Nekromanti Alignment fokus: Chaotic Evil

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Chaotic evil:

Ultima Online was one of the earliest and most infamous online games. It had all the community spirit of a slaughterhouse built on an Indian burial ground, and about the same survival rate. The first thing new players learned was that less new players could and would murder them. The game was a vast pyramid of people pissing downward, and your reward for continued play was looking up and climbing. -Cracked.com

Fuck you, det är varför! Jag gör vad jag vill och ingen av er är starka nog att stoppa mig! Problemet med att skriva den här artikeln är att chaotic evil inte gör några ursäkter för sig. I bästa fall är det en person som döljer sin natur och ljuger konstant, kanske till och med för sig själv.

Lawful evil är inte nödvändigtvis själviskt, det kan vara allt från korruption till hänsynslöshet för att nå sina mål till självintresse med en gnutta feghet. Detta gör att man vet var man har dem och ofta är de mer pålitliga är personer som är Chaotic good, en lawful evil person är ofta en bra gruppmedlem för en äventyrar grupp. Neutral evil är naket självintresse och en villighet att gå över lik för att nå sina mål. Inte trevligt men beräknerligt. Chaotic evil? Kommer göra saker bara för att. Låt oss bränna byn! For the evlulz! Medan andra alignments kan vara sadistiska så är Chaotic evils grundläggande natur sadistisk, de gör onda saker för att de gillar att göra dem.

Detta innebär inte att Chaotic evil nödvändigtvis är uppenbart eller dumt. Galningen med en yxa är sinnebilden för alignmentet men Chaotic evil kan också ta formen av sociala, politiska eller religiösa manipulationer.

Den bästa liknelsen för att skilja Chaotic från de andra formerna av evil är den involverande personen som tar med chokladglass för sin lunchrast på sitt jobb. En Lawful evil person kommer se till att det stiftas regler så att du inte får äta din chokladglass om du inte delar med dig av den till henne, en Neutral evil person kommer stjäla din chokladglass och en Chaotic evil person kommer stjäla din chokladglass, skita i lådan och sedan ställa tillbaks den i frysen.

Vanliga raser: Orker, Drow och annat oknytt. Spelets designerade skurkar mer eller mindre. Demoner brukar vara personifikationer av det här alignmentet och de brukar också ligga i krig mot de Lawful evil djävlarna.

Vanliga klasser: Warlocks, onda clerics och onda barbarer är de vanligaste exemplen. Jag finner att individer som ser ut som om de vore Lawful good också fungerar utmärkt, kontrasten känns bara rätt.

Bra Chaotic evil koncept: Demonisk magiker inlåst i en annars god person. Mer eller mindre Naruto blandat med The demon Etrigan. Var bättre än det låter.

Koncept jag aldrig vill se igen: Jokern från Batman fungerar bara ien ond grupp. Detta gäller i lika stor utsträckning för Heath Ledger, Jack Nicholson och Mark Hamill versionerna.

Klädsel: Svarta rustningar med spikar och skallar på, svart läder med spikar på, svarta kåpor med skallar på... Variationern är nästan oändlig så länge färgen svart och antingen skallar, spikar eller båda är närvarande.

Varför är Chaotic evil det bästa alignmentet att spela?: Fuck you I won't do what you tell me! Du vet att du vill skjuta uppdragsgivaren, tortera vittnena, bränna ner staden, råna adelsmän, döda bönder och allmänt njuta av din frihet och av sadism. Det är helt enkelt kul.

Chaotic evil är dessutom våldsamt, praktiskt, småsint, hämndlystet, girigt och avundsjukt. Precis som den genomsnittlige spelaekaraktären.

Bäst spelvärld att vara Chaotic evil i: Warhammer! Blood for the blood god, skulls for the skull throne! Dark sun är också bra eftersom det är ett utmärkt alignment för att hålla dig själv vid liv i ödemarken.

The Boss survived our campaign for about 10 minutes of play time. His only deed was an insanely ill-advised act of sociopathy ending in a Save-or-Die effect. He was the perfect Dungeons & Dragons character. -The mule abides

Mundo

Myrmidon
Den här känns, i mina ögon, som den mest "derpiga" av alla alignments.

Jag tänker vara ett rövhål för att jag kan det, nyah nyah nyah nyah! I en värld som DnD där varannan jäkla cleric/paladin dessutom bara kan kika på dig och inse att du är ett rövhål gör den dessutom ännu klurigare att motivera. Förstöra för förstörandets skull känns så konstigt bara, för även de mest bedrövliga barbarkrigarorker borde ha -någon- slags kodex de går efter. Starkast först etc.

