God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,549
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Lawful good:
Good men don't need rules, now is not the time to find out why I have so many.
Rättvisa är ledordet som lawful good går efter. Rättvisa kan inte uppnås om alla bara gör vad de tycker är rätt, sådant kommer leda till att samma brott döms olika hårt och att de som söker hjälp kommer få olika mycket. Sådana orättvisor leder oundvikligen till osämja och att folket blir skadat.
Bristen på system gör att korrupta eller ondsinta individer lättare kan komma undan med att skada folk medvetet. Samtidigt kan annars goda eller neutrala individer råka skada andra eftersom de helt enkelt inte vet vad de ska göra eller vem de ska vända sig till. Om samhället är ordnat och organiserat finns det någon som vet vad hon ska göra där hon behövs.
Lawful good är intressant eftersom medan det strävar efter det bästa för alla och följare av alignmentet försöker göra det rätta så litar de inte på folk. De litar inte på att folket för det rätta utan att de tvingas av lagar, de litar inte på att tjänstemän eller att privata organisationer gör det rätta, de litar inte på sina ledare och de litar inte på sig själva. Den goda mannen är god eftersom han underställer sig ett gott system, ingen man klarar av att stå ensam utan en kod att följa.
Detta gör det dock lättare att konvertera från de onda alignmentsen till lawful good än till de andra goda alignmentsen. Chaotic good är inget man lär sig, det är något man har inom sig. Ett samvete eller en känsla för vad som är rätt som kommer naturligt. Neutral good bygger på regler men också på att man kan bryta mot de reglerna när man känner att resultatet då kommer bli bättre. Detta kräver dock arbetande med gråskalor som lätt kan gå mer åt det mörkare hållet. Men lawful good har regler, de finns nedskrivna och det enda man behöver göra till en början är att följa dem. Med tiden kan det uppstå ett behov av tolkningar men det kommer då mer handla om ifall man ska följa lagens text eller vad den var menad att säga och andra mindre frågor. Det finns rätt och det finns fel och det finns inget, inget däremellan.
Den stora konflikten för lawful good finns just i balansen mellan de båda koncepten det goda och ordning. Medan en balans nästan alltid är att föredra finns det karaktärer inom alignmentet som väger över mot båda hållen. De som väger mot det goda upplevs oftast som mer sympatiska av grupp medlemmar och andra i deras närhet, men de är också lättare att korrumpera än de som håller hårdare i sina principer även när de inte är säkra på att de i nuläget kommer ge bäst resultat.
Vanliga raser: Dvärgar brukar vara typ exemplen på lawful good. De har ett samhälle som strävar mot allas bästa genom system av lagar och heder som är menade att agera motvikt mot dvärgarnas naturliga girighet och misstänksamhet.
Vanliga klasser: Paladinen är klassen som måste vara lawful good och de personifierar på många sätt alignmentet. Goda trollkarlar är ofta lawful eftersom de vet bättre än många andra vad som kan hända om en person med för mycket makt inte följer några lagar.
Bra lawful good koncept: "Jag vet i mitt hjärta att när allting kommer till kritan så är jag ett monster och det enda som håller mig tillbaks från att bli allt jag hatar är min kod. Jag kommer följa den även om det leder till min död. Jag är god, men jag är inte trevlig eller snäll."
Koncept jag aldrig vill se igen: Den super stelbenta paladinen som aldrig kan ha kul. Lawful good betyder inte att man måste leva som en munk.
Klädsel: Den skinande rustningen är inte till för att vara skrytsam eller prålig. Den är till för att visa systemets styrka och ge de svaga hopp. En person kan dödas eller korrumperas men en symbol är odödlig.
Varför är Lawful good det bästa alignmentet att spela?: Eftersom det är det svåraste alignmentet att uppnå. Det är svårt att vara god, det är svårt att följa systemet, det är svårt att göra det rätta. Vi får nästan aldrig chansen att vara lawful good i verkligheten. Det är därför vi berättar historier om hjältar med den moraliska renhet som vi önskar att vi hade i verkligheten.
Bäst spelvärld att vara lawful good i: Generellt är det roligast att spela lawful good i världar där moral är väldigt svart och vit eller världar där allt är i gråskalor. Om moralen är uppenbar kan man rida runt och vara heroisk utan att behövs reflektera så mycket vilket ibland är roligt. Vem vill inte vara hjälten? Men moraliskt grå världar gör att karaktären lyser ännu klarare som en symbol för allt det som är gott inom oss. Mina rekommendationer är alltså Dragon lance och Dark sun.
