Nekromanti Alice - De mörkare åren.

Troberg

Sinister eater
Re: jag kunde inte sagt det bättre själv

Däremot håller jag inte med Rising, utan många av mina absolut bästa rollspelserfarenheter kommer från tillfällen då jag som spelledare endast har haft en spelare att koncentrera mig på åt gången. Och det gäller nästan helt utan undantag - speciellt engångsscenarion fungerar bäst med endast en spelare, tycker jag.
Jag tror att för att det ska funka (i båda fallen) så ska motparten vara någon man är intimt förtrogen med. Är man inte det så uppstår en distans som är större än om man har flera spelare och det blir bara konstigt. Det måste vara någon man är beredd att öppna sig för, även utanför spelet.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför?

Du vet att Troberg kommer att kommentera det där va?
Nej, jag har redan flummat för mycket i den här tråden för att komma undan med att tala om att någon av filmkanalerna för ett antal år sedan i sin programtablå hade "Alice i underlivet", så jag låter bli.

Det var väl det du syftade på?

Troberg

Sinister eater
Re: olika syn på mediet?

För mig är det helt enkelt inte primärt en gruppaktivitet, utan ju färre spelare ju bättre spel.
Till en viss gräns. Försöker man sig på spelledarlöst rollspel med en spelare så kommer de snälla farbröderna i vita rockar och ger en en tröja som man kan krama sig själv i.

Baldyr

Hero

Jag ser nog inte det som "intimrollspel" (kan feltolkas) utan vi kan ju säga att det handlar om svårighetsgrad. Ju fler spelare att koncentrera sig på och hålla reda på åt gången, ju svårare är det att spelleda. Sedan kan det mycket väl vara jag som inte riktigt räcker till, men jag tycker överhuvudtaget att jag är en bättre spelledare ju färre spelare jag har åt gången.

Jag spelleder alltså inte nödvändigtvis annorlunda beroende på hur många (eller få) spelare jag har, utan det är helt enkelt enklare att spelleda färre åt gången. Och mina utan tvekan bästa erfarenheter av spelledande kommer från tillfällen då jag endast har haft en spelare. Det har liksom varit mer "rollspel" dessa gånger, och mindre "filmkväll med polarna".

/Baldyr, som råder alla att prova "singelrollspel"

Troberg

Sinister eater

Jag ser nog inte det som "intimrollspel" (kan feltolkas)
Jag menade inte det i den underhållande betydelsen, utan snarare att det blir mycket personligare när man inte har andra som delar uppmärksamheten och det därför bör vara en person man är beredd att bli så personlig med.

Baldyr

Hero

det blir mycket personligare när man inte har andra som delar uppmärksamheten och det därför bör vara en person man är beredd att bli så personlig med
Jag ser det inte så, utan rollspel är i sig ett "intimt" medium. Ju mer intimt det kan bli, ju mer rollspel blir det, liksom. Men jag försöker inte medvetet bli mer intim med endast en spelare, och jag tror inte heller att en spelare som jag inte känner så bra personligen (jag spelar nog egentligen mest med folk jag inte känner så väl sedan tidigare, känns det som) uppfattar det som "för intimt". Jag spelleder helt enkelt, hur intimt det nu kan vara. Om det sedan råkar bli mer intimt så inte mig emot.

Jag känner alltså egentligen inte igen problematiken som du hänvisar till. Det är ju inte så att jag håller hand med spelaren, har dämpad belysning och försöker taffsa - ens bildligt talat. Rollspel behöver inte heller vara överdrivet intimt, utan det går utmärkt att spela med viss distans till rollen. (I vilken grad är egentligen upp till spelaren - jag anpassar mig gärna till den nivån. Egentligen är jag mest intresserad av att spelleda - själva spelandet är upp till spelaren och dennes eget ansvar.)

/Baldyr, intim

Troberg

Sinister eater
Re: olika syn på mediet?

Spelledarlöst med en spelare är också känt som dagdrömmande, fantiserande, författande etc.
Det beror på hur mycket inlevelse du visar.

DAKRilla

Hero
Efter att ha konfronterats både med gamla hederliga Alice in Wonderland (både romanen och Disneys tecknade film) ochAmerican McGees datorspel så kan jag konstatera att jag tycker att originalhistorien är mer skrämmande och bisarr. American McGees skapelse tycker jag bara känns tillgjord och nästan som vilken shoot'em up som helst. Vad är det hemska med att vara hemskt störd, komma till en hemsk plats och döda hemska varelser? Inget, tycker jag. Hade man däremot kommit till ett tervligt ställe där man dödade trevliga varelser hade spelet varit riktigt hemskt, skrämmande och störande, precis som det borde vara. Då hade man som spelare verkligen känt sig som det psykfall Alice blivit istället för en hjälte (hjältinna?), som jag kände mig då jag spelade spelet.

Jag tycker faktiskt alla dålda, psykadeliska knarkparalleller och den vrickade och absurda men ändå gulliga verkligheten i Carrolls underland är långt sjukare och på något sätt hemskare än American McGees, som inte var det minsta speciell. Att mörda en massa monster i dystra miljöer känns liksom sååå vardagligt och är som bäst tröttsamt, i spelsammanhang alltså. Så, att döda den genomkorrumperade, ärkeonda hjärter dam för att driva bort tomtarna från loftet känns inte så störande. Men om det däremot skulle vara den vita kaninen... Det är ju trots allt kaninen som 'hämtar' Alice till underlanet. Är det kanske han som tvingar på henne dessa fantasier, om det nu bara är fantasier? Eller är det kanske den trevlige och hjälpsamme sheshirekatten? Varför är han så hjälpsam... vad är hans motiv egentligen? Säger han alltid vad som är bäst för lilla Alice eller har han egna intressen?

