inte huvudsaklig intäktskälla.

---

Jag kan garantera det för att jag följer andra märklinhobbies youtube-kanaler, internationella rollspelspoddar, actual play-sessioner och annat, och de är absolut en positiv kraft och något värt att göra, men snarare i 5%-ökning-spannet än 100%-ökning-spannet (och snackar vi en marknadsexpansion där svenska utgivare ska ha flera heltidsanställda behöver vi långt mer än 100%-ökning).

solvebring

Superhero
Mutanten;n85690 said:
Jag sammanfattar era svar hittills i tråden som att ni har affärsmodeller som går ut på att ni ska få fortsätta syssla med rollspelsutgivning som en hobby och ni har gett upp alla möjligheter att tjäna pengar på rollspelsutgivningen med ursäkten att marknaden är för liten.
Eftersom du har bättre kunskaper om branschen och marknaden än majoriteten svenska rollspelsförlag, trots att vissa av dem varit med och följt branschen och marknaden sedan iaf tjugo år, kan väl du vara så god och upplysa dem vad det är de ska göra för att kamma hem den här storkovan du insinuerar finns att kamma hem om man bara har Dr Snuggles "affärsplan"?

... Det är jag nyfiken på – efter att ha iakttagit hur du upprepat kritiserar deras syn på marknaden och de möjligheter den bjuder.

solvebring

Superhero
Mutanten;n85709 said:
Pengarna tror jag ni får försöka tjäna på andra sätt tex genom att bygga tjänster likt Roll20, recensera roll- och brädspel på engelska på youtube varvat med actual play i direktsändning på Bambuser och redigerad eftersändning på youtube, driva rollspelspoddar på engelska, anordna företagsevent eller barnpassning i form av rollspelskvällar mm.
För att "konkurrera" med alla gamers där ute som gör detta gratis på sin fritid?

Staffan

Myrmidon
Ymir;n85683 said:
Nja, såvitt jag vet var det mer att Neogames essentiellt var ett enmansföretag och Kim Vässmar hade tröttnat på att axla bördan för alla produkter, så han sålde rättigheterna till Neotech och licensen till Eon till de sex personer som nu äger Helmgast. Det var inget direkt fel på Neogames affärsmodell. Och Neogames har inte konkat, det finns kvar som aktiebolag.
Jag tänkte på innan Kim Vässmar köpte upp det. Men Marco klargjorde förhållandena längre ner i tråden, att det snarare handlade om att bolaget i princip inte gjorde något än att man hade konkat.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Den här diskussionen var dödsdömd redan från början, eftersom den utgår ifrån helt egna (och fortfarande odefinierade) betydelser av "affärsmodell", "lyckad affärsmodell", "hobbyverksamhet", "gå under" och "rollspel" (eftersom det tydligen räknas som att man lever på rollspel om man i huvudsak driver webbtjänster eller annat, så länge det har någon sorts anknytning till ett rollspel).

Förresten, varför skulle man vilja leva på att göra rollspel? Om man gillar att skriva rollspel, spela rollspel, arra konvent, skriva fansin, illustrera rollspel och programmera spelhjälpmedel så går det ju alldeles utmärkt att göra det på sin fritid och istället tjäna sitt uppehälle på sånt som är mindre ekonomiskt riskfyllt.

Om vi spinner vidare på tangenten att rollspel i bokform är omöjligt att "lyckas" med och man behöver hitta andra vägar så skulle jag vilja påpeka att det redan görs i enorm utsträckning. EVE Online är Islands största exportprodukt, ffs. Fast jag tänker kallt anta att det inte ingår i den godtyckliga och odefinierade termen "rollspel" som tråden tydligen handlar om :p

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mutanten;n85731 said:
De säljer i huvudsak rollspel och brädspel på den svenska marknaden som är "för liten".
Det är alltid lättare att vara en återförsäljare än en producent. Eller, kanske inte lättare ... men istället för att du, som rollspelsskapare, tar fram ett spel och hoppas att det säljer, så kan återförsäljarna ta in massor med olika spel som kan nå en större målgrupp. De säljer till rollspelare, och brädspelare, och figurspelare, och kanske till anime-fans, eller till serieälskare.

Kort sagt, deras potentiella målgrupp för verksamheten är mycket bredare än den är för ett rollspelsförlag. Och då kan vi också se att de flesta återförsäljare av roll- och brädspel ändå kämpar hårt för att överleva.

