Nekromanti Alignment fokus: Lawful Good

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar ett alignment från D&D. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av alignmentet i fråga och vad jag tycker gör det intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela ett visst alignment och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Lawful good:

Good men don't need rules, now is not the time to find out why I have so many.

Rättvisa är ledordet som lawful good går efter. Rättvisa kan inte uppnås om alla bara gör vad de tycker är rätt, sådant kommer leda till att samma brott döms olika hårt och att de som söker hjälp kommer få olika mycket. Sådana orättvisor leder oundvikligen till osämja och att folket blir skadat.

Bristen på system gör att korrupta eller ondsinta individer lättare kan komma undan med att skada folk medvetet. Samtidigt kan annars goda eller neutrala individer råka skada andra eftersom de helt enkelt inte vet vad de ska göra eller vem de ska vända sig till. Om samhället är ordnat och organiserat finns det någon som vet vad hon ska göra där hon behövs.

Lawful good är intressant eftersom medan det strävar efter det bästa för alla och följare av alignmentet försöker göra det rätta så litar de inte på folk. De litar inte på att folket för det rätta utan att de tvingas av lagar, de litar inte på att tjänstemän eller att privata organisationer gör det rätta, de litar inte på sina ledare och de litar inte på sig själva. Den goda mannen är god eftersom han underställer sig ett gott system, ingen man klarar av att stå ensam utan en kod att följa.

Detta gör det dock lättare att konvertera från de onda alignmentsen till lawful good än till de andra goda alignmentsen. Chaotic good är inget man lär sig, det är något man har inom sig. Ett samvete eller en känsla för vad som är rätt som kommer naturligt. Neutral good bygger på regler men också på att man kan bryta mot de reglerna när man känner att resultatet då kommer bli bättre. Detta kräver dock arbetande med gråskalor som lätt kan gå mer åt det mörkare hållet. Men lawful good har regler, de finns nedskrivna och det enda man behöver göra till en början är att följa dem. Med tiden kan det uppstå ett behov av tolkningar men det kommer då mer handla om ifall man ska följa lagens text eller vad den var menad att säga och andra mindre frågor. Det finns rätt och det finns fel och det finns inget, inget däremellan.

Den stora konflikten för lawful good finns just i balansen mellan de båda koncepten det goda och ordning. Medan en balans nästan alltid är att föredra finns det karaktärer inom alignmentet som väger över mot båda hållen. De som väger mot det goda upplevs oftast som mer sympatiska av grupp medlemmar och andra i deras närhet, men de är också lättare att korrumpera än de som håller hårdare i sina principer även när de inte är säkra på att de i nuläget kommer ge bäst resultat.

Vanliga raser: Dvärgar brukar vara typ exemplen på lawful good. De har ett samhälle som strävar mot allas bästa genom system av lagar och heder som är menade att agera motvikt mot dvärgarnas naturliga girighet och misstänksamhet.

Vanliga klasser: Paladinen är klassen som måste vara lawful good och de personifierar på många sätt alignmentet. Goda trollkarlar är ofta lawful eftersom de vet bättre än många andra vad som kan hända om en person med för mycket makt inte följer några lagar.

Bra lawful good koncept: "Jag vet i mitt hjärta att när allting kommer till kritan så är jag ett monster och det enda som håller mig tillbaks från att bli allt jag hatar är min kod. Jag kommer följa den även om det leder till min död. Jag är god, men jag är inte trevlig eller snäll."

Koncept jag aldrig vill se igen: Den super stelbenta paladinen som aldrig kan ha kul. Lawful good betyder inte att man måste leva som en munk.

Klädsel: Den skinande rustningen är inte till för att vara skrytsam eller prålig. Den är till för att visa systemets styrka och ge de svaga hopp. En person kan dödas eller korrumperas men en symbol är odödlig.

Varför är Lawful good det bästa alignmentet att spela?: Eftersom det är det svåraste alignmentet att uppnå. Det är svårt att vara god, det är svårt att följa systemet, det är svårt att göra det rätta. Vi får nästan aldrig chansen att vara lawful good i verkligheten. Det är därför vi berättar historier om hjältar med den moraliska renhet som vi önskar att vi hade i verkligheten.

