Nekromanti Aliquam - Hemmagjort

JANP87

Veteran
Hej.
Jag har gjort ett rollspel som utspelar sig i en pre-steampunk tid.
För att lättare kunna relatera till världen har jag beskrivit den som några decennier före den industriella revolutionen.
Spelarna, lika väl som jag, gillar världen, systemet, intrigerna och allt vad som kan erbjudas i vårat rollspel.
Pga olika personliga anledningar har vi knappt spelat något, tills nu. Nu börjar vi komma ikapp igen.

Nu till mitt problem.
Föregående spelkväll blev en rakt av improvisations kväll ifrån mig som spelledare.
Men jag vet inte riktigt nu vart jag ska leda dom eller vad jag ska få dom att göra.

Än så länge har dom hittat en skadad drakunge och en okänd nyckel som jag har tänkt ska ha en magisk effekt att kunna låsa upp
alla världens lås och även så en dörr i ett hemligt rum som nyckelbäraren har återkommande drömmar om.

Är det någon som har något förslag vad jag kan utsätta spelarna för olika äventyr?

obak

Hero
Cruella deville vill ha ett par matchande draksinsboots till sin dalmatinerkappa

Varrenda tjuv, agent, säkerhetspolisman och skattletare vill inget annat än att lägga beslag på den där nyckeln.

Vridern man nyckeln åt höger och öppnar en dörr så leder alla dörrar till det hemliga rummet

Rummet innehåller en massa magiska prylar som i den där serien jag inte kan komma på vad den heter...

Drakmamman vill ha sin bäbis tillbaka

Tidsresande mögelmän från Fnaarl anländer till London och börjar lägga ägg i folks hjärnor

JANP87

Veteran
obak;n60643 said:
Cruella deville vill ha ett par matchande draksinsboots till sin dalmatinerkappa

Varrenda tjuv, agent, säkerhetspolisman och skattletare vill inget annat än att lägga beslag på den där nyckeln.

Vridern man nyckeln åt höger och öppnar en dörr så leder alla dörrar till det hemliga rummet

Rummet innehåller en massa magiska prylar som i den där serien jag inte kan komma på vad den heter...

Drakmamman vill ha sin bäbis tillbaka

Tidsresande mögelmän från Fnaarl anländer till London och börjar lägga ägg i folks hjärnor

Kan säga direkt att det fanns några punkter i dina förslag som jag kommer att återanvända. Samtidigt så är jag absolut mottaglig för mer förslag.

Ki-ai

Warrior
Var hittade de draken? Kan det vara fler än mamman som söker efter den? Jag antar att en tam drake (som det möjligtvis kan bli) ligger ganska högt upp på listan över awesomeness. Kanske vill någon dessutom ta livet av den?

Kan du dra något ur rollpersonernas bakgrunder? Släkt, vänner etc?

JANP87

Veteran
Ki-ai;n60653 said:
Var hittade de draken? Kan det vara fler än mamman som söker efter den? Jag antar att en tam drake (som det möjligtvis kan bli) ligger ganska högt upp på listan över awesomeness. Kanske vill någon dessutom ta livet av den?

Kan du dra något ur rollpersonernas bakgrunder? Släkt, vänner etc?

Som det är i nuvarande läge så är båda alver, medan den ena är uppväxt av dvärgar, den andra av skogsalver.
Det är det som finns att arbeta med än så länge. Vi har en, ev. två, till spelare som kommer att tillkomma till gruppen på lördag,

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
- Det rum som innehåller dörren nyckeln är tänkt att låsa upp saknar dörrar man kan ta sig in genom från utsidan. Kanske behövs en ritual för teleportation, efter efterforskningar? Kanske finns rummet bara i en dröm, och rollpersonerna måste hitta ett sätt att gemensamt drömma samma dröm, och just den drömmen, och få med sig nyckeln? Var finns en drömmagiker när man behöver den...
- Draken är inte en drake, utan en magiker som fångats i den skepnaden. Eller en demon. Eller en gud.
- Draken har en egen vilja, och börjar listigt intrigera och manipulera rollpersonerna.
- Draken kan förändra sin form och kan magi.
- Varje gång man använder nyckeln försvinner eller skadas något. Kanske blir man lite girigare, lite mer paranoid, lite argare? Kanske förlorar man minnen genom att använda den? Dessutom kanske varje användning kallar på de väsenden som också letar efter den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
- Flera olika fanatiska drakkulter är ute efter draken. En del vill tillbe den, andra bada i dess blod, ytterligare andra använda den för att locka till sig större drakar, ytterligare andra för att öppna portalen till drakarnas sfär så att de mäktigaste av dem släpps lösa att terrorisera världen igen.

JANP87

Veteran
krank;n60667 said:
- Flera olika fanatiska drakkulter är ute efter draken. En del vill tillbe den, andra bada i dess blod, ytterligare andra använda den för att locka till sig större drakar, ytterligare andra för att öppna portalen till drakarnas sfär så att de mäktigaste av dem släpps lösa att terrorisera världen igen.
Hittills det bästa jag läst :p

JANP87

Veteran
Som det är ny kommer jag att använda alla förslagen på något sätt då jag har antecknat några av dom och även ändrat lite på förslagen.
  • - När draken äter på nyckeln så släpps demonen fri.
  • - Spelarna kan nå rummet via drömmar, om dom går igenom den magiska dörren i det rummet så vaknar dom i en skattkammare där drakens mamma bor.
  • - Draken är en demon som sitter fast i drak-ungens kropp. Demonen manipulerar spelarna emot varandra.
  • - Varannan gång spelarna använder nyckeln så förlorar dom eller får något enligt följande lista:
    T10 om vad (T12 om eventuell mängd)
    1 - Liv
    2 - Vapen
    3 - Minne/färdighet
    4 - Utrustning
    5 - Kläder
    6 - Mynt
    7 - TP (Omslags poäng som man använder för att slå om ett valfritt tärnings slag)
    8 - KP (Kostnads poäng på att använda utvalda färdigheter)
    9 - Versamhets utrustning 3-delars set
    10 - Rustning
    Spelarna slår om detta.
  • - Olika grupper/kulturer är ute efter nyckeln och/eller draken för dom vill släppa fri demonen eller/och komma till skattkammaren.
Så det här är det jag kommer att använda för att improvisera fram äventyret.

Några tankar om det är bra eller dåligt tror ni?

JANP87

Veteran
Så som det ser ut nu har inte spelarna rört sig i den riktning som jag lägger fram för dom
Dom har mest sprungit runt och bara lekt sig fram. Dom har tagit sig till en stor stad där dom har handlat och planerat personliga saker.
Mitt problem ligger i att lyckas locka dom till alla dom mystiska ledtrådar som jag lägger fram.
Jag har dom nu i en av kontinentens större städer och jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att göra dom mer nyfikna.
Där vi slutade sist så står dom framför stadens "platsbanken" (en anslagstavla där jobb och hjälp söks) och jag är ganska blank på idéer för vad som ska hända härnäst.
Några idéer från er andra här på forumet?