Du behöver bara föreställa dig två liknande samhällen, och i det ena gör man något grymt med vissa nyfödda barn. Exempelvis sticker ut det ena ögat ur alla flickor, eller alla barn födda i en lägre klass, eller vad som helst. Det finns ingen som helst anledning att inte betrakta det som objektiv ondska.
Förutom att det inte är objektivt bara för att jag håller med om att det är dåligt.
Och för att vara tydlig: det du beskriver tycker jag personligen rent subjektivt verkar
jättedåligt.
Men det gör det inte till
objektivt dåligt, eller
objektivt ont. Det är fortfarande bara något jag personligen, subjektivt, baserat på den kultur jag blivit uppfödd och tränad i,
tycker.
Det finns exakt inget i det du beskriver som gör "ondskan" "objektiv". Att det känns dåligt starkt i maggropen är liksom inte en signal att det är objektivt.
Det håller jag absolut inte med om. Min uppfattning om vad som är gott och ont, sammanfaller väsentligen med alignments i D&D, vilket sammanfaller med etablerade (västerländska) uppfattningar om godhet och ondska.
Så vad du personligen subjektivt tycker är dåligt sammanfaller med hur du personligen tolkar D&D-alignments.
Avskäckning fungerar. Jag kan lugna dig med att det är inte så många idag som vill ha förebyggande avskräckande åtgärder riktade mot människor som inte gjort något fel. Däremot vill många att straffen för dömda brottslingar ska vara rimligt hårda och också avskräckande.
Ja, jag vet att det finns många som lider av missuppfattningen att avskräckning fungerar, och att populistiska politiker därmed lockas att erbjuda "hårdare/längre straff" istället för att faktiskt försöka lösa de faktiska problemen. Det är viktigare att tillfredsställa hämndlystnad och folks felaktiga magkänslor om att hårda straff skulle funka, än vad det är att faktiskt minska den faktiska brottsligheten. Tyvärr.
Jag hade nog hellre sett en mer forskningsbaserad strategi mot brottsligheten. En strategi som… tja, hade en chans att funka, och inte bara gjorde att folk fick en fin känsla i maggropen. Men tydligen är folk inte så brydda om faktisk statistik, så länge brottslingar får straff de "förtjänar" och så länge man kan fortsätta inbilla sig att avskräckning funkar.