Alignment som förbund

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,182
Vad om man har de 9 klassiska alignmentsen som en grej i världen, men man börjar inte med ett, utan de är förbund man kan ingå i spel. Så för att gå med i ett alignment hittar man en mäktig representant för alignmentet så som en ängel, en djävul, en ärketrollkarl eller en halvgud, och svär sig till saken.

Det man får när man har ett alignment är bonusar till reaktionsslag för varelser med samma alignment, alignment språket och att NPC:er som annars inte hade velat prata med en plötsligt är hjälpsamma.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,461
Location
Ludvika
Jag gillart! Låter rätt mycket som Gygax tänkte sig Alignements från början*, där du hade alignment languages och sånt också. Fick lite känslan av att tanken där var att varje alignment skulle fungera som en hel religion.

*Baserat på andras beskrivningar från deras genomläsning av de gamla böckerna. Har inte verifierat det själv.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag gillart! Låter rätt mycket som Gygax tänkte sig Alignements från början*, där du hade alignment languages och sånt också. Fick lite känslan av att tanken där var att varje alignment skulle fungera som en hel religion.

*Baserat på andras beskrivningar från deras genomläsning av de gamla böckerna. Har inte verifierat det själv.
Eller ett gille - ett sätt att slå sig samman med likasinnade för personlig säkerhet och vidgande av intressen. Gillena är sjukt viktiga i det förstatliga samhället.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,658
Location
Helsingborg
Tyvärr så säger den inre statsvetaren till mig att det bara finns två orsaker varför det skulle vara generiska Alignment förbund istället för att man ansluter sig till individuella gudar inom ett visst alignment:

Förklaring 1:
Universumet bara är så. Det här ger två undermöjligheter. Antingen betyder detta att varje alignment är sedan uppdelad i massa inre faktioner som har faktiska ideologiska skiljeaktigheter men är tvingade tillsammans av universella grundlagar. Det kommer absolut att finnas personer, speciellt på Lawful sidan, som bara pyser av vrede för att de tvingas ihop med den där faktionen som skiljer sig i den här petitessen och därför är egentligen deras värsta fiender! KÄTTARE!
Den andra undermöjligheten är att det här är den fundamentala naturen av tankar. Det går helt enkelt inte att tänka utanför de här ramarna, utan varje alignment existerar inom sin egen tankesfär. Common är ett språk som kan uttrycka vissa tankekoncept, men det är bara alignment språken som kan faktiskt uttrycka abstrakta tankar (och de är inkompatibla med varandra).

Förklaring 2:
Varje alignment är i någon slags politisk first-past-the-post kamp med sina grannar, vilket gör att varje uppdeling inom ett alignment leder till spoilereffekt. "Hur kan du vilja dyrka Ilmater istället för Pantheon of Lawful good? VILL du att Raven queen ska vinna Demiplan 14?"
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
En bra sak med det här är att det bankar hem designpremissen att alla val ska vara relevanta val. Men i D&D är att välja alignment sällan viktigt eller meningsfullt för andra än präster och paladiner (ja, och blackguards och assassins*, men ni vet vad jag menar.)

* Som i ett av de dummaste Gygax-citaten och ett praktexempel på High Gygaxian: "Assassins are evil in alignment (perforce, as the killing of humans and other intelligent life for the purpose of profit is basically held to be the antithesis of weal)."
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,070
Location
Uppsala
Gillar det. Får mig att tänka att det skulle vara coolt om man, desto längre man är i samma förbund får mer och mer fördelar men blir också mer och mer låst och formad därefter.

Går det att kombinera? Hoppa mellan? Tills man nått en viss nivå.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,440
Det är lite åt det hållet i 13th Age, @Bolongo får gärna rätta mig. Icons, som är mäktiga figurer i världen, och som man kan ha olika sorters förhållande till; så man kan vara väldigt positivt inställd till en ikon, milt positivt, neutral, negativt inställd, milt negativt, osv, en massa olika kombinationer av relationer helt enkelt. De kan passas in på en traditionell alignment-karta, men de är också drivkrafter till vad som händer i kampanjen på en större skala.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
475
Location
Stockholm
Jag gillart! Låter rätt mycket som Gygax tänkte sig Alignements från början*, där du hade alignment languages och sånt också. Fick lite känslan av att tanken där var att varje alignment skulle fungera som en hel religion.

*Baserat på andras beskrivningar från deras genomläsning av de gamla böckerna. Har inte verifierat det själv.
Ja jag tänker också det. Mer specifikt att åskådning i gamla AD&D – som jag tolkar det – är nära kopplat till det patron-klientförhållande som en gudom har med sin tillbedjande äventyrare. Sistnämnda förväntas följa en viss moralisk-etisk kodex, skänka tionde till templet osv, och kan då förvänta sig t ex hjälp med återupplivning utan att behöva betala extra premie för besväret.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,110
Location
Omfalos
I de gamla Stormbringer/Elric-rollspelen fanns något som kallades Elan. Om man handlade kaotiskt, neutralt eller lagligt fick man poäng i dessa kategorier, och dessa kunde man sedan använda i vissa lägen. Som att försöka kalla ned en Kaosgud när det såg brunt ut ...

