Nekromanti Alkemi????????

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Ärade forum, kalla mig trög men jag kan inte riktigt fatta det där med akemi. Hur vet man vilka preparat som ska andvändas? Var kan man köpa drakblod, drakben, alvglas och liknande? Måste man använda kongelat till reanmationer av vandöda? hur vet man hur många T6 slaget mot anatomi består av? Hur gör man för att lära sig prosesser när man skapar en alkemist? Om man ska reanmatera en tex zombie vilken magnitud har då prosessen?

Skulle uppskatta ett utförligt exempel på en alkemisk prosess och hur man gör allt.

- Det enda jag kan blanda ihop rätt är nudelsoppa! :gremgrin:
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Hur vet man vilka preparat som ska andvändas?

Slumpas fram från en av tabellerna i Mystik & Magi om jag inte missminner mig.

Var kan man köpa drakblod, drakben, alvglas och liknande?

Där SL finner för gott att tillåta det - kanske via en köpman som specialiserar sig på just udda alkemiska preparat. För lite mer klassisk fantasykänsla kan det ju också vara så att ditt lokala magikergille har ett lager.

Just de saker du tar upp lär dock vara några magnituder (skratta här om du fattar vitsen) svårare att få tag i. Enligt mig så kräver drakben - om vi snackar riktiga drakar - att du ger dig ut i vildmarken för att hitta nått gammalt skelett att plundra. Drakblod - tja, du kanske kan övertyga Verdurakh om att lämna ett blodprov vid hans årliga hälsokontroll? Alvglas görs uteslutande av sanaris magiker så du får väl erbjuda dem något de vill ha i utbyte. Kort sagt - vissa ingredienser är till för att bygga äventyr kring.

Måste man använda kongelat till reanmationer av vandöda? hur vet man hur många T6 slaget mot anatomi består av? ... Om man ska reanmatera en tex zombie vilken magnitud har då prosessen?

Detta finns inte ordentligt beskrivet i Mystik & Magi. Kika i Nekromanti & Vandöda istället. Jag har inte boken och kan tyvärr inte ge dig ens en liten fingervisning.

Hur gör man för att lära sig prosesser när man skapar en alkemist?

Man köper processerna med samma enheter som vanligtvis används till att köpa besvärjelser för. T ex kostar processen Installera ackumulator [4] fyra enheter. Processer funkar alltså på samma sätt formaliserade besvärjelser - det finns bara inga färdiga exempel med häftiga namn.

Skulle uppskatta ett utförligt exempel på en alkemisk prosess och hur man gör allt.

Exempel finns i M&M i alkemikapitlet. Läs det noggrannt och jämför hela tiden med beskrivningarna av processerna så ska det nog klarna.


/Rax
 

Belkor

Veteran
Joined
27 Oct 2004
Messages
99
Location
Östersund
Men om man skulle slå fram typ drakblod på en "vanlig" kongelering ska man då måsta ge sig ut på ett helt äventyr och dräpa en drake för att kunna göra ett kongelat?

Angående att skaffa prosesser: Om det står 1+ på magnituden hur mycket koster då den? Måste man betala typ
3 om man vill använda den på 3 maginituder? Har jag fattat rätt :gremconfused:

Ny fråga: Väl i spel hur gör man då för att höja magnituden på en prosess?
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Ärade forum, kalla mig trög men jag kan inte riktigt fatta det där med akemi."

Då ska vi rektifiera det. :gremsmile:

"Hur vet man vilka preparat som ska andvändas? Var kan man köpa drakblod, drakben, alvglas och liknande? Måste man använda kongelat till reanmationer av vandöda?"

De specifika preparat som skall användas beskrivs, så vitt jag minns, bara i balsamering av vandöda. I övrigt är det ganska slumpmässigt vad recepten består av, och det finns en mysig liten tabell i Mystik och Magi för ändamålet.

Var man kan köpa det är nog svårare, och varierar. Esoteriska prylar som just drakben och dylikt lär vara svåra att få tag på och förmodligen redan i en alkemist eller magikers ägo. Även en medicus (läkare) skulle kunna äga en hel del kemikalier och preparat av mer eller mindre tvivelaktig grad.

Slutligen behöver man så vitt jag minns det bara använda kongelat under installation av nekrotropiska förmågor.

"hur vet man hur många T6 slaget mot anatomi består av?"

Dessvärre äger jag inte Vandöda och Nekromanti, och kan därför inte besvara frågan. :gremfrown:

"Hur gör man för att lära sig prosesser när man skapar en alkemist? Om man ska reanmatera en tex zombie vilken magnitud har då prosessen?"

En alkemist får ett antal magnituder från början, liksom magiker får det. Varje vandöd, slutligen, har i Vandöda och Nekromanti en siffra vid sitt namn. Det är dess magnitud.