Att driva ett rollspelsförlag och att driva en återförsäljare är alltså väldigt olika verksamheter, med väldigt olika förutsättningar och väldigt olika marknader.

anth

Vetefan
Mutanten;n85731 said:
Jag tycker att ni är trångsynta när ni skriver om företag som WotC och Paizo. Hur många anställda har Lekbergs och Collectors Point? De säljer i huvudsak rollspel och brädspel på den svenska marknaden som är "för liten". Target Games gav inte bara ut rollspel. Jag har inte sagt att rollspelsföretaget enbart behöver ha rollspelsutgivning som affärsmodell.
Men du kan inte jämföra WotC/Paizo med Lekbergs/Collectors Point.
Det är ungefär som att jag säger att jag ska börja sälja mjölk för att konkurrera med Arla, för att i nästa mening snacka om hur många som jobbar på ICA.
WotC/Paizo är producenter, som Arla.
Lekbergs/Collectors Point är återförsäljare, som ICA.
Det är lite som att blanda äpplen med bilbatterier.

Mutanten

Hero
anth;n85774 said:
WotC/Paizo är producenter, som Arla.
Lekbergs/Collectors Point är återförsäljare, som ICA.
Du ser inte skogen för alla träden:

Target Games, med varumärkena Äventyrsspel och Casper, var ett svenskt spelföretag som gav ut i första hand rollspel, men också konfliktspel, sällskapsspel, figurspel och tidskriften Sinkadus. Företaget ägde också butikskedjan Tradition till början av 1990-talet.
Det ena utesluter inte det andra. Precis som jag har skrivit så är det ingenting som hindrar att affärsmodellen består av mer än enbart rollspelsutgivning. Jag har tex aldrig sagt att rollspelsföretaget inte ska ge ut rollspelsböcker. Jag har sagt att jag inte tror på rollspelsbokutgivning som den bärande delen i ett lönsamt rollspelsföretags affärsmodell.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Så du menar att rollspelsproducenter borde jobba mer på att göra annat än att ge ut rollspel, för att kunna jobba heltid med att göra annat än att ge ut rollspel? Det tycker jag låter exakt som det är nu.

Skillnaden skulle väl vara att du vill att rollspelsproducenter ska vara egenföretagare hela bunten, men vad exakt har vi uppnått på det?

EDIT: kan du inte bara förklara vad din definition av "lyckad affärsmodell" och "rollspelsföretag" är? Och gärna de andra begreppen jag tog upp som otydliga i min tidigare post. Det är ju helt omöjligt att diskutera det här annars.

Mutanten

Hero
solvebring;n85741 said:
Eftersom du har bättre kunskaper om branschen och marknaden än majoriteten svenska rollspelsförlag, trots att vissa av dem varit med och följt branschen och marknaden sedan iaf tjugo år, kan väl du vara så god och upplysa dem vad det är de ska göra för att kamma hem den här storkovan du insinuerar finns att kamma hem om man bara har Dr Snuggles "affärsplan"?

... Det är jag nyfiken på – efter att ha iakttagit hur du upprepat kritiserar deras syn på marknaden och de möjligheter den bjuder.
En affärsmodell är inte per definition bra bara för att den som har konstruerat affärsmodellen har tjugo år i branschen. Det kan tom vara precis tvärtom dvs att det är alla år i branschen som är en del av problemet. För övrigt har jag redan skrivit att trådens syfte inte är att jag ska förklara hur en bra affärsmodell ser ut:

Min avsikt med tråden är inte att jag ska förklara för er hur ni ska sälja fler rollspel. Avsikter med tråden är att ta reda på vilka affärsmodeller som de svenska rollspelskonstruktörerna använder sig av. Jag tror ni har dåliga affärsmodeller och jag har fått det delvis bekräftat eftersom flera spelutvecklare här inte säger sig ha några affärsmodeller öht.
Men för att svara på din fråga så kan jag säga att jag instämmer i de kommentarer som går ut på att sälja rollspelstjänster. Jag hade om jag hade försökt skapa en affärsmodell undersökt möjligheterna att leverera en rollspelstjänst. Rollspelsutgivningen som sådan hade jag enbart sett som marknadsföring av tjänsten.

Krille

Super Moderator
Moderering:

Liksom med vinst på rollspel så har jag gett upp hoppet för den här tråden. Ni är inne på varv fem och ältar samma argument fortfarande, så jag låser tråden.

Dessutom ger jag Mutanten två dagar semester för att fundera över sitt trolliga uppträdande.

Status
Not open for further replies.