God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,549
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Chaotic evil:
Ultima Online was one of the earliest and most infamous online games. It had all the community spirit of a slaughterhouse built on an Indian burial ground, and about the same survival rate. The first thing new players learned was that less new players could and would murder them. The game was a vast pyramid of people pissing downward, and your reward for continued play was looking up and climbing. -Cracked.com
Fuck you, det är varför! Jag gör vad jag vill och ingen av er är starka nog att stoppa mig! Problemet med att skriva den här artikeln är att chaotic evil inte gör några ursäkter för sig. I bästa fall är det en person som döljer sin natur och ljuger konstant, kanske till och med för sig själv.
Lawful evil är inte nödvändigtvis själviskt, det kan vara allt från korruption till hänsynslöshet för att nå sina mål till självintresse med en gnutta feghet. Detta gör att man vet var man har dem och ofta är de mer pålitliga är personer som är Chaotic good, en lawful evil person är ofta en bra gruppmedlem för en äventyrar grupp. Neutral evil är naket självintresse och en villighet att gå över lik för att nå sina mål. Inte trevligt men beräknerligt. Chaotic evil? Kommer göra saker bara för att. Låt oss bränna byn! For the evlulz! Medan andra alignments kan vara sadistiska så är Chaotic evils grundläggande natur sadistisk, de gör onda saker för att de gillar att göra dem.
Detta innebär inte att Chaotic evil nödvändigtvis är uppenbart eller dumt. Galningen med en yxa är sinnebilden för alignmentet men Chaotic evil kan också ta formen av sociala, politiska eller religiösa manipulationer.
Den bästa liknelsen för att skilja Chaotic från de andra formerna av evil är den involverande personen som tar med chokladglass för sin lunchrast på sitt jobb. En Lawful evil person kommer se till att det stiftas regler så att du inte får äta din chokladglass om du inte delar med dig av den till henne, en Neutral evil person kommer stjäla din chokladglass och en Chaotic evil person kommer stjäla din chokladglass, skita i lådan och sedan ställa tillbaks den i frysen.
Vanliga raser: Orker, Drow och annat oknytt. Spelets designerade skurkar mer eller mindre. Demoner brukar vara personifikationer av det här alignmentet och de brukar också ligga i krig mot de Lawful evil djävlarna.
Vanliga klasser: Warlocks, onda clerics och onda barbarer är de vanligaste exemplen. Jag finner att individer som ser ut som om de vore Lawful good också fungerar utmärkt, kontrasten känns bara rätt.
Bra Chaotic evil koncept: Demonisk magiker inlåst i en annars god person. Mer eller mindre Naruto blandat med The demon Etrigan. Var bättre än det låter.
Koncept jag aldrig vill se igen: Jokern från Batman fungerar bara ien ond grupp. Detta gäller i lika stor utsträckning för Heath Ledger, Jack Nicholson och Mark Hamill versionerna.
Klädsel: Svarta rustningar med spikar och skallar på, svart läder med spikar på, svarta kåpor med skallar på... Variationern är nästan oändlig så länge färgen svart och antingen skallar, spikar eller båda är närvarande.
Varför är Chaotic evil det bästa alignmentet att spela?: Fuck you I won't do what you tell me! Du vet att du vill skjuta uppdragsgivaren, tortera vittnena, bränna ner staden, råna adelsmän, döda bönder och allmänt njuta av din frihet och av sadism. Det är helt enkelt kul.
Chaotic evil är dessutom våldsamt, praktiskt, småsint, hämndlystet, girigt och avundsjukt. Precis som den genomsnittlige spelaekaraktären.
Bäst spelvärld att vara Chaotic evil i: Warhammer! Blood for the blood god, skulls for the skull throne! Dark sun är också bra eftersom det är ett utmärkt alignment för att hålla dig själv vid liv i ödemarken.