Sodivra

Champion
Tja, som sagt.. McGee's Alice i sitt utförande tycker jag inte är så speciellt, även om konceptet är skönt.
Men sjukheten blev lite för banal. Det blev rätt vanlig.. tja.. slasherskräck, på sätt och vis. Inte tillräckligt absurt.
Fast jag antar att din kritik mot spelet inte är den samma som mot mitt scenario, eftersom jag redan sagt att jag tyckte spelet brast lite där.

Att bara döda är lite simpelt, och ett dungeoncrawl vill jag inte göra. Poängen med rollspelsmedlet var ju större interaktion, scenariot kan vara lika mycket att förstå varje lärdom, i form av platser och personer, Alice undermedvetna vill ge henne, som att faktiskt lösa det. Jag gillar verkligen scenarion där spelarna säger "Ahaaaaa, så det är SÅ det är!" :gremsmile:

Sedan är det lite platt att kunna lösa det genom att döda symbolerna, men jag gillar ändå den plattheten, hela konceptet. Förlösa sig. Frigöra sig från gamla fantasier. Växa upp. Kanske inte så harmoniskt, men vafan.. Ibland har man inte råd att vara harmonisk. Ibland måste man bara vara stark nog att klara sig.
Sedan så ska det ju gå att lösa hela situationen utan något våld.

Kaninen kan vara nog så "ond", men då får han vara ond genom sin svaghet - Han gör Alice ont utan att "mena" det, kanske utan att ens förstå det själv, isåfall. Sheshirekatten.. Tja. Han var ju helt mysko redan från början, jag tyckte inte man kunde lita på honom i boken (eller böckerna?) heller.

Det här var ett rätt hjälpsamt inlägg, jag behövde gå igenom det där.. Tackar. :gremsmile:

PS: Hoppas att Twilight Imperium-underkastelsen kan gottgöra min avsaknad av drömanalys.

DAKRilla

Hero
"Fast jag antar att din kritik mot spelet inte är den samma som mot mitt scenario, eftersom jag redan sagt att jag tyckte spelet brast lite där."

Nej, då. Jag passade bara på att sparka på den liggande. Fast om du får för dig att spela med det där hemska och förvridna underlandet så kan du nog ta det som kritik.

"Kaninen kan vara nog så "ond", men då får han vara ond genom sin svaghet - Han gör Alice ont utan att "mena" det, kanske utan att ens förstå det själv, isåfall. Sheshirekatten.. Tja. Han var ju helt mysko redan från början, jag tyckte inte man kunde lita på honom i boken (eller böckerna?) heller."

Det var så jag menade om kaninen. Och det är ju helt klart något skumt med katten, men han var ju fortfarande hjälpsam då han hjälpte Alice ut från skogen där hon gått vilse till The Mad Hatter. Anledningen till att jag ifrågasatte deras pålitlighet var på grund av att du skrev detta: "Den enda hon kan lita på sheshirekatten -som inte var så mycket att lita på från början ändå- och kanske kaninen." Jag tänkte bara om det verkligen är så? Kan hon lita på dem?

"PS: Hoppas att Twilight Imperium-underkastelsen kan gottgöra min avsaknad av drömanalys."

Först efter att jag grublat ett tag, kommit fram till att det är bäst att jag använde sökfunktionern och fann detta förstod jag det där. Hah! Mitt predikande har fungerat! Däremot... öh... avsaknad av drömanalys?

Sodivra

Champion
Kan hon lita på dem?
De är de som är lättast att lita på, och hon har inte råd att inte ha någon att lite på alls.. eller nåt. :gremwink:

Däremot... öh... avsaknad av drömanalys?
Detta, min vän. Du fick aldrig den drömanalys jag skulle komma med.

Ditt sista stycke däremot, är vad som har format mycket av min bild av dig här på forumet:
Detta är mina drömmar. Fullkomligt sjuka om någon frågar mej. Och det är inget jag bara skriver och hittar på för att få uppmärksamhet, eller vad nu än kan tänkas vara motiv för en lögn i detta sammanhang.

Eller kanske jag ska säga "mycket av min respekt".
Jag kan inte annat än att respektera någon som så¨allvarligt ser sina drömmar som fullkomligt sjuka.

Stay sharp, D. Nu borde JAG nog sova..

DAKRilla

Hero
"Detta, min vän. Du fick aldrig den drömanalys jag skulle komma med."

Gawd! Din enorma koll på forumet hat förvillat mig ännu en gång! Det där glömde jag ju för eoner sedan och det är inte ens säkert att jag har läst ditt svar tidigare (mig inte komma ihåg), eftersom jag på den tiden besökte forumet lite mer spontant och allmänna rollspelsforumet (bland andra) i synnerhet. Imponerande! Snart kan man ju byta ut frasen "någon känner något som sin egen handske/byxficka" mot "någon känner något som Arvidos känner wrns forum". Eller nått.

För att inte vara helt OT kan jag väl tillägga att mina bisarra drömmar har en del gemensamt med underlandet, eller åtminstone så är deras verklighet förvridna i ungefär samma grad om än inte på samma sätt. Är det kanske därför jag gillar underlandet så mycket (jag har denna denna affisch ovanför min säng, som bevis på min förälskelse, brevid hyllan med min American Psycho-bok och -DVD - en rätt smaklös blandning när jag tänker efter)? Jag gillar ju trots allt att drömma mina underliga drömmar, även om de inte går att utnyttja till något kreativt, som däremot en hel del folk i den dröm-tråden kunde.