Nekromanti Alianser, krig och djävulskap

Bjorn

Hero
Hej

Jag har gått och haft lite funderingar om den Sanariska aliansen. Vad tror ni egentligen skulle hända om t.ex. Kyria skulle besluta sig för att utträda och istället starta samarbet med någon annan grupp. Skulle det bli krig, stridigheter eller skulle Thism/sunari bara godta en sån sak???

Sen undrar jag också om det innbördeskrig i soldarn som det i diverse moduler "hintas" om att det är på väg. Om det nu blev ett sådant, vilka av grannländerna tror ni då skull passa på att försöka "knippsa åt sig" en tugga i kanterna??? Man kan t.ex. tänka sig att Asharierna är rätt sugna på den snutt av soldarn som ligger norr om Bzar-floden. Osv osv...

Sen undrar jag också om nå'n har nått bra system för fantasykrigföring på mera strategisk nivå? Känner nå'n till nåt bra boardgame man skulle kunna anpassa till Mundana???

/Bjorn

smaffy

Hero
jag tycker att du som spelledare ska avgöra det själv.. och gärna göra ett äventyr av det (men snälla, inte för mycket politik!)..

hitta på själv.. du måste juh inte spela eon som det står i grundboken, hitta på nått själv och gör dina egna intriger! (tänk själv, låt inte nån annan tänka åt dig)

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

Krille

Super Moderator
"Vad tror ni egentligen skulle hända om t.ex. Kyria skulle besluta sig för att utträda och istället starta samarbet med någon annan grupp. Skulle det bli krig, stridigheter eller skulle Thism/sunari bara godta en sån sak???"

Det skulle med stor sannolikhet inte hända.

Orsaken är nämligen att det, till skillnad från sanari, inte finns någon strikt hierarki för kiriya och inget entydigt ledarskap. För att kiriya skulle utträda ur sanariska alliansen så skulle det kräva en konsensus bland alla kiriya.

Om någon nu började verka för ett sådant konsensus så skulle det märkas, och sanari/thism skulle snabbt motverka detta, till exempel genom att försvinna personerna som står bakom ett utträde, en stor kasse smör, en liten bit piska och en kasse med yttre (eventuellt påhittade) hot. Och eftersom kiriya är mer intresserade av att ha det fint, estetiskt och vackert än av politik så skulle de mestadels låta bli ett utträde. Det blir enklast så.

Dessutom har kiriya ingen större anledning att utträda ur alliansen. De trivs rätt bra där de är.

Skulle det ändå på något jefla sätt inträffa att kiriya skulle kliva ut ur alliansen så skulle stora delar av stammen med stor sannolikhet bli utkastade ur Sunari, och därmed landsflyktiga. Och det är inte bra.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Targon

Hero
men snälla, inte för mycket politik!).

Vad är det för fel på politik? I själva verket kan man fråga sig om det finns något ballare än just politik, krig och oheliga allianser i rollspelsvärldar?

- Targon, skrivare

Bjorn

Hero
Dessutom har kiriya ingen större anledning att utträda ur alliansen. De trivs rätt bra där de är.

I min kampanj har jag GOTT om anledningar, oroa dig inte för det ;-)

Skulle det ändå på något jefla sätt inträffa att kiriya skulle kliva ut ur alliansen så skulle stora delar av stammen med stor sannolikhet bli utkastade ur Sunari, och därmed landsflyktiga. Och det är inte bra.

Tjaa beror inte detta på hur stark den gruppering de väljer att sälla sig (och som antagligen till stor del ligger bakom utträdet) till istället är? Är denna nya alians tillräckligt stark så blir're kanske Sanari och Thism som får förpassa sig! :)

/Bjorn

Targon

Hero
Sen undrar jag också om det innbördeskrig i soldarn som det i diverse moduler "hintas" om att det är på väg. Om det nu blev ett sådant, vilka av grannländerna tror ni då skull passa på att försöka "knippsa åt sig" en tugga i kanterna??? Man kan t.ex. tänka sig att Asharierna är rätt sugna på den snutt av soldarn som ligger norr om Bzar-floden. Osv osv...

