Nekromanti Aktivera moralpaniken

Status
Not open for further replies.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert;n51869 said:
Ja, men de är just antingen sorgliga existenser eller typ skurkar. Kvinnor skildras inte så för att man inte vill få kritik, gissar jag. Man vill ha positiva kvinnoskildringar. Inga vrak och förlorare.
Varken Magneto eller professor X skulle jag personligen beskriva som sorgliga figurer, riktigt -- och Magneto har knappast varit någon entydig skurk, snarare någon som går mellan extremerna och som går att sympatisera med.

Även bland hjältarna finns "fula" karaktärer, eller åtminstone figurer som inte har den typ av sexighet som generellt brukar beskrivas som önskvärd av kvinnor. Nu läser jag mycket X-men så det blir en del sådana referenser här, men Beast, Guido, Darwin och ett hyfsat antal andra är visserligen sorgliga på sina sätt men inte mer än de "snygga" karaktärerna -- ändå är de groteska. Män får ha en större bredd, just pga målgruppstänket. Och pga att det mest är män som skriver och tecknar, och antagligen inte alltid tänker på den här typen av saker.

krank

obak;n51872 said:
Personligen så har jag svårt att köpa själva idén att "Sexiga bilder" --> "Förtryck", det känns ungefär lika verklighetsfrämmande för mig som att videovåld skulle öka kriminaliteten eller att wienervalsen undergräver samhällsmoralen.
Om vi inte påverkades alls av kulturen vi konsumerar så skulle inte reklam eller propaganda fungera alls. Återstår därför att fundera kring vad som påverkar oss och i hur hög grad. De "sexiga" bilderna -- de objektifierande -- ser jag inte som "yttersta orsak" på något sätt -- de är ett av de sätt vårt samhälle för vidare idén om att skönhet är kvinnans vackraste attribut, men de är knappast ensamma om det och de i sig skapas ju (likväl som skapar) den kvinnosynen.

obak;n51872 said:
Jag kan förstå att det är någonting ekelt att skylla på, men den andra sidan av myntet kan ju lika gärna vara att ju mer vi exponerar sex och nakenhet desto mer avdramatiserar vi det.
Det är knappast något enkelt, och jag tycker att det är att förenkla kritiken att säga att vi "skyller" på dem. Det får det att låta som att feminstiskt konsensus är att det typ sitter onda, konspiratoriska mediaskapare och indoktrinerar ungdomen via sexuella bilder. Och det är ju inte riktigt så kritiken ser ut. Jag är helt ointresserad av skuld överhuvudtaget, jag är intresserad av orsakssammanhang och hur vi påverkas av kulturen och hur vi reproducerar uppfattningar om saker och ting.

Det handlar inte om att sex och nakenhet "exponeras". Det är inte där problemet ligger. Problemet ligger i att de här bilderna produceras av män för mäns räkning, och att de fullkomligt dominerar vår kultur. Det är vad man brukar kalla "male gaze" -- män porträtteras så som män vill vara i första hand, och kvinnor porträtteras så som män förväntas vilja ha dem -- de är leksaker, dockor, kroppar att (metaforiskt) konsumera. Det är så bildspråket ser ut.

krank

Arfert;n51877 said:
Är Magneto eller professor X fula och osexiga? WTF? ;)
De är gamla.

Arfert;n51877 said:
Men du duckar huvudfrågan.
Vilken menar du är huvudfrågan?

Vad gäller vrak kan jag väl påpeka att Marvel gestaltat en hel del kvinnor med problem, bland annat alkoholism. Men de är alltid snygga. Det är väl tant May och Destiny som är undantagen, typ. Annars är det ont om gamla tanter. Trots att gamla män är med front and center, så att säga.

