Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
Nu har du kanske kommit för långt på det här spåret för att vända om, men kunde det inte vara intressant att vända på det här, som lite grann känns som en twist som är gjord många gånger; "the aliens were ourselves". Vad skulle hända om några varelser kom och presenterade sig som människor ifrån en avlägsen framtid, och alla köper det; men i själva verket är de -- eventuellt fruktansvärda -- aliens?Om typ 200 år kommer vad som verkar vara en utomjordisk civilisation, men som i själva verket kanske bara är människor från om 1000 år,
Jag tycker det vore värt att undersöka om det inte blir elegant och kanske kusligt om det är ett något mindre problem som antyder att något större gått fel. @clarence redd skrev om ett mysteriespel där folk t.ex. inte längre kan se färgen blå; kanske kommer tanken därifrån. Men såhär. Om alla utom ett fåtal har laddats upp i molnet -- vad skulle hända om de som då är kvar i köttet påstår att de uppladdades minnen är manipulerade och förvrängda? "Min son laddades upp, och nu påstår han att jag dog när han var ung, men jag är här, titta, jag har bevis, fotografier, och mina minnen..." / "Min far laddades upp. När jag pratar med honom via länken tror han att han tjänstgjorde som rymdpilot, men han var trädgårdsmästare, han ville bli pilot men fick inte därför att han hade en sällsynt åkomma som gjorde hans blodkärl för tunna för överljusfältets kraft."Till slut nås en punkt där nästan alla är uppladdade i singulariteten, men i jättemånga fall gick det väldigt fel, och de uppladdade personerna är antingen helt kaos eller gravt personlighetsförändrade.
Vittnesmålen bortförklaras som galningar, bitterhet, sabotage, men några uppladdade börjar misstänka att något är fel...
Kanske har alla uppladdades minnen manipulerats, av någon anledning; kanske har också de "icke-uppladdades" minnen manipulerats; de kanske laddades upp under tvång, och redigerades; och glappen är just glapp, som beror på sabotage eller något annat. Jag vet inte. Det blir kanske snårigt, men det skulle öppna för en massa paranoia och alternativa versioner av vad som var verkligt, och för mig känns det lite som något en mycket avancerad civilisation skulle hålla på med om de kunde. Suga upp allas medvetanden med tvång, redigera minnena, få folk att tro att de laddades upp frivilligt, skicka tillbaka ett par medvetanden in i klonade kroppar, därför att några enstaka människor behöver jobba i köttet, med typ gruvbrytning eller jag vet inte vad.
Du kan fortfarande ha folk som har spårat ur, som blir psykopater osv, men misstanken är att det är planerat av besökarna, att folks medvetanden har blivit redigerade, för att besökarna ska kunna göra ett eller annat som svar på folks problem -- en sorts false-flag-grej, nästan.
Nej. Jag tycker du är något på spåren.Min tanke här är att det öppnar för att vissa vill förbereda för "utomjordingarnas" ankomst på ett positivt sätt – om vi bara omfamnat dem tidigare och inte gjort motstånd så hade allt gått bra. Andra vill förbereda för olika typer av motstånd – militärt, memetiskt etc. Någon kanske har fokus på att åka ut i rymden och sprida på sig så mycket som möjligt innan de kommer, så de inte kan fånga oss alla. Bygga enorma arker fyllda av uppladdade medvetanden, skicka ut dem i rymden… (så att de, möjligen, om 1000 år utvecklats till en stor singularitets-flotta som åker tillbaka i tiden för att…)
Blir det för lökigt? För mycket pulp? Nu har jag skrivit ner det åtminstone.
Vilken nivå av "thriller" tänker du? Om skalan är typ
Transformers/ Wargames
Arkiv X
Delta Green
?