Om jag vore du skulle jag kasta ett getöga på Damarien. En utifrån min tolkning liten sketen jargisk vassalstat (bananmonarki?) där Daak är lag och där den politiska propagandan ständigt tjatar om Lebensraum över såväl Västmark som Soldarn. Kungen av Damarien heter Tamas och kan liknas vid en högerdiktaror stödd av CIA (läs aboraten Ignath av Tibara) i ett latinamerikanskt land typ Guatemala. Själv håller jag som bäst på att knåpa ihop en hel kampanj uppbyggd på det där.

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Roligare saker än så? Bah!

Instämmer. Intrigerna är det absolut mest roliga i alla rollspel. Poltiskt rävspel, mutor, idealister och reaktionärer... Hallelulia!

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Krille

Super Moderator
"Tjaa beror inte detta på hur stark den gruppering de väljer att sälla sig (och som antagligen till stor del ligger bakom utträdet) till istället är?"

Nepp. Det beror på att thism och sanari dominerar i Sunari. Vill inte kiriya vara med och leka med dem så får de gott pallra sig iväg därifrån.

"Är denna nya alians tillräckligt stark så blir're kanske Sanari och Thism som får förpassa sig! :)"

Då krävs det att den nya alliansen flyttar in i Sunari innan sanari och thism tvingar kiriya att flytta ut.

- Krille

Krille

Super Moderator
Sex

Sex saker som jag tycker är ballare än politik, krig och oheliga allianser:

Belöning. Vad tjänar jag på jobbet?

Taskiga odds. Utmaningar är kul. Speciellt om man klarar dem.

Sense of Wonder. Vem faen vill vara kvar i Skövde?

Spänning. Annars vore livet trist.

Engagemang. Man ska vara där! Annars vore det inte någon mening me't.

Sex. Eller i alla fall något mer än ren kapitalistisk förtjänst eller orsak, och kärlek (med tillbehör) ligger faktiskt ganska bra till, både under resans gång och efteråt.

- Krille

Orchson

Veteran
Re: Sex

Inte när det gäller rollspel.

Belöningen är väl knappast en speciellt stor morot, om man inte är lite koboldisk.
Taskiga odds kan vara roliga när man spelar. Men det kommer normalt med intriger.
Sense of wonder, att upptäcka saker antar jag att du menar. För om det bara gäller att ge sig i väg, så är väl just resandet i rollspel ganska måttligt roligt...
Spänning. Ja, jo. Självfallet.
Sex. Har bara varit med om att rollspela en sådan situation en enda gång, och den flippade. Kärlek kan vara kul att rollspela, men det förutsätter som ni själva skriver att det är två parter som kan hantera det utan att det blir svartsjuka inblandat.

Bjorn

Hero
Ja ok, man måste anta att den nya grupperingen är beredd att "backa upp" militärt, detta är ju självklart.

Hursomhelst, hur stort är Sanaris och Thisms övertag egentligen? Dom kan väl inte vara sååå satans många fler och/eller bättre??? Hur går då "ekonomin" i sanari ihop egentligen? Jag har fått känslan av att det är kyria som är dom som gör merparten av "jobbandet".

Hursomhelst, hur många soldater skulle man behöva gå in med för att köra iväg Thism&Sanari???
1000, 10 000 eller kanske till och med 100 000???

/Bjorn

Krille

Super Moderator

"Belöningen är väl knappast en speciellt stor morot, om man inte är lite koboldisk."

Icke desto mindre, morötter är faktiskt en av de bästa motivatorerna. Måhända att vissa tycker att det är koboldiskt, men faktum är att man gör bättre ifrån sig om man vinner något på det.

För allvarligt talat, har du någonsin funderat över varför just du ska ut och äventyra och riskera livet? Jajustdet.

"Taskiga odds kan vara roliga när man spelar. Men det kommer normalt med intriger."

Jo, men de kommer inte nödvändigtvis med intriger. Det räcker med en kasse soldater på fel ställe.

"Sense of wonder, att upptäcka saker antar jag att du menar."

Nä, jag menar "sense of wonder". Jag menar den där speciella känslan man hade 1977 när man satt på biografen och blev överkörd av en Star Destroyer. Jag menar den där känslan av att stå på Kebnekaise och titta ut över hela Norrland, den där känslan av att komma ut från sjukhuset och veta att man hade besegrat sin cancer, eller känslan av att stå på månen i det svaga jordskenet, eller bara stå i en riktigt mörk och mossig trollskog och det enda ljud som hörs är hackspettarnas knackade och vindens sus i trädtopparna...