Den här gången fokuserar vi på Lawful good:
Good men don't need rules, now is not the time to find out why I have so many.
Rättvisa är ledordet som lawful good går efter. Rättvisa kan inte uppnås om alla bara gör vad de tycker är rätt, sådant kommer leda till att samma brott döms olika hårt och att de som söker hjälp kommer få olika mycket. Sådana orättvisor leder oundvikligen till osämja och att folket blir skadat.
Bristen på system gör att korrupta eller ondsinta individer lättare kan komma undan med att skada folk medvetet. Samtidigt kan annars goda eller neutrala individer råka skada andra eftersom de helt enkelt inte vet vad de ska göra eller vem de ska vända sig till. Om samhället är ordnat och organiserat finns det någon som vet vad hon ska göra där hon behövs.
Lawful good är intressant eftersom medan det strävar efter det bästa för alla och följare av alignmentet försöker göra det rätta så litar de inte på folk. De litar inte på att folket för det rätta utan att de tvingas av lagar, de litar inte på att tjänstemän eller att privata organisationer gör det rätta, de litar inte på sina ledare och de litar inte på sig själva. Den goda mannen är god eftersom han underställer sig ett gott system, ingen man klarar av att stå ensam utan en kod att följa.
Detta gör det dock lättare att konvertera från de onda alignmentsen till lawful good än till de andra goda alignmentsen. Chaotic good är inget man lär sig, det är något man har inom sig. Ett samvete eller en känsla för vad som är rätt som kommer naturligt. Neutral good bygger på regler men också på att man kan bryta mot de reglerna när man känner att resultatet då kommer bli bättre. Detta kräver dock arbetande med gråskalor som lätt kan gå mer åt det mörkare hållet. Men lawful good har regler, de finns nedskrivna och det enda man behöver göra till en början är att följa dem. Med tiden kan det uppstå ett behov av tolkningar men det kommer då mer handla om ifall man ska följa lagens text eller vad den var menad att säga och andra mindre frågor. Det finns rätt och det finns fel och det finns inget, inget däremellan.
Den stora konflikten för lawful good finns just i balansen mellan de båda koncepten det goda och ordning. Medan en balans nästan alltid är att föredra finns det karaktärer inom alignmentet som väger över mot båda hållen. De som väger mot det goda upplevs oftast som mer sympatiska av grupp medlemmar och andra i deras närhet, men de är också lättare att korrumpera än de som håller hårdare i sina principer även när de inte är säkra på att de i nuläget kommer ge bäst resultat.
Vanliga raser: Dvärgar brukar vara typ exemplen på lawful good. De har ett samhälle som strävar mot allas bästa genom system av lagar och heder som är menade att agera motvikt mot dvärgarnas naturliga girighet och misstänksamhet.
Vanliga klasser: Paladinen är klassen som måste vara lawful good och de personifierar på många sätt alignmentet. Goda trollkarlar är ofta lawful eftersom de vet bättre än många andra vad som kan hända om en person med för mycket makt inte följer några lagar.
Bra lawful good koncept: "Jag vet i mitt hjärta att när allting kommer till kritan så är jag ett monster och det enda som håller mig tillbaks från att bli allt jag hatar är min kod. Jag kommer följa den även om det leder till min död. Jag är god, men jag är inte trevlig eller snäll."
Koncept jag aldrig vill se igen: Den super stelbenta paladinen som aldrig kan ha kul. Lawful good betyder inte att man måste leva som en munk.
Klädsel: Den skinande rustningen är inte till för att vara skrytsam eller prålig. Den är till för att visa systemets styrka och ge de svaga hopp. En person kan dödas eller korrumperas men en symbol är odödlig.
Varför är Lawful good det bästa alignmentet att spela?: Eftersom det är det svåraste alignmentet att uppnå. Det är svårt att vara god, det är svårt att följa systemet, det är svårt att göra det rätta. Vi får nästan aldrig chansen att vara lawful good i verkligheten. Det är därför vi berättar historier om hjältar med den moraliska renhet som vi önskar att vi hade i verkligheten.
Bäst spelvärld att vara lawful good i: Generellt är det roligast att spela lawful good i världar där moral är väldigt svart och vit eller världar där allt är i gråskalor. Om moralen är uppenbar kan man rida runt och vara heroisk utan att behövs reflektera så mycket vilket ibland är roligt. Vem vill inte vara hjälten? Men moraliskt grå världar gör att karaktären lyser ännu klarare som en symbol för allt det som är gott inom oss. Mina rekommendationer är alltså Dragon lance och Dark sun.