Här är några från
Mutiné - jag brukar kalla dem för "mantran".
Varför misslyckas handlingen?
Det är din uppgift som spelledare att hitta på varför rollpersonen misslyckas. Främsta
anledningen är för att du ska skapa en ny situation där spelaren kan komma vidare med
ett annat tärningsslag. Det underlättar också att tänka på detta sätt när rollpersonerna är i
strid, för att slippa ”Han undviker”, ”Hon parerar”-beskrivningen som annars lätt kan ske.
Det här är även ett mantra du kan använda för att komma på utmaningar till
spelarna. Säg att rollpersonerna är på väg till Hindenburg. ”Varför misslyckas dem?”
är då frågeställningen som kan få dig i rätt tankebana om du vill hitta på hinder åt
spelarna. Det kan vara alltifrån en bro som raserats till ett våldsamt åskväder som
tvingar rollpersonerna att söka skydd.
Kommer det här att påverka scenariot?
Slå endast slag när det kan påverka scenariot! Annars får spelarna glänsa bäst de vill
med sina rollpersoner. Låt spelarna få komma undan med manövrar som Blade eller
Triple X skulle lyckas med så länge rollpersonerna endast påverkar sig själva. Börjar
de däremot påverka andra personer som har med handlingen att göra så bör tärning-
arna rulla.
De är actionhjältar!
Ge aldrig minus (eller plus) för hur spelaren beskriver sina handlingar. Låt dem få
komma undan med manövrar som du normalt inte skulle tillåta i andra rollspel. Det
här är ett actionsystem och låt spelarnas manövrar spegla detta. Det här gör du lättast
tillsammans med spelarna genom att gå igenom vilken typ av actiongenre som ni ska
utöva. /.../. Gör det här först av allt innan ni ens sätter igång och gör rollpersoner. Ge
lite exempel på filmer som ger spelarna en hum över hur strider kommer att se ut och
kan ge inspiration till ett par karaktärer.
Ja, finns det?
Det här är ett mantra som du ska använda mot spelarna om de har ovanan att fråga
spelledaren om vad som finns på platsen. Spelarna ska få hitta på saker i omgivningen
för att antingen framhäva sin rollperson eller för att använda det som en del av hand-
lingen. I de fall du känner att spelaren går över styr i sitt påhitt bör du bygga vidare
på spelarens med orden ”...och” eller ”...men”. Använd ”och ” om påhittet är bra men
du vill komma med en förklaring som gör beskrivningen mer logisk eller underhål-
lande. Använd ”men” om du vill på något sätt begränsa spelarens påhitt.