...den känslan. Den som säger "waow" i ryggmärgen.

- Krille

Krille

Super Moderator
"Hursomhelst, hur stort är Sanaris och Thisms övertag egentligen? Dom kan väl inte vara sååå satans många fler och/eller bättre???"

Thism och sanari håller hus i största delen av Sunari. Kiriya finns mest uppe i nordväst. I övrigt är det ganska ont om dem just i Sunari.

"Jag har fått känslan av att det är kyria som är dom som gör merparten av "jobbandet"."

Nepp. Jobbandet sköts ungefär lika mycket av alla, proportionellt sett (utom sanari, men de är få till att börja med och sysslar mest med administration och politik).

"Hursomhelst, hur många soldater skulle man behöva gå in med för att köra iväg Thism&Sanari???
1000, 10 000 eller kanske till och med 100 000???"

En samlad dvärgarmé lyckades inte, så mer än så är ett hett tips.

- Krille

Orchson

Veteran

Hoh. Den har jag bara fått en enda gång, och det var för knappt ett år sedan. Under rätt mysko omständigheter.

Targon

Hero

Sense of Wonder. Vem faen vill vara kvar i Skövde?

Håller med!

Sex. Eller i alla fall något mer än ren kapitalistisk förtjänst eller orsak, och kärlek (med tillbehör) ligger faktiskt ganska bra till, både under resans gång och efteråt.

Håller inte med! Att rollspela kärlek och sex är ett av de tramsigaste fånerier jag kan tänka mig i rollspelssvängen! De som håller på med sånt misstänker jag har ett så jaekla kasst sexliv i det verkliga livet att rollspelandet blir ett slags surrogat. Det finns några ganska patetiska exempel på det där.

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Måste instämma.

Jag känner en tjej, som efter att ha spelledit en grupp på tre personer slutligen blev förälskad... I vem visste hon inte. Hon visste inte om hon var kär i en av spelarna, eller om hon var kär i hans rollperson, i vilket fall som helst så tycker jag att sådant inte skall förekomma alls.

Big Marco

Läskig
Dvärgarna misslyckades, liksom tirakerna, även när de fick för sig att man kunde bränna ned Sunari.

Oj vad det brann!

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Ymir

Liten kantbaron
Re: Damarien = Transsylvanien

Nejnej, Thamas är ingen diktator i någon bananrepublik, det är helt fel liknelse. Titta österut istället...
"Vojvod av Valakien" vore en passande titel på Thamas Vitfjäder...faen, jag måste låta honom börja pålspetsa Mûhadiner...

- Ymir, övertygad om att Thamas kära hustru, Ariandra den behagfulla, har dragningar åt samma håll som Erzebet Bathory...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tre Folk, ett Rike, ett Råd

Tja, jag har en känsla av att Liljans Råd är så pass stolta att de ALDRIG skulle ge upp Sunari innan Harmageddon, no matter what. Skulle läget visa sig riktigt, riktigt illa har de kanske portaler till sina kolonier i Jargien och Ehbron, och kan ta in förstärkningar eller fly i sista stund. Dock klarade Sunari-alverna sig ur det blodigaste krig som Mundana skådat, så jag är övertygad om att de inte skulle ge upp sitt land i första taget - speciellt inte mot Kiriya. Snarare skulle väl Sanari samlas, lägga upp en massa kongelat och kasta en riktigt woddig Tremere-förbannelse på hela Kiriya-stammen. Typ klåda i underlivet eller något...

- Ymir, som tycker väldigt mycket om Eons alver, trots allt

Targon

Hero
Re: Damarien = Transsylvanien

Ok, så du vågar dig på en korsning mellan Eon och White Wolf’s Vampire? Nej, den tolkningen tilltalar mig inre riktigt. Visst, Thamas är en riktigt rälig filur och pålspetseriverksamhet kan han nog utan vidare använda som lämplig bestraffningsmetod. Men där stannar nog IMHO liknelserna med Our Good Lord Vladimir.

- Targon, skrivare