Nekromanti alkohol och rollspel

Maxwan

Swordsman
Re: Tack för uppmuntran! :)

(riktat som svar till alla inlägg nedan)
Haaha.. tack för alla som uppmuntrade mig att skriva klart spelet! Jag ska försöka skynda på skrivandet, det är ju inte så mycket text i spelet men jag är lite trög av mig... :gremsmile:

Hur som helst, detdär med att man inte ska dricka alkohol under 18, det ska man faktiskt inte (inte bra för kroppen har jag hört!) men å andra sidan, vem följer den lagen? När 14isar i gbg dricker tvål för att bli påverkade så vad gör det om man dricker lite bria och spelar rollspel :gremsmile: EHhh... å andra sidan kommer det nog medfölja en varningstext om alkohol i mitt spel ändå.

Mac - why drink and drive, when you kan drink and play rollspel!

Johan K

Gammal & dryg
:) !

Det låter ju kanonbra att du ska skriva det klart !!
Kommer du att lägga ut det här på rollspel.nu eller på din hemsida ?
Skulle iaf vara skoj att spela det !

Balderk

Swashbuckler
Dock kan det vara lättare att "spela" berusad om mman är det själv :gremsmile:
Berusad är väl annars ett rätt svårt sinnestillstånd att spela, det kan lätt falla in i klichéer.
Men oftast spelar man ju inte rollspel i realtid, så om man först spelar på en fest, där man blir berusad, sedan vaknar man upp två dagar senare (i rollspelet alltså) och är fortfarande berusad! (eftersom man själv är det :gremwink: )

/Jonas, som aldrig spelat rollspel med alkoholhaltiga drycker inblandade, kan iofs bero på att vi fortfarande är 16-17 år i vår spelgrupp :gremsmile: , och är inte säker på att han vill prova (i alla fall inte så mycket att man blir berusad)

Balderk

Swashbuckler
Re: Junta och alkohol - helt ok! !

Du glömde att de skall röka cigarrer också! Inte en alkohol haltig dryck, men nog så viktigt!

/Jonas, kubanska cigarrer ska det vara :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Nejdå, jag ville bar inte bli OT...

...det är inte min stil.

kalcidis

Hero
att det ska vara lättare att spela berusad endast för att amn själv är i samma sinnestillstånd tror jag personligen är snicksnack.

Om vi tar det såhär: En full person har nog svårare att sätta sig in i hur en annan person är när han är full än en nykter person som försöker samma sak. Alla personer som är fulla är inte på samma sätt. Vissa blir aggressiva, andra fnittriga, tysta, ledsna osv osv.. Det finns lika många olika sätt att vara full som det finns personer. Tanken att en person som själv är berusad ska kunna gestalta en annan karaktär, som är det, bättre är banalt. Visst, om dom gestaltar sig själva så kan jag förstå det men annars håller inte argumentet.

Såvida man inte vill spela stereotyper.

Re: absint...

jag tror det står på inehållsförteckningen att den innehåller "ersättning" eller så
Citerar från flaskan:

"Wormwood infusion"

/Faehrengaust, som tar sig en jefvel

Quan'talis

Swashbuckler

Jo, men wormwood är väl inte bolmört, utan malört (fast jag har ju haft fel förr)? Som alltså inte är giftigt. Jag tror nog mer på billig alkohol + bad press-teorin när det gäller absinthens farlighet.

-JPS-

Jo, men wormwood är väl inte bolmört, utan malört (fast jag har ju haft fel förr)? Som alltså inte är giftigt. Jag tror nog mer på billig alkohol + bad press-teorin när det gäller absinthens farlighet.
Jag har ingen aning utan citerar bara det som står. Resten är bara alkohol, socker, vatten och färgämnen (E133-E102).

/Faehrengaust, Skål!!!

Quan'talis

Swashbuckler
Re: absint... (oseriöst)

Resten är bara alkohol, socker, vatten och färgämnen (E133-E102).

Va? Det är ju livsfarligt, ju! Konsumtion av socker kan leda till övervikt, högt blodtryck och karies, och färgämnen vet ju alla att är skadliga. Och mer än 50% av alla dunkningsolyckor beror på vatten! Absinth är verkligen inget att leka med.

-JPS- skålar i propplösningsmedel för avloppet i stället.

Troberg

Sinister eater

Jo, men wormwood är väl inte bolmört, utan malört (fast jag har ju haft fel förr)?
Jag kan ha haft fel i mitt tidigare inlägg när jag påstod att det kryddades med bolmört. Mina kunskaper när det gäller plantor är bristfälliga och mitt minne är ännu värre.

Va? Det är ju livsfarligt, ju! Konsumtion av socker kan leda till övervikt, högt blodtryck och karies, och färgämnen vet ju alla att är skadliga. Och mer än 50% av alla dunkningsolyckor beror på vatten! Absinth är verkligen inget att leka med.
Socker är inte farligt, det är en grönsak (sockerrör eller sockerbetor i förädlad form), färgämnen är bara kul men vatten däremot, det är inte att leka med.

