För mig har aldrig alignments varit viktiga när jag spelat D&D. Nu när vi senaste 18 månaderna skapat karaktärer i olika versioner av D&D tycker jag mest att det här med Alignments på rollpersoner är... onödigt.
D&D - speciellt äldre varianter - är ett enkelt spel. "Everything should be made as simple as possible, but not simpler." Jag tar gärna bort alignments och ersätter det med ingenting. Eller skapar utrymme för någon annan mer meningsfull mekanik.
Med det sagt tycker jag att moraliserandet över alignments, och att göra en politisk/ideologisk grej av alignments, är minst sagt tröttsam.
Jag blir glad om alignments försvinner, så vi slipper diskussionen.
Men jag blir ledsen när vad som bara är ett spel ska ideologiseras och utsättas för politiska påtryckningar.
D&D - alltså regelsystemet - handlar till stor del om att skada, döda, dödas eller överleva. Alltså mord och våld. Precis som en stor del av mänsklig historia, som en beklagligt stor del av mänsklig samtid, och som en stor del av vårt övriga kulturutbud. Oavsett alignments så handlar D&D om gott mot ont, rätt mot fel, den starkes rätt (eller inte), osv. Det hade man kunnat ha ett begåvat och intressant samtal om, istället för att fastna i diskussioner om en order-neutral-chaos-skala.