Dimfrost
Special Circumstances
Jag har läst Agon nu, även om jag inte har hunnit spela det än. Det är intressant på många sätt. Främst är det ett uttalat speligt spel, det enda sådana jag egentligen har stött på förutom de klumpfotade jättarna D&D och Exalted. Spelarna tävlar inbördes och spelledarens uppgift är att utsätta deras rollpersoner för så infernaliska problem som möjligt. Tricket är att spelledaren inte endast är begränsad av riktlinjer kring rätt motstånd (till exempel Challenge Rating i D&D) utan har en bestämd summa poäng (kallade Strife) att köpa motstånd för. Det gör att även spelledaren får speliga utmaningar, inte bara i det strategiska konfliktsystemet utan även i att skapa motståndare och utmaningar för rollpersonerna. Idén känns alldeles lysande och jag tror verkligen att det är så man bör gå till väga när det gäller speliga regler. Frågan är om det fungerar lika bra i praktiken, men det borde göra det. Enda problemet är att det kan söla ned spelet en aning om spelledaren måste skapa motståndare under spelets gång, men det kan lösas till exempel genom färdiggjorda monsterlistor eller liknande.
Eller vad säger ni andra? Finns det någon nackdel med den här typen av balanserande system som jag inte har tänkt på?
/Dimfrost
Eller vad säger ni andra? Finns det någon nackdel med den här typen av balanserande system som jag inte har tänkt på?
/Dimfrost