RasmusL

Champion
Voldstagg13;n51755 said:
Finns det inte finnas en poäng i att attackera åsikter och inte personer? Och i så fall ha en egen åsikt att lägga fram istället? Och får vi ha olika åsikter, PK eller inte? Och ifråga om serier: dom ska sälja och på en marknad som vänder sig inriktat till vissa grupper, så vad gör dom? Vill man censurera bort allt superhjältar kan vara, som inte gillas av alla, lär det inte bli många kvar.
Så slå gärna ned på det jag skriver, men idiotförklara mig inte för det.
Det är helt OK att ha och ge uttryck för vilka åsikter som helst men man ska fan inte tro att man har någon rätt att göra det ostört. Om jag tycker att någon har helt jubelidiotiska åsikter så kommer jag att ge uttryck för det. Om man, som författaren till texten som TS länkade till, sedan håller på och basunerar ut sina idiotiska åsikter som blogg eller artiklar eller liknande så får man även finna sig i att klumpas ihop med dessa idiotiska åsikter. Författaren är i det här sammanhanget i mina ögon lika med sina åsikter men jag skulle inte ge dig, Voldstagg, den behandlingen: där skulle jag bara ge mig på åsikterna.

Tyck vad du vill om vad du vill men bli inte förvånad när du får kritik för det.

RasmusL

Champion
obak;n51783 said:
Se det inte så svart, först måste vi ju avgränsa var var och en av oss står, sedan kan vi börja lägga fram argument och därefter så kan vi låta skällsorden hagla tills Krille kommer in och ryter till varvid vi kan besinna oss och faktiskt börja prata som vuxna människor. Debatten fljer bara standardmall A1 för internetdiskusion.

...och där har vi ton-argumentet! Har vi några kvar att beta av nu?

RasmusL

Champion
Arfert;n51829 said:
...min gissning är att både män och kvinnor i superhjälteserier (med mera) ritas maximalt sexigt.. för sina respektive målgrupper. För de som tänder på tjejer på tjejer respektive killar tänder på olika signaler.

Och det gäller även hur de skildras i andra media, som film, datorspel, skivomslag.. etc etc. Fast folk uppfattar inte att även män väldigt ofta skildras sexigt. Men de poserar, precis som kvinnor, målgruppsanpassat.

Det må så vara men tyvärr har vi inbyggt i samhället att killar ska uppfattas som sexiga när de är aktiva och kvinnor när de är passiva. Det här är strukturer, inte något ödesbestämt, och det är något som jag vill vara med och ändra på. Varför ska inte kvinnor få kunna vara aktivt sexiga? Män vara passivt sexiga? Varför har vi en så jävla trist norm? Att många tycker att det just är sexigt med svaga våp-tjejer och starka stoiska män är ju själva problemet.

Kärlekscraft

Swordsman
RasmusL;n51890 said:
Det är helt OK att ha och ge uttryck för vilka åsikter som helst men man ska fan inte tro att man har någon rätt att göra det ostört. Om jag tycker att någon har helt jubelidiotiska åsikter så kommer jag att ge uttryck för det. Om man, som författaren till texten som TS länkade till, sedan håller på och basunerar ut sina idiotiska åsikter som blogg eller artiklar eller liknande så får man även finna sig i att klumpas ihop med dessa idiotiska åsikter. Författaren är i det här sammanhanget i mina ögon lika med sina åsikter men jag skulle inte ge dig, Voldstagg, den behandlingen: där skulle jag bara ge mig på åsikterna.

Tyck vad du vill om vad du vill men bli inte förvånad när du får kritik för det.
Du får kritisera så mycket du vill, men att direkt börja idiotförklara hit och dit leder verkligen ingenstans - och blir också problemets kärna: ingen egentlig kritik/inga argument, utan bara massor av idiotförklaringar och hånfull attityd.

RasmusL

Champion
Kärlekscraft;n51894 said:
Du får kritisera så mycket du vill, men att direkt börja idiotförklara hit och dit leder verkligen ingenstans - och blir också problemets kärna: ingen egentlig kritik/inga argument, utan bara massor av idiotförklaringar och hånfull attityd.

Tycker du ja och jag håller inte med dig. När det blir en massa normaliseringsdiskussioner kring sunkiga åsikter så ser jag gärna att någon slår ner med hammaren.

