Nekromanti alkohol och rollspel

Muggas

Hero
när vi spelade som mest kom diskussionen upp om man bör ha alkoholhaltiga drycker på spelmötena. spelgruppen delades i två läger; antingen helt emot eller helt för. jag tror personligen att även om man har siktet inställt på att dricka måttligt (för att göra stämningen något "gladare"), så varar de flesta spelmöten för länge, så till slut kommer något oundvikligen att gå fel (en eller flera i gruppen kommer att dricka lite för mycket; ju större spelgrupp, desto högre sannolikhet är det att någon tappar greppet). den enda lösningen vore att ha en ransonerad mängd alkohol till spelmötet, så tar det slut, får man fortsätta dricka läsk o dyl. men av princip är jag emot det. åsikter?

Storuggla

Champion
Nä, att sitta och dricka grogg när man jagar Deep Ones eller klunka Guinness när man talar med grafen? Nej tack, jag vill gärna ha ett ordnat bord och spelare som är skärpta, inte spelare som sörplar Caffreys Ale och rapar öl över skärmen...

Storuggla, don't drink and dice

Muggas

Hero
"för inlevelsens skull"

en av mina spelare kom med ett (idiotiskt) argument:

"men, om vi rollpersoner sitter och häver öl på någon taverna, så blir det ju mer realistiskt om vi gör det i verkligheten oxå"...

problemet blir ju, att spelarna hämtar sig något långsammare än rollpersonerna (verkligheten går ju inte att "snabbspola"; vi tvingas leva livet i realtid, vare sig vi vill eller inte).

med lite spelglädje och inlevelseförmåga kan det nog bli bra ändå..

Fram med buteljerna!!!

Det är definitivt inget fel på måttliga mängder alkohol. Ett par folköl eller ett par glas rötjut höjer stämningen. Det bästa är också att se till att dricka efter spelet som spelas, t.ex. öl om man sitter på ett värdshus med stop i handen.

Jag har aldrig varit med om att någon skulle druckit för mycket runt spelbordet. Vad är ni för veklingar som inte kan tåla er sprit? :gremgrin: Näh, allvarligt, hur mycket sprit har ni med er? Vi har aldrig en sådan mängd att överdriven berusning vore en fara. Det säger sig självt, inga regler för sånt har någonsin behövts i någon av de grupper jag spelat i.

/Faehrengaust, lullar iväg mot barskåpet för påfyllning

Johan K

Gammal & dryg
Inne på din linje !

ja, jo jag är nog innte på din linje åxå.. Det kan ju bli för mycket av det goda... :gremsmirk:
Men därimot så kan man ju ta en after-rollsepl... :gremgrin: & då så behöver man ju inte snåla på det... :gremcrazy:

Muggas

Hero
låter kul

önskar att det fungerade i vår grupp med, men jag tror inte på det... möjligtvis när man spelat klart och firar slutet på en kampanj, kan "rollpersonerna" fira - men inget seriöst spelande mer under kvällen skulle funka efter det att "firandet" inletts...

Rising

Vila i frid
Jag har i Kult spelat så att några spelare gestaltat alkoholister, och då har spelarna fått en hel del sprit att dricka under spelsessionen för att det hela skulle bli verkligt. De blev rätt blariga, men det var förstås också meningen. Hela äventyret byggde på att dessa inte skulle fatta särskilt genomtänkta beslut och det fungerade riktigt bra.

Då hade jag förstås pratat med spelarna innan, så de fick själva bestämma hur mycket och vad de skulle dricka, och planerade det så att de kunde hålla sig på en konstant berusningsnivå genom hela äventyret (5 timmar långt).

För att det skall gå måste man ha ätit ordentligt innan (förstås) och sedan grunda på ett sådant sätt så man är i gasen vid äventyrets början och inte dricker för mycket på en gång under spelets första timmar för att man ska bli full så fort som möjligt. Sedan är det ju en smal sak att hålla sig på ungefär en och samma berusningsnivå i fem timmar.

Jag ser ingen som helst risk att någon skall bli så full att han mår illa eller blir otrevlig, personligen är jag mest rädd för att jag ska bli trött och inte orka gestalta min rollperson ordentligt.

---

Nå, där handlade det om ett rollspelsexperiment där spelaren verkligen skulle bli full. Under normala förutsättningar tycker jag alkohol i rimliga mängder är toppen. Se dock till att du har vanlig läsk framme också. Åtminstone tar vi i vår spelgrupp och dricker rätt mycket när vi spelar rollspel, och skall man då spela långa sessioner så ligger alla och sover om man bara har haft konjak att dricka under kvällen.

