Re: Fråga nummer två
Jag vet att det åtminstone finns ett Forgespel som ska vara väldigt Underlandet-inspirerat; men jag tror att det är svårt att ta inspiration av Alice's båda berättelser utan att det snarare blir något i stil med Changeling eller älvariket i Sandman av det hela.
Det mesta som händer i Underlandet är antingen:
1. Något konstigt händer med Alice. Typ att hon blir stor eller liten.
Sådant här är svårt att hantera i traditionella rollspel på det sätt som det görs i Underlandet. Vi pratar ju inte om fantasypotions som gör Alice starkare eller flinkare, utan om olika variationer på sagoaktig konstighet/knasighet (jag skulle vilja ha ett adjektiv som betydde något i stil med "ställd-på-huvudet-mässigt").
Detta tema finns även i Willy Wonkas chokladfabrik, men är inte direkt någon stapelvara i rollspelen.
2. Någon uppvisar en konstig uppfattning kring värdsliga ting
Några använder matematik konstigt, någon tolkar vanliga talesätt bokstavligt eller på ett knasigt sätt, några använder orden på konstiga vis, osv.
Det här är ett genomgående (och ganska långrandigt) tema i böckerna, men är väldigt svårt att göra i realtid, och därför inte särskilt passande i rollspel. Det Storuggla sade kan kanske också tillämpas; det vore helt enkelt inte roligt att titta på medan en tjock nörd med midjeväska och korvfingrar satt och bubblade en massa meningslöst nonsens.
---
Jag personligen ser dock viss potential med båda ovanstående punkter.
Det viktigaste är bara att man INTE gör ett spel där man tolkar Underlandet som en verklig, kausal värld - eller något i stil med datorspelet Alice. Det vore helt poänglöst. Typ såsom att använda en Jabberwocky och ett Vorpal Sword som två faktiska företeelser, istället för att se dem som två av många möjliga exempel på hur man kan leka med språket.
/Rising