Nekromanti Alkemi & laboratoriestorlekar, vart går gränsen?

Telephalsion

Swordsman
Jag sitter och skriver ett äventyr just nu, och har tänkt mig att en pyramid ska husera ett enormt laboratoriekomplex. Jag räknade på laboratorietabellen i M&M och fick fram att om man skulle gröpa ut cheops pyramid och fylla basytan med laboratorieyta skulle man få -14/-15 till sitt obT6 slag mot alkemi. Om man sedan fyllda upp på våningarna ovanför, ja, med tanke på att ytan måste dubbleras för varje -1obT6 så skulle man kanske sluta på -16obT6 mot alkemi.

Dock känns det lite konstigt. Borde man inte få antingen en maximal nivå för hur stort ett laboratorie kan bli utan att det blir otympligt stort.

Eller mer förenkling då den enorma ytan gör att man kan hålla processer isolerade och därmer minska risken för kaos och förödelse vid misstag.

Kanske tar dessa två ut varandra?

Iallafall, med ett sådant laboratorie kan man installera 20:e magnitudens komponenter på 5T6.

Spontana tankar?

Fienden

Hero
Tja, jag sculle säga att du får ha flera laboratorier där inne.
Det går nog i vilket fall inte att sprida ut ett laboratorium över hur stora ytor som helst.
Verksamheten måste förmodligen hållas något koncentrerad.

Telephalsion

Swordsman
Jag förstår ju helt och fullt vad du menar, men då kommer ju den obligatoriska följdfrågan:

Hur stort kan laboratoriet bli och fortfarande gör förenkling?

Fienden

Hero
Telephalsion said:
Jag förstår ju helt och fullt vad du menar, men då kommer ju den obligatoriska följdfrågan:

Hur stort kan laboratoriet bli och fortfarande gör förenkling?
Ooof, jag har INGEN aning.
Kanske, 3 stycken -Ob8?
Det får du räkna på själv, jag är rätt trött just nu. :gremwink:

DesertRain

Hero
Nu har jag io och för sig inte M&M i närheten men jag skulle säga att det största laboratoriet som beskrivs där är ett bra maximum. Det är väl typ en våning i ett normalt hus i storlek ungefär. Är det större än det så kommer det att bli så svårt att hålla koll på vad som händer i helhet att jag inte skulle ge några ytterligare modifikationer.

@ Telephalsion: Jag hade fyllt pyramiden med ett lämpligt antal separata laboratorier av olika storlekar tills det att det hela blir så stort som du önskar.

Telephalsion

Swordsman
Kluringen ligger väl i att det står osv... under extremt stort laboratorium i tabellen. Så rent regeltekniskt finns ingen övre gräns, men rent logiskt bör antalet assistenter börja öka markant, kanske exponentiellt, efter extremt stort (80 kvadrat). Ett laboratorium på 160 kvadrat behöver inte bara sju assistenter, utan snarare uppemot 10-12. Ett lab på 320 kvadrat skulle inte klara sig på 8 assistenter, etc.

Att öka antalet assistenter som behövs skulle kunna vara ett sätt att balansera ett abnormt stort laboratorie. Ett annat sätt vore att över en viss gräns så kan inte slaget mot alkemi bli lättare än 2T6, och ännu större blir det inte enklare än 3T6. Detta för att med en sådan storlek kan inte alkemisten ha samma överikt som i ett "mindre" lab, och detta öppnar för fler misstag.

Jenin

Veteran
Säg att för varje dubblering av ytan över en viss nivå så måste antalet assistenter dubbleras... då blir det nästan rimligt att man får sådana bonusar. Dock så bör man behöva slå ett slag för Ledarskap för att kunna utnyttja laboratoriet. Om man lyckas perfekt med Ledarskapsslaget så kan man få en lägsta svårighet på ob3T6, lyckas man så blir det ob4t6, misslyckas man så blir det ob5t6, och fumlar man så har man RIKTIGA problem :gremtongue:

Telephalsion

Swordsman
Från mycket litet laboratorium och uppåt så får man (-n)obT6 enklare slag mot alkemi, och behöver (n) assistenter.
För laboratoriestorlekar över 160 kvadratmeter dubbleras antalet assistenter istället. Det gör att ett lab på 160 kvadrat behöver 7 assistenter, och ett lab på 320 behöver 14 assistenter, ett lab på 640 behöver 28 assistenter, etc.