När man spelar partyrollspel i Chronopia hör det nästan till att man bjuder på jättekonstiga groggar (rom och morotsjuice, texempel) eller ovanliga spritsorter. Absinth, till exempel. Det är ganska häftigt att släcka ner spellokalen, doppa teskedar fulla med socker i absinthen och sedan höja skeden högt över glaset innan man tänder eld på den och droppar ner sockerlösningen som "eldbollar" i glaset innan man dricker upp det och känner den karaktäristiska smaken. (Efter ett par glas får man dock absinth och socker över hela spelbordet, så se till att det är ett glasbord eller något som inte kan ta eld och som är lätt att rengöra.)

Slutsats: Alkohol och rollspel går bra ihop. Det blir glad stämning runt bordet, och alla får det trevligare. Att ransonera alkoholen tror jag inte på. Man känner ju själv när man börjar bli berusad, och då kan man gå över till läsk ett tag. Det där bör varje vuxen människa klara av.

/Rising

LeJonklev

Swordsman
Nu tillhör jag de personer som tycker att utsätta sin kropp för etanol är ganska korkat överhuvudtaget. Nån enstaka gånger per år vid lämpliga tillfällen räcker gott.

Enligt min åsikt är det inte ett lämpligt tillfälle när man spelar rollspel. Rekvisita i all ära men det räker faktiskt långt med ett glass läsk eller vatten och en ihoprullad pappersbit för att vissa att ens rollfigur är en person som tycker om att förgifta sin kropp.

Dock så drack vi vin mednas vi spelade Munchkin en gång. Fast då var mest spelandet en bra usräkt för att umgås.

/Johan

Skuggvarg

Hero
Ska man spela seriöst bör man bannlysa alla rusdrycker. Vill man bara spela lite för att ha kul kan man väl dricka alkohol, om man känner för det. Personligen tycker jag dock inte att alkohol och rollspel hör ihop.

/Skuggvarg

Feuflux

omjonasson.se
Hmm, skulle aldrig få för mig att dra in alkohol i ett vanligt spelmöte. Vill man dricka öl så festar man, vill man spela rollspel så spelar man rollspel.

Undantaget är krökarspelet som jag dock bara spelat en endaste gång, men där krävs ingen större rollspelsinsats för att ha kul. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alkohol+rollspel=?

Jag har faktiskt aldrig testat att kombinera alkohol och rollspel, men jag kan mycket väl tänka mig att det kan fungera i rätt sammanhang. Att dricka några öl borde inte vara stämmningssänkande förutsatt att spelarna inte är en grupp tioåringar. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
I måttliga mängder

Det beror ju på.

Vi brukar samla ihop gamla spelgänget (som i huvudsak flyttat till andra ställen) till midsommar och nyår för att snacka och spela. I samband med detta tas det en del öl, men inte så mycket att någon egentlig berusning uppstår, utan mer som att man tar ett eller ett par glas vin till god mat. Jag tycker att det funkar bra.

Däremot så tror jag inte på att spela när man är direkt full, det blir i bästa fall bara löjligt. Folk är inte lika fulla, så när en del börjar slockna så är andra i "raj-raj-allt-är-skitkul"-stadiet och några är fortfarande nyktra. Undvik framför allt nyktra spelare och full spelledare (har provat)!

Vissa brädspel funkar fint tillsammans med lite pilsner, speciellt då slumpmässiga och drastiska spel i stil med Talisman eller Junta.

Nu låter det här som om jag är full jämt när jag spelar, vilket inte alls stämmer. Om jag minns rätt så var min senaste riktiga fylla förra vintern och med gott skäl (dvs inte bara att spriten var billig i Amman...). Fast det var en massiv fylla, nästan med massor av rosa elefanter, har fortfarande alkoholaversion efter den.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Alkohol+rollspel=?

Att dricka några öl borde inte vara stämmningssänkande förutsatt att spelarna inte är en grupp tioåringar.

Med stilen på det rollspel vi spelade när vi var tio år i åtanke, så tror jag faktiskt inte att det hade spelat någon som helst roll om vi hade varit fulla eller inte. Det hade inte kunnat göra saker och ting mycket värre än de redan var. :gremwink:

Personligen skulle jag nog aldrig dricka samtidigt som jag spelar rollspel och jag skulle inte tillåta mina spelare att göra det heller. Dom skulle möjligtvis kunna få dricka en öl eller två men inte mer. På det stora hela är jag rätt skeptiskt mot det hela. Rollspel behöver koncentration och alkohol motverkar det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Alkohol+rollspel=?

"Med stilen på det rollspel vi spelade när vi var tio år i åtanke, så tror jag faktiskt inte att det hade spelat någon som helst roll om vi hade varit fulla eller inte. Det hade inte kunnat göra saker och ting mycket värre än de redan var."

Jag tror inte att era föräldrar hade blivit så glada om ni ragglat hem stinkande öl varenda gång ni spelat rollspel. :gremsmile:
Men jag och mina spelare var knappast några lysande stjärnor på något plan, när vi var tio år. Lite bättre har det allt blivit med åren.

