Nekromanti Alianser, krig och djävulskap

Lycan

Hero
Jodu...

Jo, självklart har du rätt i det. Usch och fy för saker i rollspel som man inte kan uppleva i verkliga livet. Det är därför vi aldrig har med element som strid, magi, anakronism, feodalism et cetera när vi spelar.
Det är ju mycket bättre att bara blankt vägra att ha med dylika element när man spelar, världen blir ju mycket mer påtaglig och realistisk då.

MVH - Frans "Lycan" Björkstam, allmänt trött

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kärlek och sex i rollspel

*Stryka Targon från "Folk att respektera"-listan*

Ge mig ETT bra argument varför det skulle vara "tramsigt fåneri" att rollspela sex och kärlek, Targon. Jag får kontra med att folk med den åsikten enligt mina erfarenheter tenderar att ha genuint dålig självkänsla eller ett fruktansvärt förvrängt förhållande till rollspelandet (Eller en vämjeligt oseriös spelgrupp).

När vi spelar är kärlek, sex etc något av det som det läggs mest tonvikt på, och i de senaste spelmötena i vår långkörar-kampanj har den ena rp:ns problematiska triangeldrama varit ett viktigt element. Min rp:s sexualitet är på samma sätt något som en annan kampanj kretsat mycket kring, och något som har varit mycket intressant ur rollspelssynvinkel. Är du så inskränkt att du inte kan respektera att andra har en mer seriös inställning till rollspelandet utan att för den skull använda rollspel som surrogat till sexliv kan du, om du ursäktar uttrycket, bokstavligen talat dra åt fanders.

- Ymir, som till skillnad från vissa inte helt saknar förmåga att respektera andras spelstil...

Targon

Hero
Re: Jodu...

Usch och fy för saker i rollspel som man inte kan uppleva i verkliga livet. Det är därför vi aldrig har med element som strid, magi, anakronism, feodalism et cetera när vi spelar. Det är ju mycket bättre att bara blankt vägra att ha med dylika element när man spelar, världen blir ju mycket mer påtaglig och realistisk då.

Vad menas?! Det där har jag aldrig sagt!!

- Targon, skrivare

Ymir

Liten kantbaron
Re: Jodu...

Mjo, ungefär så där kunde man ju, om man så ville, tolka ditt uttalande, som framstår som rent idiotiskt i skenet av Lycans. Då han inte verkar planera att svara själv på frågan "Vad menas" så borde kanske jag göra det åt honom, men du borde lugnt förstå vad han menar om du bara tänker lite...

*hint* - Jag vet att Lycan, min spelare och sl, i rollspel vill uppleva saker som han inte upplever i verkliga livet. "Kärlek" är antagligen av dem, "magi" och "strid" är ett par andra.

- Ymir, som måste berömma Lycan för ett briljant inlägg

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-06-27 16:33.</EM></FONT></P>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Damarien = Transsylvanien

Vad har Vampire med det här att göra? Vlad Tepes och Erzebet Bathory är inte White Wolfs påhitt, du vet, även om de säkert gärna skulle vilja att så var fallet...

- Ymir, som inte förstod varför Targon blandade in Vampire i det hela...

Targon

Hero

Är du så inskränkt att du inte kan respektera att andra har en mer seriös inställning till rollspelandet utan att för den skull använda rollspel som surrogat till sexliv kan du, om du ursäktar uttrycket, bokstavligen talat dra åt fanders.

Ok, jag gillar rollspel därför att jag tidvis tycker om att ta död på troll och diverse orch-liknande varelser medelst tjugosidiga tärningar och därför att jag gillar problemlösningar och att plötsligt finna mig mitt i en härva av intriger av mer eller mindre storpolitiska dimensioner. Det är sådant som gör att jag finner en personlig anledning att lägga ner hur många timmar som helst på rollspelande. Däremot gillar jag inte att rollspela kärlek och sex. Det är av samma anledning som jag inte ens nuddar vid Magic eller Warhammer, nämligen att jag däri finner att nördfaktorn passerat gränsen för det acceptabla. Det är en helt personlig åsikt som jag även känner att jag har rätt att dela med mig i detta forum. Om folk gillar att lira sex och kärlek så får de göra det, och folk ska veta att jag respekterar det valet även om jag förbehåller mig rätten att förhålla mig skeptisk till motiven. Så länge jag slipper vara med så är jag nöjd. Det är ingen som behöver dra åt fanders för det.

- Targon, skrivare

Targon

Hero
Re: Damarien = Transsylvanien

Vlad Tepes och Erzebet Bathory är inte White Wolfs påhitt, du vet, även om de säkert gärna skulle vilja att så var fallet...

Nej, jag vet. Förresten har jag aldrig spelat Vampire, och jag drar mig för det utifrån det skräp som jag sett. Det damariska kungaparet som Vlad Tepes och Erzebet Bathory låter faktiskt mycket ballare än vad White Wolfs alster förefaller.

- Targon, skrivare

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nördfaktor?

"Nördfaktorn passerat gränsen för det acceptabla". Eh, förlåt? Får folk plötsligt inte syssla med vad de vill längre? Hade jag velat spela magic och warhammer hade jag tamejfaen gjort det, om någon sedan ville kalla mig nörd hade det inte rört mig i ryggmärgen. Det bör kanske tilläggas att jag anser att rollspel får mindre nördfaktor ju seriösare det blir, och eftersom kärlek, sex etc handlar om riktigt starka känslor tillhör det det seriösaste som finnas i rollspel imho. Mao, i mina ögon är det betydligt lägre nördfaktor på mitt rollspelande än ditt. Jag tycker karaktärsspel är det överlägset intressantaste i rollspel, och mitt främsta motiv till att rollspela kärlek och dylikt är just att det tillför väldigt mycket till karaktärsspelandet, och gör det mycket mer mångbottnat och trovärdigt. Vill du vara skeptisk till de motiven så fortsätt du med det.