Chatoic evil är inte vakten som sviker er för att han blev mutad eller för att han tjänade någon annan hela tiden. Chaotic evil är han som förråder er för att han kände för det just nu.

Cybot

Mest spelbar
Jag skulle väl säga att Neutral Evil är bättre om man vill överleva i Dark Sun.

Gillar inte DnD alignments särskilt mycket, men Chaotic Evil är för mig "Some people just want to see the world burn". De lever för att förstöra, och att förstöra är viktigare än att leva.

Medans Neutral Evil gör onda saker för att gagna sig sitt egenintresse så har chaotic evil ett slags självutplånande drag (som de paradoxalt nog framför allt delar med Lawful Neutral). Den förstörelse och ondska som de bär med sig är större än de själva, även om de inte förstår det själv.
Om vi ska ta det i Warhammer termer. Nurglites har ett sjukligt förhållande till sin gud. Dyrkan av Nurgle grundas i alla fall i en vilja att leva bara lite längre själv. Slaaneshi är sensationer taget till extremnivåer. Sökande efter att ge sig själv de mest extrema känslorna. Tzeentch är ränksmidarna, chessmasters och planerarna. Alla tre är ganska självcentrerade.

Khornate berserkers å andra sidan liksom. "Blood for the Blood god! Skulls for the skull throne", "Khorne cares not whose blood is spilled, only that it is done".
Khornates utplånar sin egen identitet för att tjäna förstörelsen.

God45

#PrayersForBahakan
Ligger absolut något i det här. Självutplåning är en speciellt intressant vinkel att närma sig det här alignmentet från.

Cybot

Mest spelbar
En kompis på facebook är inte heller så förtjust i Chaotic evil

"Chaotic Evil is just Neutral Evil with a gratuitous bodycount"

Bolongo

Herr Doktor
Jag undrar om Ramsay Snow är CE?

Å ena sidan tycks han vara en social klättrare, så han skiter inte riktigt i allt.

Å andra sidan är nog status mest ett verktyg för honom, så att han kan bli ännu mer depraverad.

wallahad

Swordsman
CE ser jag mer som hur resten av världen ser på dig/gruppen.

I ett CE samhälle styr den som har makten att kuva de andra.

En varg flock på jakt eller en orch raid.
Alfa bestämmer.

Zorbeltuss

Hero
Detta kanske inte är chaotic evil enligt något av de rollspelen där alignmenten finns men det får så vara, det är iallafall min bild av vad den alignmenten kan vara.

Skrivet ur jag perspektiv för smak och känsla.
Jag har försökt rädda civilisationer, få stå upp för det goda.
Men det är helt enkelt inte möjligt, nästan alla korrumperas, och de som inte gör det är inte villiga att hålla makten, såå själviskt.
Men jag har en plan, civilisationen är i grund och botten en grogrund för ondskan, utan den kommer de onda snart göra slut på sin betesmark och svälta, visst det kommer göra att många såkallade goda stryker med med gudarna kommer känna sina egna och en värld utan liv är en värld utan ondska, mina vänner här, jag ska försöka skydda dem, det är ändå bättre än resten av packet, men går de utanför mina planer så åt helvete med dem, och lyckas jag inte skydda dem så förtjänade jag dem inte, de kommer endå till en bättre plats nu.

Så kanske inte en psykotisk galning som bränner byar bara för att utan snarare en oerhört dessilusionerad välgörare som anser att det enda verksamma mot onskan är att förstöra strukturen och låta den ta över. Givetvis kommer denne inte låta en paladin som försöker motverka detta utan vetskap om vem den arbetar mot gå fram med sina sysslor utan minst en en fysisk och en metaforisk kniv i ryggen, faktum är att denne kommer nog göra detta mot de flesta lawful karaktärerna denne kommer stöta på, man kkan ju inte chansa på att någon försöker bygga upp strukturer igen.

TL;DR Chaotic evil är en karaktär som försöker utrota onskan när målen helgar medlen till den grad att denne inte längre bryr sig om denne själv fördöms.

/Zorbeltuss

Bolongo

Herr Doktor
Zorbeltuss said:
Detta kanske inte är chaotic evil enligt något av de rollspelen där alignmenten finns men det får så vara, det är iallafall min bild av vad den alignmenten kan vara.
Hmmm. Tycker det du beskriver ligger närmre True Neutral enligt konventionell D&D. Men det är ju också en väldigt svår Alignment att få grepp om.