Quan'talis

Swashbuckler
Och att kombinera rollspel och alkohol är som att kombinera rollspel och bilkörning -- det går säkert, men det gör det svårare att koncentrera sig ordentligt. Och det är irriterande när rollformulären täcker vindrutan och tärningarna ramlar ut ur handskfacket.

-JPS-

Maxwan

Swordsman
Förfestrollspelet!

Jag får nog faktiskt, 19 åring jag är, säga först och främst att ingen minderårig bör dricka alkohol. Inte heller bör någon under 18 uppmuntras av mina tokiga idéer som nu följer. Detta är framför allt riktat som ett svar åt Muggas.

Jo... vad vissa folk än säger så är rollspel+öl en förbaskat bra kombination, det håller jag med dig om! Okej, att dra fram ett knippe starköl och pimpla ikapp är väl ganska korkat om man har planerat att spela något så när seriöst. Men faktum är dock att vi alltid har öl till de spelarna som vill ha, och bara ingen dricker mycket så går det alltid bra, det har det gjort än så.

Nu till ämnet i alla fall: förfest! Visst tröttnar man på att sitta å prata om samma tråkiga saker, se på 'film' och dricka starköl med polarna innan man ska ut till puben? Jag kom ihåg att jag läste om ett "Dod - drinking game" för en herrans massa år sen, och jag bestämde mig för att förnya reglerna lite. Det blev riktigt bra får jag säga, och när jag har förfinat reglerna yttligare så kommer väl spelet upp här på rollspel.nu...

Spelet är ganska simpelt, målet är att bli lagom (lagom?) fulla inför puben och ha kul med polarna. Till detta behöver man papper, penna, 1T6 per man och starköl (eller vad man nu vill dricka). Dessutom behöver man kompisar med samma utrustning. Alla väljer karaktärer, och sedan ska man efter bästa förmåga lyckas med äventyret (som alltid går ut på att rädda prinsessan från draken uppe bland bergen, och dessutom måste man ta sig förbi orcher i skogen och den onda magikern halvvägs till draken). Alla slag slås med 1T6 och 1 är perfekt.. det finns inga regler för skador eller så... när man slår väldigt högt med tärningen, eller är väldigt stark, så adderar alla något berusade personer värdet i huvdet och vrålar ARgaguuUGGUuU!U!! (vilket betyder "bra träff" eller något liknande)... sen så skriker spelledaren "ARghaiaiaaiaiaiiaaaaaaa" vilket kort och gott betyder att motståndaren är nedkämpad.

När får man dricka? Jo, när man gör saker som uppfyller kravet på den långa listan. Såsom (en dos är en innan bestämd mängd):
* När Krigaren påpekar att Bågskytten är töntig får krigaren ta en dos.
* När Bågskytten uppenbarligen beter sig töntigt får denne ta en dos.
* När Magikern lyckas visa sin överlägsenhet genom att ha rätt i någon fråga, så får denne ta en dos.
* När Tjuven tar från de rika och ger till sig själv får denne ta en dos.
* När Barden spelar en låt som uppenbarligen höjer stämningen, så får alla som blir glada av Bardens låt ta en dos.

Ja, och så vidare. Sen finns det massa andra regler, så som att man fumlar när tärningen faller till marken, tagit direkt från PlayElf. Det blir dock lite roligare med 1-2 promille i blodet, då fumlar man som tusan!

Ja, om inte allt för lång tid bör spelet vara klart, och då delar jag med mig av det, och hoppas att ni andra också kan få roliga förfester med spelet. Och då Muggas, då kommer ingen spelare i din grupp klaga på att man har med öl i rollspelet!

Sist men inte minst måste jag säga... endast en gång av säkert 10-15 försök vi gjort har spelgruppen nått fram till draken som håller prinsessan fången. Spelledaren var i det läget såpass berusad att han inte klarade träffa bordet med tärningen en enda gång när draken skulle försvara sig, så striden blev kort och segerviss för de målinriktade spelarna!

Mac - spelar alltid spelledare!

Muggas

Hero
du MÅSTE dela med dig av det!!

låter skitkul!!! gör du det klart, så lovar jag att många förfester kommer att förgyllas av det (något som gör en pigg inför krogrundan istället för ett sömnpiller till film..)! en ide' som helt klart spöar skiten ur traditionella fyllelekar, som t ex den där man ska studsa ett mynt ner i en skål, annars får man ta sig en sup.. o dyl.. fasiken, tror nog att förfesten blir 100 gånger roligare än själva "utgåendet" när jag tänker efter.. :gremgrin:

Hasse

Hero
En folköl eller två bland annat till pizzan brukar gå ner. Men att dricka för att bli berusad är skepisk till om det är så att man kör en seriös kampanj. Det kan vara ok man gör det som en engångs grej med ett mindre seriört äventyr. Ett annat alternativ som jag köper är om man ändå skall fest till och helt plötsligt på festen vill rollspela lite. :gremsmile: