Men raring jag försökte ju acka den kostnaden, i ork och i elegans/minimaism iaf. Däremot i stämning tror jag man nettar på det.Eftersom den översättningen i sig kostar mig ork och stämning.
Det beror ju också på hur conditions och deras konsekvenser är implementerade. Jag hatar ju som bekant probsen (och matte-pillandet) med dice pools men rent gränssnittsmässigt så har dom ju fördel för det är ibland lättare att "översätta" typ ta en extra motståndstärning för varje condition osv.
I det här fallet känns det rätt lätt: du rullar och sen drar du bort 1 för varje condition du har. Ingen "stege" nödvändig.
Det är en av dom intressantaste sakerna med den här typen av refactoring: ibland vill man extrahera variabler och ibland vill man inline:a dom. Det är alltså ibland rätt att göra precis motsatsen!
Du är mycket bättre än mig på att designa mekanik med mindre bokföring, så jag lägger mig inte i allt för mycket detaljerna där. Vill bara visa möjligheterna
Det jag saknade i Kutulu eller tyckte jobbigt i Kutulu var att det kändes så godtydligt och SL-styrt när dom olika stadierna i insikten skulle eskalera. Vill att det ska styras mekaniskt fast "under huven".
Sen tycker jag att dom låga nivåerna (typ "skakis") ska skippas. Spelarna är själva kapabla att känna sig darris och skakis—eller att inte göra det—när det är småläskigt. Blir narrativet, scenariots, medspelarnas och keepers ansvar att "skrämma rollpersonen genom att skrämma spelaren". När det gäller "smårädd" och "skakis" dvs. Och sen när det kommer till det totala underklädspajande Taschenlampenfallerlasser-andet, först då är det appropriate att mekaniken griper in.
Vill också skilja på två typer av diegetiska effekter:
Rollpersonens upplevelse—vad hen ser eller hör—vs rollpersonens ofrivilliga handlande, ex vis flykt, tappade lampor, avlossade skott.
Kan gärna dela ut hallisupplevelser som om dom vore popkorn men vill mer sparsamt, och på godare (glorakulära snarare än godtyckliga) grunder, utsätta spelarna för att tappa kontrollen över sina rollisars handlingar.
Och weaksauce vill jag aldrig bryta för att dela ut, såsom rena sifferkonsekvenser, eller såsom saves med väldigt låg sannolikhet att nåt faktiskt händer. Tänk dig själv, spelaren har fått obehagskänslor och börjar bleeda över det till rollpersonen som också börjar få det, och så bryts allt för nån sorts check och som sen leder till "nej du kan keep it together". Jaha, jo, men… jag var ju rädd och så ska jag tydligen inte vara rädd? Tack… Det här var en av dom stora flopparna med Alien RPG!
Finns också friend iaf om man heter tjej. "Fight, flight, freeze, friend and flop"fight, flight, freeze, submit
Är därför vi behöver ordentliga consentlagar