Bäst spelvärld att vara lawful good i: Generellt är det roligast att spela lawful good i världar där moral är väldigt svart och vit eller världar där allt är i gråskalor. Om moralen är uppenbar kan man rida runt och vara heroisk utan att behövs reflektera så mycket vilket ibland är roligt. Vem vill inte vara hjälten? Men moraliskt grå världar gör att karaktären lyser ännu klarare som en symbol för allt det som är gott inom oss. Mina rekommendationer är alltså Dragon lance och Dark sun.

wallahad

Swordsman
Lawfull som så är svårt utan en klar uppsättning lagar för spelaren att följa.

Ta slaveri för exempel.
Land 1 har det som straff att kunna dömmas till slaveri.
Land 2 har det som samhälls klass.
Land 3 är emot allt vad slaveri heter.

Vilket land är karaktärerna från?

God45

#PrayersForBahakan
wallahad said:
Lawfull som så är svårt utan en klar uppsättning lagar för spelaren att följa.

Ta slaveri för exempel.
Land 1 har det som straff att kunna dömmas till slaveri.
Land 2 har det som samhälls klass.
Land 3 är emot allt vad slaveri heter.

Vilket land är karaktärerna från?
Nej nej nej, nu gör du misstaget som alla gör och tror att lawful är kopplat till ett lands lagar. Lawful betyder att personen följer en kod.Den koden KAN vara ett lands lagar men det kan också vara en personlig kod, en religös kod, en viss grupps traditioner eller ett logiskt sätt att tänka på som tex den vetenskapliga metoden. Så stereotypen att paladinen måste följa onda lagar som brukar dyka upp i sådana här diskussioner är helt orelevant. Han följer sin guds lagar.

Sedan handlar lawful också mycket mer om att vara ordnad och struktur bunden än det har att göra med juridiska lagar.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Nej nej nej, nu gör du misstaget som alla gör och tror att lawful är kopplat till ett lands lagar. Lawful betyder att personen följer en kod.Den koden KAN vara ett lands lagar men det kan också vara en personlig kod, en religös kod, en viss grupps traditioner eller ett logiskt sätt att tänka på som tex den vetenskapliga metoden. Så stereotypen att paladinen måste följa onda lagar som brukar dyka upp i sådana här diskussioner är helt orelevant. Han följer sin guds lagar.

Sedan handlar lawful också mycket mer om att vara ordnad och struktur bunden än det har att göra med juridiska lagar.
Står det inte i PH att det gäller faktiska lagar, dock? Missminner jag mig?

God45

#PrayersForBahakan
Rymdmonaut said:
God45 said:

Står det inte i PH att det gäller faktiska lagar, dock? Missminner jag mig?
Olika i alla editions. Men alla de där de går in på det i djup och där det är bra håller min linje, tex Planescape. Plus, det är super inte roligt att köra det som om det gäller vanliga lagar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga att de flesta D&D-världar betraktar slaveri som ondskefullt by default. En person som är Lawful Good kommer alltså inte att acceptera det. Däremot innebär detta inte nödvändigtvis inte att hen går och befriar slavar -- snarare kommer en sådan person inrikta sig på att förändra systemet och arbeta på lagliga vägar (friköpning, etc) för att motverka slaveriet. Kanske kommer hen också ställa sig bakom ett krig mot slavstaten, men då förklarat av någon form av laglig auktoritet.

wallahad

Swordsman
Vilket fulla fall; Det krävs att spelaren sätter sig ner och definierar reglerna/koden/lagen tillsamman med SL.

Mig veterligen så fuskas det mycket på den nivån. Upptäcks väldigt fort med en vältalig tjuv/fifflare i gruppen.

God45

#PrayersForBahakan
Det krävs att spelaren sätter sig ner och definierar reglerna/koden/lagen tillsamman med SL.
Man kan göra så men jag föredrar att spelarna själva bestämmer över sina alignments o h vad de kan göra inom dem när det kommer till oklarheter. Att folk tex själva bestämmer när de faller som paladiner.

Fusk är kanske förekommande men jag ser det inte som fusk, alignments är mer rollspelande än regler.