Kärlekscraft

Swordsman
RasmusL;n51896 said:
Tycker du ja och jag håller inte med dig. När det blir en massa normaliseringsdiskussioner kring sunkiga åsikter så ser jag gärna att någon slår ner med hammaren.
#Jag resignerar mig#

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n51893 said:
Det må så vara men tyvärr har vi inbyggt i samhället att killar ska uppfattas som sexiga när de är aktiva och kvinnor när de är passiva. Det här är strukturer, inte något ödesbestämt, och det är något som jag vill vara med och ändra på. Varför ska inte kvinnor få kunna vara aktivt sexiga? Män vara passivt sexiga? Varför har vi en så jävla trist norm? Att många tycker att det just är sexigt med svaga våp-tjejer och starka stoiska män är ju själva problemet.

Så det är bara strukturer och samhälle att män ska vara aktiva? Jag antar att det lagts några bevis för att det inte beror på någon biologisk förklaring.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n51896 said:

Men du kan väl argumentera lite innan du drämmer till med hammaren? Du har inte alls tagit reda på om maddox har några "sunkiga åsikter" du har bara läst en text där han kritiserar de som gnäller på hur kvinnor framställs i serier.

krank

Alltså, det du kallar "kritik" kallar vi "sunkiga åsikter", eftersom denna så kallade "kritik" kommer i form av... rätt fåniga och sunkiga icke-argument och påhopp.

Så jo, vi har läst att han har sunkiga åsikter. Han skrev dem nämligen i artikeln.

Kärlekscraft

Swordsman
Ett, tu, tre så var moderatorn där.
Tror det börjar bli dags att ändra riktning i diskussionstråden.

Krille

Super Moderator
Lite mer moderering än förra gången:

Nu är ni där igen med sura nästan-påhopp igen. Jag kan tydligen inte lämna er ensamma ens för ett par timmar innan en feminism-tråd får er att gå helt bananas.

Krille

Super Moderator
Förlåt, det ska naturligtvis vara en "feminism-tråd" i betydelsen "en tråd i vilken feminism debatteras". Jag ändrar.

obak

Hero
krank;n51876 said:
Om vi inte påverkades alls av kulturen vi konsumerar så skulle inte reklam eller propaganda fungera alls. Återstår därför att fundera kring vad som påverkar oss och i hur hög grad. De "sexiga" bilderna -- de objektifierande -- ser jag inte som "yttersta orsak" på något sätt -- de är ett av de sätt vårt samhälle för vidare idén om att skönhet är kvinnans vackraste attribut, men de är knappast ensamma om det och de i sig skapas ju (likväl som skapar) den kvinnosynen.
Både reklam och propaganda fungerar ju bara under vissa omständigheter, annars så hade jag ju konsumerat hejdlöst. Men jag väljer ju vad jag vill konsumera och samma sak med propaganda, jag väljer ju själv på vad jag tycker är viktigt och vilka argument som låter trovärdiga.
Jag håller inte med om att grafiska representationer av en eller annan sort förmedlar bilden av kvinnans skönhet som viktigaste attribut, framförallt eftersom skönheten ligger i betraktarens öga.
Bara för att man uppskattar en viss estetik så vill man ju inte för den sakens skull omforma hela världen att likna den.

RasmusL

Champion
obak;n51947 said:
Både reklam och propaganda fungerar ju bara under vissa omständigheter, annars så hade jag ju konsumerat hejdlöst. Men jag väljer ju vad jag vill konsumera och samma sak med propaganda, jag väljer ju själv på vad jag tycker är viktigt och vilka argument som låter trovärdiga.
Jag håller inte med om att grafiska representationer av en eller annan sort förmedlar bilden av kvinnans skönhet som viktigaste attribut, framförallt eftersom skönheten ligger i betraktarens öga.
Bara för att man uppskattar en viss estetik så vill man ju inte för den sakens skull omforma hela världen att likna den.
Så du står på objektiv mark och utvärderar dina alternativt opåverkad av samhället? Ditt liv är inte på något sätt format av samhället eller din uppfostran utan endast resultatet av medvetna val?

obak

Hero
RasmusL;n51949 said:
Så du står på objektiv mark och utvärderar dina alternativt opåverkad av samhället? Ditt liv är inte på något sätt format av samhället eller din uppfostran utan endast resultatet av medvetna val?
Jag vill tro att jag väljer vad som formar mig, eftersom jag är kapabel att reflektera över mina handlingar och mitt beteende.

Status
Not open for further replies.