"Ärade forum, kalla mig trög men jag kan inte riktigt fatta det där med akemi."
Då ska vi rektifiera det.
"Hur vet man vilka preparat som ska andvändas? Var kan man köpa drakblod, drakben, alvglas och liknande? Måste man använda kongelat till reanmationer av vandöda?"
De specifika preparat som skall användas beskrivs, så vitt jag minns, bara i balsamering av vandöda. I övrigt är det ganska slumpmässigt vad recepten består av, och det finns en mysig liten tabell i Mystik och Magi för ändamålet.
Var man kan köpa det är nog svårare, och varierar. Esoteriska prylar som just drakben och dylikt lär vara svåra att få tag på och förmodligen redan i en alkemist eller magikers ägo. Även en medicus (läkare) skulle kunna äga en hel del kemikalier och preparat av mer eller mindre tvivelaktig grad.
Slutligen behöver man så vitt jag minns det bara använda kongelat under installation av nekrotropiska förmågor.
"hur vet man hur många T6 slaget mot anatomi består av?"
Dessvärre äger jag inte Vandöda och Nekromanti, och kan därför inte besvara frågan.
"Hur gör man för att lära sig prosesser när man skapar en alkemist? Om man ska reanmatera en tex zombie vilken magnitud har då prosessen?"
En alkemist får ett antal magnituder från början, liksom magiker får det. Varje vandöd, slutligen, har i Vandöda och Nekromanti en siffra vid sitt namn. Det är dess magnitud.
"Skulle uppskatta ett utförligt exempel på en alkemisk prosess och hur man gör allt."
Dåså. Ponera att vi har lust att genomföra en kongelering av ett nomotropiskt filament. Vi ska ha en tredje magnitudens process, och vi har bara en primitiv kittel att göra det i. Vår magiker/alkemist är ensam, har ett färdighetsvärde på 15 i Alkemi (labbet gick upp i rök, eller så) och ett värde i Alstra nomotropi på 13.
Kitteln ger ingen labbmodifikation. Ett slag slås på tabellen, och vi får fram att det behövs tre pund Månört. Detta skaffas fram av en gniden krämare, och därefter beräknas tidsåtgången (tre magnituder gånger 12 timmar är lika med 36 timmar). Vi vill dock inte sitta vakna i 36 timmar runt en kittel som en manisk hacker, utan halverar tidsåtgången till 18 timmar (min tolkning) för en ökad svårighetsgrad (+Ob1T6). Svårigheten blir Ob3T6 + Ob1T6 = Ob4T6. Vi slår detta, och slaget blir 11, lyckat.
Därefter alstras filamentet. Slaget för filamentets alstring blir 9, lyckat. Kongelatet är skapat.
--Björn