Man skulle kunna implementera något liknande med det här konceptet. Vill du gå med i NG? Ja, då måste du ha agerat NG först. För vi vill inte ha med några infiltratörer, trossvaga eller folk som bara provar sig fram lite. Men visst, då måste man som SL orka hålla på och räkna poäng eller något liknande, så det kanske inte är värt det. I de Stormbringer/Elric-kampanjer jag spelade tyckte jag dock att det funkade bra, för det gav spelarna konkreta riktlinjer att förhålla sig till i sitt spelande - och mer eller mindre alla vill ju bli Förkämpe för en av det tre åskådningarna, för man fick ju häftiga fördelar av det.
 
Last edited:

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
460
Location
Linköping
Nu tänker jag att man dyker upp och tilldelas ett alignment, som man kanske inte ens är nöjd med. :)
Ja, kanske om alignments var skalor så att man mer eller mindre passade in i det man tilldelats. Kanske kan man ha en slumpmekanism när man skapar rollpersonen som gör att man normalt får mest av en alignment, men att det i ibland blir så att man har flera. Men det blir i alla fall en grad av hur mycket man passar in i den alignment man tilldelats. Ungefär som Divergent alltså.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,352
Location
Uppsala
Vad om man har de 9 klassiska alignmentsen som en grej i världen, men man börjar inte med ett, utan de är förbund man kan ingå i spel. Så för att gå med i ett alignment hittar man en mäktig representant för alignmentet så som en ängel, en djävul, en ärketrollkarl eller en halvgud, och svär sig till saken.

Det man får när man har ett alignment är bonusar till reaktionsslag för varelser med samma alignment, alignment språket och att NPC:er som annars inte hade velat prata med en plötsligt är hjälpsamma.
Tja, varför inte. Känns som att det var ungefär så det var tänkt från början.

Om det finns en högre representant (typ gud eller annan entitet) för varje alignment så känns det rätt naturligt att de flesta i världen kommer att svära sig till någon av dem på något sätt. Om inte annat så för att skydda sig från de andra.

Eventuellt kan man göra True Neutral till startposition. Man föds till det. Den stora fördelen kan vara att det finns flest av dem och att de anses harmlösa. Men de får ingen hemlig hälsning eller annat kul. Men för en vanlig bonde kan det vara rätt bra att anses vara harmlös och inte hamna i blickfånget.

Men är man lite mer ambitiös så bör man välja en lite kraftigare bundsförvant, men då skaffar man sig också fiender.

Det kan bli riktigt intressant om man ser till att designa de andra 8 lagen väldigt unika och intressanta. Vissa av lagen kommer antagligen ha rätt mycket interna intriger också.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,269
Location
Örebro
Tja, varför inte. Känns som att det var ungefär så det var tänkt från början.

Om det finns en högre representant (typ gud eller annan entitet) för varje alignment så känns det rätt naturligt att de flesta i världen kommer att svära sig till någon av dem på något sätt. Om inte annat så för att skydda sig från de andra.

Eventuellt kan man göra True Neutral till startposition. Man föds till det. Den stora fördelen kan vara att det finns flest av dem och att de anses harmlösa. Men de får ingen hemlig hälsning eller annat kul. Men för en vanlig bonde kan det vara rätt bra att anses vara harmlös och inte hamna i blickfånget.

Men är man lite mer ambitiös så bör man välja en lite kraftigare bundsförvant, men då skaffar man sig också fiender.

Det kan bli riktigt intressant om man ser till att designa de andra 8 lagen väldigt unika och intressanta. Vissa av lagen kommer antagligen ha rätt mycket interna intriger också.
Utan att minnas exakt tänker jag på 13th age här med sina ledare som har en tydlig hemvist i något alignment.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,110
Location
Omfalos
Tja, varför inte. Känns som att det var ungefär så det var tänkt från början.

Om det finns en högre representant (typ gud eller annan entitet) för varje alignment så känns det rätt naturligt att de flesta i världen kommer att svära sig till någon av dem på något sätt. Om inte annat så för att skydda sig från de andra.

Eventuellt kan man göra True Neutral till startposition. Man föds till det. Den stora fördelen kan vara att det finns flest av dem och att de anses harmlösa. Men de får ingen hemlig hälsning eller annat kul. Men för en vanlig bonde kan det vara rätt bra att anses vara harmlös och inte hamna i blickfånget.

Men är man lite mer ambitiös så bör man välja en lite kraftigare bundsförvant, men då skaffar man sig också fiender.

Det kan bli riktigt intressant om man ser till att designa de andra 8 lagen väldigt unika och intressanta. Vissa av lagen kommer antagligen ha rätt mycket interna intriger också.
Detta är absolut en idé som kan funka.

I gamla Stormbringer var det i kontrast mot detta så att man fick Elan för Kaotiska, Balanserade och Lagkliga handlingar oavsett hur man själv förhöll sig till dessa. Din tro eller din strävan var ointresserad, dina handlingar belönades ändå av krafterna. Det tyckte jag var intressant, eftersom det säger till spelarna/rollfigurerna att de inte kan komma undran den kosmiska kampen mellan krafterna. Deras handlade kommer mer eller mindre oundvikligen förr eller senare gynna en eller fler krafter. Krafterna genomsyrar världen och du kommer inte undan. Så det driver spelarna/rollfiguren i armarna på krafterna.
 
Last edited:
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,352
Location
Uppsala
Om man är människa. Andra föds till annat. Orcherna kollektivansluts till Chaotic Evil.
Jag skulle nog låta dom också födas som True neutral, men ha en dragning (eller grupptryck) åt något håll. Tror det skulle bli en intressantare värld om ingen föds till att vara ond eller god utan det blir ett val man gör.
 
Top