PROMOTION Alien 2e på gång?

Hägerstrand

Ska aldrig mer gå rogue
Alltså, att spela Alien för bäst immersion kräver karta och markörer. När ens motion tracker ger pings på kartan där man står blir den tension! :) Spelet bygger ju på att tid och utforskande är en spelmekanisk feature. Och klart man vill att ens RP ska ha en snygg representant på spelkartan.
Jag tycker också att karta och markörer ger väldigt mycket till spelet. Dörrar svetsas igen, delar av kartan blir otillgängliga utan rymddräkt, kontrollpaneler behöver nås etc. Där tycker jag att skalan på markörerna från den tidigare utgåvan har funkat bra.

Men det jag tycker att Alien (regler och scenarion) lyckas så bra med är att karaktärerna kan dö precis lika snabbt och plötsligt som Nostromos besättning utan att det känns antiklimaktiskt eller orättvist. Att plocka fram minitatyrer och börja prata om räckvidder på vapen och förmågor känns för mig som motsatsen till den styrkan.

verec

Warrior
Intressant att de till och med har slut på stretch goals. Säger väl något om deras förväntningar, och kanske trodde de den initiala ”backlashes”, som kom med intro av Alien 2e, skulle begränsa framgången något?

Men just nu ser det ju helt ruggigt ut. Svårt att inte tolka det som en av deras största succéer? Tror vidare att de tog till sig av kritiken kan ha varit en nyckel här också… men svårt att säga… Nästan klått Moria också! (13,25 millar vs Morias 13,4.)

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Man brukar göra en ett överslag att en KS gör ungefär det dubbla totalt, som de första 48h. Men, det känns ju ändå svårt tro i det här läget - men jag gamblar på 20 miljoner.

Last edited:

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Intressant att de till och med har slut på stretch goals. Säger väl något om deras förväntningar, och kanske trodde de den initiala ”backlashes”, som kom med intro av Alien 2e, skulle begränsa framgången något?

Men just nu ser det ju helt ruggigt ut. Svårt att inte tolka det som en av deras största succéer? Tror vidare att de tog till sig av kritiken kan ha varit en nyckel här också… men svårt att säga… Nästan klått Moria också! (13,25 millar vs Morias 13,4.)
Återigen: det går bra, och det är kul, men dubbelt så många backare just nu på Moria och så har vi intäkter minus produktionskostnad (varje backare köper ett rollspel (Alien) för i snitt 2000kr/backare kontra supplement (Moria) till ett rollspel). Så ”klå” är relativt.

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Man brukar göra en ett överslag att en KS gör ungefär det dubbla totalt, som de första 48h. Men, det känns ju ändå svårt troi det här läget - men jag gamblar på 20 miljoner.
Nja, det är inte sant. Det brukar bli lika mycket eller mindre återstoden av en KS som det drogs in första 24h.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Nja, det är inte sant. Det brukar bli lika mycket eller mindre återstoden av en KS som det drogs in första 24h.
Ja, kan vara att det är de första/sista 48h är de mest aktiva - som jag blandar ihop det med. Men står nog ändå kvar på min uppskattning om 20MSEK.

Bifur

Veteran
Återigen: det går bra, och det är kul, men dubbelt så många backare just nu på Moria och så har vi intäkter minus produktionskostnad (varje backare köper ett rollspel (Alien) för i snitt 2000kr/backare kontra supplement (Moria) till ett rollspel). Så ”klå” är relativt.
Sant. Så här ser det ut.

ProduktBackare/AntalSEK/SummaSEK/Backare
The One Ring16 59617 070 6581 029
Blade Runner15 32316 514 3481 078
Moria – Through the Doors of Durin13 00913 398 9371 030
Drakar och Demoner/Dragonbane11 6487 820 052671
Twillight 20008 0735 424 755672
Mythic Britain and Ireland7 9956 450 173807
Coriolis - The Greart Dark6 9387 445 1511 073
Cy_borg6 8664 144 283604
The Walking Dead6 2955 920 362940
Flodskörden5 8434 249 903727

Då kan man notera att Cy_borg och Flodskörden inte hamnar i topp-10 i pengar räknat, men väl i antal backare.