- Ymir, skäms inte över sitt rollspelande (som vissa andra verkar göra).

Rosen

Myrmidon
Re: Sex

<I>De som håller på med sånt misstänker jag har ett så jaekla kasst sexliv i det verkliga livet att rollspelandet blir ett slags surrogat.</I>

Hm. Låter oroande. Måste komma ihåg att ta upp det med min fru vid tillfälle.

--
Åke

Big Marco

Läskig
Re: Sex

Håller inte med! Att rollspela kärlek och sex är ett av de tramsigaste fånerier jag kan tänka mig i rollspelssvängen! De som håller på med sånt misstänker jag har ett så jaekla kasst sexliv i det verkliga livet att rollspelandet blir ett slags surrogat. Det finns några ganska patetiska exempel på det där.

Då har du aldrig varit med om det på ett bra sätt. Vi har haft hela kampanjer där den enda drivkraften har varit kärlek. Inte lusta utan kärlek. Att rollspela sexscener brukar dock bli lite fjantigt.

Och jag har ett perfekt sexliv dessutom. ,-)

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Targon

Hero
Re: Nördfaktor?

Alltså, vi har lite olika uppfattningar i den här frågan. Vissa saker stör man sig på, andra inte fullt så mycket. I bakgrunden finns väldigt personliga uppfattningar och kanske även en god dos förutfattade meningar. Vem vet? Jag vet bara att jag inte är så mycket för karaktärsrollspel och att kärlek och sex är bannlyst från mina egna kampanjer och äventyr. Alla andra är naturligtvis välkomna att tycka precis tvärtom och spela på vilket sätt de än vill. Jag kommer inte att upprätta någon rollspelsinkvisition, åtminstone inte inom den närmaste framtiden.

- Targon, skrivare

Ymir

Liten kantbaron
Re: Bannlyst kärlek?

Bannlyst?!? Åh herregud. Jag får erkänna att jag inte ens kan föreställa mig hur rollspelandet ser ut i en värld där kärlek inte existerar. Det enda jag ser framför mig är koboldgrottorna och reseforten....misstänker att jag skulle ha haft rätt tråkigt.

Existerar kärlek alltså inte överhuvudtaget när ni spelar? Stackars er...kärlek som är en av de bästa drivkrafterna och intrigtrådarna som finns.

- Ymir, som misstänker att Targon är rätt ensam om sin åsikt...

Targon

Hero
Re: Bannlyst kärlek?

misstänker att Targon är rätt ensam om sin åsikt...

Du, det verkar inte så mycket bättre. Men så kan det vara ibland.

Existerar kärlek alltså inte överhuvudtaget när ni spelar?

Nej, alla springer bara omkring och hatar varandra. Det såg lite illa ut när en av mina spelare skaffade en cirefalisk fru, så henne fick han genast klubba ihjäl för att få fortsätta att vara med i min spelgrupp. /images/icons/wink.gif

- Targon, skrivare

Orchson

Veteran
Ge er nu...

Jag måste ta Targon i försvar.

Ok, Lycna, Ymir, ni har inte samma åsikt som honom, ok ni tycker att man skall spela kärlek i rollspel, han tycker inte det.

Personligen tycker jag också om att spela ut sådant, men han gör inte det. Och vilka är ni att vara så förbannat gnälliga över hans åsikter? Vilka är ni att bestämma hur han skall spela rollspel? Det har väl inte ni med att göra? Om han kräver att alla är kraggbarbarer och hela spelkvällarna går ut på att slakta tiraker, så får han väl göra det också? Det är ingen mening med att ifrågasätta det, för han kommer antagligen inte att ändra sig. Och att sedan slunga förolämpningar åt honom fastän han varit förvånansvärt diplomatisk tycker jag är rent ut sagt fascistiskt.

Ni tycker olika, acceptera det och gå vidare.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."

Ymir

Liten kantbaron
Re: Förklaring

Nja, där kan jag tyvärr inte hålla med dig. Vad jag gick till angrepp mot var knappast Targons åsikter, utan hans sätt att klanka ned på folk som tycker om att spela kärlek i rollspel. Targon konstaterade att det var fjantigt meseri som endast lämpade sig för misslyckade individer som använde det som substitut för riktigt sexliv, och jag måste säga att jag tog det som en ganska kraftig förolämpning. Jag blev riktigt arg, och störde det dig får jag väl be om ursäkt, men jag kände mig tvungen att gå till motangrepp.

- Ymir, ursäktar sig måttligt.

Targon

Hero
Re: Förklaring

Targon konstaterade att det var fjantigt meseri som endast lämpade sig för misslyckade individer som använde det som substitut för riktigt sexliv.

Det är riktigt att det är ungefär så jag skrev i mitt inlägg. Det kan jag inte förneka. Dock kunde jag aldrig för mitt liv kunna förutse att jag med detta kunde väcka så ont blod bland forumets användare. Till alla som blev sårade av mitt inlägg vill jag därför uppriktigt be om ursäkt för den kanske onödigt aggressiva tongången i mitt inlägg. Förlåt.

- Targon, skrivare

Zeaker

Veteran

Tar direkt bort Targon från sin "Människor med vett"-lista.

Det var länge sen jag mött en dummar rollspelare.

Targon

Hero
Hej på dig!

Det var länge sen jag mött en dummar rollspelare.

Ja, totalt väck i bollen är vad han är! /images/icons/crazy.gif

- Targon, skrivare