Den sista punkten tror jag inte är automatisk: Ju färre personer som blir bra på att skriva, desto färre bra texter kommer bli skrivna. Det hantverk som blir mindre vanligt och attraktivt är ju att skriva texter utan hjälp av en AI, men det betyder inte att färre bra texter blir skrivna, eftersom folk nu har AI-verktyg för att skriva. Jag tänker att det liknar många andra skiften som hänt inom kulturhistorien:Jag tror att utvecklingen av AI-textgenerering kommer göra att färre personer kommer behöva skriva, och att:
Helt enkelt för att när ett hantverk uppfattas som obsolet så kommer färre människor ägna sig åt det. I de fall hantverket är farligt för utövaren kan teknisk utveckling som gör det obsolet vara bra, i de fall hantverket är en del av mänsklig skapandekultur är det i huvudsak dåligt. Jag tror att insikten att det kommer ta tusentals timmar av övning för att komma i närheten av det som en AI skapar på sekunder kommer utgöra en stor barriär för väldigt många att vilja ägna sig åt skrivande eller ritande.
Ju färre personer som anser sig behöva kunna skriva, desto färre personer kommer lära sig att skriva. Ju färre personer som lär sig skriva och övar på det desto färre personer kommer bli bra på att skriva. Ju färre personer som blir bra på att skriva, desto färre bra texter kommer bli skrivna.
- När skriften blev vanlig blev folk sämre på att författa texter som är enkla att memorera, eftersom man inte längre behövde memorera texter.
- När boktryckarkonsten uppfanns blev folk sämre på kalligrafi.
- När färgtillverkning industrialiserades blev folk sämre på att blanda ihop sina egna unika färger för sina konstverk. Samma sak för papper, bläck, etc.
- När fotokameran kom blev folk sämre på att måla.
- När CAD-verktygen kom blev folk sämre på att göra vackra ritningar.
- När Google Maps kom blev folk sämre på att göra egna kartor.
- När ritplattor och ritmjukvara kom blev folk sämre på att måla i olja.
Det är lätt att se vad som finns idag som kommer att försvinna eller minska, men det är svårare att se det som inte finns idag som kommer att finnas i framtiden. En massa spännande konstuttryck. En AI kan ju inte bara göra samma saker som vi människor kan göra utan dess hjälp, utan också en massa saker som vi inte kan göra utan dess hjälp. Och det ger möjligheter till nya kreativa uttryck. AI-konst är (potentiellt) inte bara "tryck på en knapp och publicera resultatet".
Inget av detta betyder såklart att det inte är tråkigt att traditionella hantverk tappar mark, eller att det inte suger att bli av med jobbet.