Alien klämmer sig just nu in på 9e plats i antal, och behöver dra ihop nästan det dubbla för att slå topp-4-spelen. Men leder stort i sek/backare (2100 kr). (Fast sett till vad som kampanjerna gällt är Moria otroligt svårslaget.)

verec

Warrior
Absolut, nä jag kikade kanske väl på summan i sig med detta! Dock, kanske bara mina fördomar här, men i mitt huvud föreställer jag mig att TOR-relaterade saker kan vara en sämre affär map ”royalties”? Man får liksom känslan allt TOR måste bli stort pga det; men gör man samtidigt rätt tillkommer ju fanskaran.

Gamiel

Myrmidon
Om jag mins rätt så sa Fria Ligan i en av deras Signaler från zonen podavsnitt att det inte lönar sig att ha för många och stora stretch goals, samt att det finns en tendens att vilja hitta på nya stretch goals när alla har blivit uppfyllda och det är något man inte ska göra eftersom det bara leder till mer jobb, förseningar och klagande backers - vilket de har fått lära sig den hårda vägen.

Bifur

Veteran
Absolut, nä jag kikade kanske väl på summan i sig med detta! Dock, kanske bara mina fördomar här, men i mitt huvud föreställer jag mig att TOR-relaterade saker kan vara en sämre affär map ”royalties”? Man får liksom känslan allt TOR måste bli stort pga det; men gör man samtidigt rätt tillkommer ju fanskaran.
Kanske det. Men å andra sidan är ju Alien också en licens.

Platon

Swordsman
signaler från zonen, den podden är helt nedlagd va? Synd för den var jäklit mysig att lyssna på

verec

Warrior
Om jag mins rätt så sa Fria Ligan i en av deras Signaler från zonen podavsnitt att det inte lönar sig att ha för många och stora stretch goals, samt att det finns en tendens att vilja hitta på nya stretch goals när alla har blivit uppfyllda och det är något man inte ska göra eftersom det bara leder till mer jobb, förseningar och klagande backers - vilket de har fått lära sig den hårda vägen.
Ja men det håller jag med om! Tänkte mer om det indikerade något om deras förväntan på framgången allmänt.

Sen att adda flera utan en affärsmodell för dem är såklart inte vettigt; i synnerhet utan mervärde då det annars bara äter vinst (iaf i stort). Positivt där är ju typ addons, men då tillkommer riskerna ovan såklart.

Kanske det. Men å andra sidan är ju Alien också en licens.
Sant, men bara fått uppfattningen att Tolkiens kakbit är stoor. Dock inte grundat i nått konkret, mest en känsla.

Bifur

Veteran
Sant, men bara fått uppfattningen att Tolkiens kakbit är stoor. Dock inte grundat i nått konkret, mest en känsla.
Ska sägas att Tolkien Estate inte är inblandade i de analoga spellicenserna. De licensieras av Sophisticated games, som har dem på licens från Middle Earth Enterprises (numera ägt av Embracer) - samma bolag som även äger filmrättigheterna m.m. (Rättigheterna har sålts några gånger, först till United Artists och sedan till Saul Zaentz Co och senast när det bolaget köptes av Embracer, men kontentan är att Tolkien själv sålde av dem 1969 och sedan dess ligger de utanför familjebolagets domän helt.)

verec

Warrior
Ska sägas att Tolkien Estate inte är inblandade i de analoga spellicenserna. De licensieras av Sophisticated games, som har dem på licens från Middle Earth Enterprises (numera ägt av Embracer) - samma bolag som även äger filmrättigheterna m.m. (Rättigheterna har sålts några gånger, först till United Artists och sedan till Saul Zaentz Co och senast när det bolaget köptes av Embracer, men kontentan är att Tolkien själv sålde av dem 1969 och sedan dess ligger de utanför familjebolagets domän helt.)
Okej är så fallet är det ju prima! Tror TOR är bland mest eleganta spel jag spelat (även om kanske vissa saker kunde vara tydligare), så ser fram emot mer släpp där.

joth1006

rollspelskollektivet
Visst Kickstartades inte 1e? Har för mig att jag köpte det på förbeställning snarare än att jag crowdfundade det, men kan minnas fel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst Kickstartades inte 1e? Har för mig att jag köpte det på förbeställning snarare än att jag crowdfundade det, men kan minnas fel.
Ja det var direkt till förbeställning för Alien 1e.

Då trodde jag att det var för att licensen inte tillät Kickstarter, men det är bara spekulationer från min sida.