Förfestrollspelet!
Jag får nog faktiskt, 19 åring jag är, säga först och främst att ingen minderårig bör dricka alkohol. Inte heller bör någon under 18 uppmuntras av mina tokiga idéer som nu följer. Detta är framför allt riktat som ett svar åt Muggas.
Jo... vad vissa folk än säger så är rollspel+öl en förbaskat bra kombination, det håller jag med dig om! Okej, att dra fram ett knippe starköl och pimpla ikapp är väl ganska korkat om man har planerat att spela något så när seriöst. Men faktum är dock att vi alltid har öl till de spelarna som vill ha, och bara ingen dricker mycket så går det alltid bra, det har det gjort än så.
Nu till ämnet i alla fall: förfest! Visst tröttnar man på att sitta å prata om samma tråkiga saker, se på 'film' och dricka starköl med polarna innan man ska ut till puben? Jag kom ihåg att jag läste om ett "Dod - drinking game" för en herrans massa år sen, och jag bestämde mig för att förnya reglerna lite. Det blev riktigt bra får jag säga, och när jag har förfinat reglerna yttligare så kommer väl spelet upp här på rollspel.nu...
Spelet är ganska simpelt, målet är att bli lagom (lagom?) fulla inför puben och ha kul med polarna. Till detta behöver man papper, penna, 1T6 per man och starköl (eller vad man nu vill dricka). Dessutom behöver man kompisar med samma utrustning. Alla väljer karaktärer, och sedan ska man efter bästa förmåga lyckas med äventyret (som alltid går ut på att rädda prinsessan från draken uppe bland bergen, och dessutom måste man ta sig förbi orcher i skogen och den onda magikern halvvägs till draken). Alla slag slås med 1T6 och 1 är perfekt.. det finns inga regler för skador eller så... när man slår väldigt högt med tärningen, eller är väldigt stark, så adderar alla något berusade personer värdet i huvdet och vrålar ARgaguuUGGUuU!U!! (vilket betyder "bra träff" eller något liknande)... sen så skriker spelledaren "ARghaiaiaaiaiaiiaaaaaaa" vilket kort och gott betyder att motståndaren är nedkämpad.
När får man dricka? Jo, när man gör saker som uppfyller kravet på den långa listan. Såsom (en dos är en innan bestämd mängd):
* När Krigaren påpekar att Bågskytten är töntig får krigaren ta en dos.
* När Bågskytten uppenbarligen beter sig töntigt får denne ta en dos.
* När Magikern lyckas visa sin överlägsenhet genom att ha rätt i någon fråga, så får denne ta en dos.
* När Tjuven tar från de rika och ger till sig själv får denne ta en dos.
* När Barden spelar en låt som uppenbarligen höjer stämningen, så får alla som blir glada av Bardens låt ta en dos.
Ja, och så vidare. Sen finns det massa andra regler, så som att man fumlar när tärningen faller till marken, tagit direkt från PlayElf. Det blir dock lite roligare med 1-2 promille i blodet, då fumlar man som tusan!
Ja, om inte allt för lång tid bör spelet vara klart, och då delar jag med mig av det, och hoppas att ni andra också kan få roliga förfester med spelet. Och då Muggas, då kommer ingen spelare i din grupp klaga på att man har med öl i rollspelet!
Sist men inte minst måste jag säga... endast en gång av säkert 10-15 försök vi gjort har spelgruppen nått fram till draken som håller prinsessan fången. Spelledaren var i det läget såpass berusad att han inte klarade träffa bordet med tärningen en enda gång när draken skulle försvara sig, så striden blev kort och segerviss för de målinriktade spelarna!
Mac - spelar alltid spelledare!