Lab som är större än 160 klassas som industriella. För att driva ett industriellt lab måste ett slag mot ledarskap (3T6) slås för att förklara för assistentstyrkan exakt vad som ska göras. Alternativt kan man slå ett svårt slag mot undervisning, berättarkonst eller övertala (4T6) om man saknar ledarförmåga.

Misslyckas ledarskapsslaget man så missförstår (negativ effekt) antal assistenter. Slå individuella färdighets slag mot alkemi på 2T6 för varje assistent för att se hur det går för dem. Misslyckas en assistent så läggs assistentens negativa effekt i timmar till i den alkemiska processens tidsåtgång. Fumlar en assistent påverkas en 80 kvadratmeters sektion av labbet, oavsett hur mycket av labbet som används för processen. Eld och ödeläggelse kan dock sprida sig från ursprungsområdet om ingen hanterar skadan.

Fumlas slaget mot ledarskap gör assistenterna helt fel, och hela det industriella laboratoriet exploderar våldsamt, slå ob5T6 för att se hur många meter utanför laboratoriet som explosionen ödelägger.

Alternativt skulle man kunna göra en Assistentklanteritabell för detta, om man orkade.

Jenin

Veteran
Mmm... och jag skulle gärna se en brutal regel i stil mefd "1T6 assistenter dör" på den fummlingstabellen :gremcool:

Annars så blev det faktiskt ett riktigt snyggt sätt att hantera labben på imo. De blir liksom ganska farliga om inte alla vet vad de håller på med.

Jag hoppas att jag skall slippa utforska ditt Cheopslaboratorie.

Mer än tio rum i grottkomplexet, så är det alltid någon i spelgänget som somnar eller plockar fram någon tidning.

/ Fredrik

Regmolar

Swashbuckler
Re: Vem skulle ha råd? [NT]

Pyramiden som användes för beräkningarna skapades genom att flytta 6 miljoner ton (ca 2,5 miljoner kubikmeter) sten, göra en nästan 150 meter hög byggnad av det och täcka den med kalksten.

If you're sufficiently powerful, money is not an issue.

Fienden

Hero

Regmolar said:
Pyramiden som användes för beräkningarna skapades genom att flytta 6 miljoner ton (ca 2,5 miljoner kubikmeter) sten, göra en nästan 150 meter hög byggnad av det och täcka den med kalksten.

If you're sufficiently powerful, money is not an issue.
... Bättre ett laboratorium än gravkammare, i vilket fall.

Poseur

Swashbuckler

Pyramider håller tydligen i minst 5000 år.
Lab i Eon håller inte lika länge.

Regmolar

Swashbuckler

Det beror väl på om de används eller inte :gremwink:

Och hur försiktig man är (Ob1T6 är en bra idé).

Poseur

Swashbuckler

Med typ hundra assistenter så skulle jag nog faktiskt räkna med den mänskliga faktorn.

DesertRain

Hero

Ska man vara realistiska, fastän det är ett fantasy spel, så är det no chance in hell att man kan hantera ett labb stort som cheopspyramiden som ett enda labb. Och det spelar ingen roll hur många assistenter man har.

Fienden

Hero

Purgatory said:
Ska man vara realistiska, fastän det är ett fantasy spel, så är det no chance in hell att man kan hantera ett labb stort som cheopspyramiden som ett enda labb. Och det spelar ingen roll hur många assistenter man har.
Någon som håller med mig, jag tror jag svimmar! =D

Yush, verksamheten måste vara på något så när centrerad, annars skulle 90% av tiden gå åt till att springa upp och ner genom pyramiden.
Och det... Det skulle bli ett helvete. :gremwink: