Gör det det? Det ifrågasätter jag.Anchorman;n52143 said:(...)Tex om en tioårig tjej eller kille nu vill köpa denna tidning så ger det ju ett budskap om att det faktum att Spider-woman kan spöa skiten ur typ vem som helst inte räcker utan hon måste ändå anspela på sex hela tiden, varför?
(...)
Alltså, specifikt, "budskaps"-biten.
Det existerar (som jag var inne på i mitt tämligen lång svar till obak) mig veterligen inte en gnutta bevis för att något medium i sig självt kan etablera eller i särskild utsträckning påverka värderingar öht. (Till skillnad från påverka beteenden, alltså - vilket, noterar jag, ingen som menar att bilder eller medier kan ha den effekten, bryr sig om att göra skillnad mellan.)
De kan reflektera att vissa värderingar - tex en utbred sexism - existerar i vårt samhälle.
Jag tror de flesta av oss här höll Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt var ute och cyklade, när de påstod att rollspel (som ändå förutsätter ett aktivt deltagande i fiktionen!) kunde skapa eller förmedla antidemokratiska och asociala värderingar.
Och strängt taget är frågan ganska oväsentlig.
Det går alldeles utmärkt att kritisera en bild för att den rymmer värderingar som en inte tycker om, utan att blanda in frågan ifall dessa också på något sätt påverkar andra.
Jag påstår inte på något sätt att jag gett en utförlig, heltäckande och totalt oifrågasättbar bild - men antag att det gick, antag att den bilden säger precis det jag försöker beskriva. Skulle du då säga "jaha, okej, det går alltså inte att förmedla värderingar i bildform på det sättet, då lägger jag väl ned då..."
Så, mitt förslag är att kritisera bilden i sig, utan anspelning på dess eventuella effekter på samhället.