Det gäller inte bara drunkning, det kan i gasform ge hudskador, det är starkt beroendeframkallande med allvarliga symptom för de som försöker bryta beroendet, inhalering kan leda till döden. Dessutom används det som huvudingrediens vid drogframställning och det används i stor omfattning i kriminella kretsar. Man har funnit starka kopplingar mellan vatten och fartygsförlisningar. Vatten i fast form kan orsaka skallskador. Folk ger till och med vatten till små barn!

Balderk

Swashbuckler
Spelar man nykter blir det nog väldigt lätt stereotyper också! Dessutom överför man ju oftast delar av sin personlighet till karaktären (vilket Rising redan har snackat om) vare sig man vill det eller inte... Det är väldigt svårt att spela en person som inte har några av ens drag i sig, såvida att man inte har ett manus. Om jag skulle spela berusad i ett rollspel skulle jag nog använda mina egna erfarenheter av att vara det! Jag vet ju inte hur andra människor känner sig när de är berusade, bara hur jag är. Därför om jag skulle spela på ett annat sätt så skulle det nog bli väldigt stereotypt!

/Jonas

Legioth

Swordsman
Vet man hur man verkligen är då man är full? :)

Fick inte rum med [nt] i rubriken, så jag måste ju skriva något här i stället.

Det jag menade är att man har ganska svårt att veta hur andra uppfattar en då man är berusad, just eftersom man är berusad, och därför uppfattar saker och ting på ett annat sätt än om man skulle vara nykter.

kalcidis

Hero
du kan ju seriöst inte påstå att man är lika lätt att göra stereotyper nykter som full? Som nykter har man mer koll (i 99 procent iaf) på vad man gör och vad som händer och är nog därav bättre att föreställa sig vad ens karaktär skulle göra i en situation om han var lite dragen.

Om man nu ska vara full för inlevelseeffekten så är det väl dumt att 'spela' fullheten ur sina egna ageringsreferenser istället för en tolkning av hur karaktären skulle vara berusad?

För att lägga upp det enkelt. Desto mer närvarande och koll på situationen man har desto enklare att gestalta en karaktär. Är man full så är man helt enkelt smått utan kontroll på sig själv och absolut inte så skarp som man bör vara när man lirar rollspel (såvida det inte är ett Beer and Pretzels spel).

Ghorgareth

Warrior
Ingen Alkohol

Eller annan form av berusningsmedel förekommer under våra spelmöten. Det skulle bara leda till tråkigheter och oseriöst spelande, något som vi gärna avstår ifrån.

Balderk

Swashbuckler
Du får förstå att jag inte är en förespråkare för att spela rollspel berusad, ven om det kanske har låtit så förrutom i mitt första inlägg då jag tror att jag klargjorde mig på den punkten.

Men jag tror och kommer att tro tills jag har bevisat för mig själv att jag har fel, att det lätt kan bli stereotypa uppfattningar om fylla även som nykter! Om jag inte använder mig av mina egna erfarenheter av att vara det!
Som berusad däremot så skulle man ju vara det och därför skulle det inte bli stereotypt, visst skulle min karaktär vara full på samma sätt som jag är full, men vad spelar det för roll? Man kan ju ändå vara "in character"!

däremot som nykter skulle det inte bli samma realism på berusningen, för jag tror inte det finns nån som kan spela så bra, och finns det det, grattis till han/hon!

Men däremot skulle man vara tvungen ett spela ett scenario där man ska vara berusad hela tiden, annars skulle det vara mer än lovligt dumt att spela berusad! jag menar, när karaktären på morgonen vaknar upp med en baksmälla, så är du själv fortfarande berusad själv.... Då skulle det bli problem med rollspelandet! Eftersom man inte har kontroll nog att spela bakfull...

/Jonas

kalcidis

Hero
jo.. men samtidigt förstår jag inte vilken del av det hela som säger att för att du är berusad så rollspelar du en berusad person enklare? Din gestaltning av karaktären blir ju inte mer verklighetstrogen för att du är full själv. En berusad person har nog tendens att missa lite mer än en nykter när det gäller att vara in character osv.

Blir ju snarare att du har roligt för att du är full och gubben gestaltas av en person som är ju berusad.

men jag förstår fullt ut din synpunkt. Bara det att jag inte håller med. Antar att det är samma sak tillbaka dock =)

Och mer än 50% av alla dunkningsolyckor beror på vatten!
Exakt vad är det som dunkar så att någon(ting) förolyckas? Jag tycker vattnet har ett ganska rogivande, lite kluckande ljud. :gremgrin:

/Blackie, nyfiken.

Re: Krökarspelet

Hoppsan, har ni problem att hålla drickat nere grabbar?
Det var inte JAG som hällde ut mitt maginnehåll över köksbordet :gremwink:

Dessutom är vi finnar, så vi super som rediga män ska. Man ska egentligen inte hållas på benen efter en kväll med sprit.

/Black Dwarf, som inte tror på det han sa själv.