The Boss survived our campaign for about 10 minutes of play time. His only deed was an insanely ill-advised act of sociopathy ending in a Save-or-Die effect. He was the perfect Dungeons & Dragons character. -The mule abides
Den här gången fokuserar vi på Chaotic evil:
Ultima Online was one of the earliest and most infamous online games. It had all the community spirit of a slaughterhouse built on an Indian burial ground, and about the same survival rate. The first thing new players learned was that less new players could and would murder them. The game was a vast pyramid of people pissing downward, and your reward for continued play was looking up and climbing. -Cracked.com
Fuck you, det är varför! Jag gör vad jag vill och ingen av er är starka nog att stoppa mig! Problemet med att skriva den här artikeln är att chaotic evil inte gör några ursäkter för sig. I bästa fall är det en person som döljer sin natur och ljuger konstant, kanske till och med för sig själv.
Lawful evil är inte nödvändigtvis själviskt, det kan vara allt från korruption till hänsynslöshet för att nå sina mål till självintresse med en gnutta feghet. Detta gör att man vet var man har dem och ofta är de mer pålitliga är personer som är Chaotic good, en lawful evil person är ofta en bra gruppmedlem för en äventyrar grupp. Neutral evil är naket självintresse och en villighet att gå över lik för att nå sina mål. Inte trevligt men beräknerligt. Chaotic evil? Kommer göra saker bara för att. Låt oss bränna byn! For the evlulz! Medan andra alignments kan vara sadistiska så är Chaotic evils grundläggande natur sadistisk, de gör onda saker för att de gillar att göra dem.
Detta innebär inte att Chaotic evil nödvändigtvis är uppenbart eller dumt. Galningen med en yxa är sinnebilden för alignmentet men Chaotic evil kan också ta formen av sociala, politiska eller religiösa manipulationer.
Den bästa liknelsen för att skilja Chaotic från de andra formerna av evil är den involverande personen som tar med chokladglass för sin lunchrast på sitt jobb. En Lawful evil person kommer se till att det stiftas regler så att du inte får äta din chokladglass om du inte delar med dig av den till henne, en Neutral evil person kommer stjäla din chokladglass och en Chaotic evil person kommer stjäla din chokladglass, skita i lådan och sedan ställa tillbaks den i frysen.
Vanliga raser: Orker, Drow och annat oknytt. Spelets designerade skurkar mer eller mindre. Demoner brukar vara personifikationer av det här alignmentet och de brukar också ligga i krig mot de Lawful evil djävlarna.
Vanliga klasser: Warlocks, onda clerics och onda barbarer är de vanligaste exemplen. Jag finner att individer som ser ut som om de vore Lawful good också fungerar utmärkt, kontrasten känns bara rätt.
Bra Chaotic evil koncept: Demonisk magiker inlåst i en annars god person. Mer eller mindre Naruto blandat med The demon Etrigan. Var bättre än det låter.
Koncept jag aldrig vill se igen: Jokern från Batman fungerar bara ien ond grupp. Detta gäller i lika stor utsträckning för Heath Ledger, Jack Nicholson och Mark Hamill versionerna.
Klädsel: Svarta rustningar med spikar och skallar på, svart läder med spikar på, svarta kåpor med skallar på... Variationern är nästan oändlig så länge färgen svart och antingen skallar, spikar eller båda är närvarande.
Varför är Chaotic evil det bästa alignmentet att spela?: Fuck you I won't do what you tell me! Du vet att du vill skjuta uppdragsgivaren, tortera vittnena, bränna ner staden, råna adelsmän, döda bönder och allmänt njuta av din frihet och av sadism. Det är helt enkelt kul.
Chaotic evil är dessutom våldsamt, praktiskt, småsint, hämndlystet, girigt och avundsjukt. Precis som den genomsnittlige spelaekaraktären.
Bäst spelvärld att vara Chaotic evil i: Warhammer! Blood for the blood god, skulls for the skull throne! Dark sun är också bra eftersom det är ett utmärkt alignment för att hålla dig själv vid liv i ödemarken.
The Boss survived our campaign for about 10 minutes of play time. His only deed was an insanely ill-advised act of sociopathy ending in a Save-or-Die effect. He was the perfect Dungeons & Dragons character. -The mule abides