"Skulle uppskatta ett utförligt exempel på en alkemisk prosess och hur man gör allt."

Dåså. Ponera att vi har lust att genomföra en kongelering av ett nomotropiskt filament. Vi ska ha en tredje magnitudens process, och vi har bara en primitiv kittel att göra det i. Vår magiker/alkemist är ensam, har ett färdighetsvärde på 15 i Alkemi (labbet gick upp i rök, eller så) och ett värde i Alstra nomotropi på 13.

Kitteln ger ingen labbmodifikation. Ett slag slås på tabellen, och vi får fram att det behövs tre pund Månört. Detta skaffas fram av en gniden krämare, och därefter beräknas tidsåtgången (tre magnituder gånger 12 timmar är lika med 36 timmar). Vi vill dock inte sitta vakna i 36 timmar runt en kittel som en manisk hacker, utan halverar tidsåtgången till 18 timmar (min tolkning) för en ökad svårighetsgrad (+Ob1T6). Svårigheten blir Ob3T6 + Ob1T6 = Ob4T6. Vi slår detta, och slaget blir 11, lyckat.

Därefter alstras filamentet. Slaget för filamentets alstring blir 9, lyckat. Kongelatet är skapat.

--Björn
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Men om man skulle slå fram typ drakblod på en "vanlig" kongelering ska man då måsta ge sig ut på ett helt äventyr och dräpa en drake för att kunna göra ett kongelat?"

Nejnej. Drakar har dött förr. Det går att få tag på, för blod håller hur länge som helst om man vet att förvara det rätt.

--Björn, blodsnämnare
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Men om man skulle slå fram typ drakblod på en "vanlig" kongelering ska man då måsta ge sig ut på ett helt äventyr och dräpa en drake för att kunna göra ett kongelat?

Tekniskt sett - ja. Å andra sidan kanske SL är snäll och låter drakblod innebära blod från de betydligt vanligare pseudodrakarna alt. låter dig slå om på tabellen. Ingrediens-tabellen är ingen lag i sig - anpassa och ändra efter hur ni vill ha det. T ex kan man begränsa svårfunna ingredienser till processer av mkt hög magnitud, allt enligt klassisk fantasymodell.

Angående att skaffa prosesser: Om det står 1+ på magnituden hur mycket koster då den? Måste man betala typ 3 om man vill använda den på 3 maginituder? Har jag fattat rätt?

Det stämmer bra. Vill du dessutom kunna processen till magnitud 5 så köper du den processen separat. Du får alltså två olika processer, varav den ena är magnitud 3 och den andre magnitud 5.

Jag ska själv spela alkemist i en annalkande kampanj och där har vi dock ändrat lite på reglerna. Vi tillåter istället att processerna köps som improviserad magi, dvs som enskilda effekter. Exemplet Installera ackumulator 1+ kostade mig därför bara 1 enhet att köpa och jag kan sedan hitta på egna recept till vilken magnitud som helst.

Väl i spel hur gör man då för att höja magnituden på en prosess?

Som jag förstått det (se ovan) höjer du inte magnituden på processen utan lär dig en helt separat process. Vill du ha en process med magnitud 5 får du vackert lära dig en ny process med magnitud 5. Å andra sidan kan du sedan glömma den gamla magnitud 3 processen, eftersom du kan variera styrkan i din nya process mellan 1 och 5.

/Rax
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Det börjar klarna... så alkemi slaget är likamed magnituden på prosessen?"

I grunden, ja. Sen kan du liksom i magin sänka tidsåtgång genom att höja svårighet.

--Björn, tidstokig
 

kungenII

Veteran
Joined
26 Nov 2002
Messages
17
Du har lyckligtvis fel. Om du kan en alkemisk process på magnitud 5 kan du också använda den på alla magnituder lägre än 5
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Om du kan en alkemisk process på magnitud 5 kan du också använda den på alla magnituder lägre än 5

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att det är exakt det jag skriver.


/Rax
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
Zombie är i grunden rang 3, Då needar du reanimation 3. sen kan man höja rangen, om jag inte minns fel så är det om man Drillar dom, som också är en alkemisk, va säger man process? jaja en sån där iaf. Men asså när man gör sig själv till tex en Lisch så måste du använda Kongelat, så jag tror det, men har för mig att det inte står något, förutom att man måste ha det för att skapa den, asså som ingrediens, men då jag säger (asså mitt mundana) så är det så att ett kongelat är bara fysisk form av et alstrat filament som ett fängelse för energin, så mina Nekros har kunnat alstra 3 filament för tex zombie, fast det var ju inte officielt. Ha dte bra!
 
Top