Nekromanti alkohol och rollspel

Johan K

Gammal & dryg
Re: Förfestrollspelet!

HaHa !!
Det MÅSTE jag testa nån dag !
Sen som spelförlag kan man ju åxå nämna paranoia, den bör gå ganska bra ihop med alkohol. :gremgrin:

Illern

koppariller
Vi brukar aldrig dricka under spelmötet men lite grand till maten ibland under eventuella matpauser. Givetvis har det varit vin och fruktjuice, eventuellt smaksatt med till exemepl honung som gällt då vi spelar i romersk miljö.

Troberg

Sinister eater
Re: absint...

Detta beroende på att den tidens absint innehöll arsenik!
Var det inte bolmört? I vilket fall så var den inte orsaken, bara syndabocken.

Troberg

Sinister eater
Re: Vet inte...

själv brukar jag applådera när folk blir rädda för luftgropar...och skratta högt...
Tycker du det är kul så måste jag berätta om när min syrra flög Air France.

Hon hade blivit placerad vid nödutgången (hon har lärt sig av mig att fråga efter det, mycket mer benutrymme och mindre risk för att drabbas av småbarn). En stund efter start så ringer en varningsklocka och en skylt med texten "slide armed" tänds vid nödutgången. Allvarlig oro utbryter, en äldra man som sitter bredvid min syster blir nästan hysterisk. Efter lite experimenterande kommer man på att om man drar lite i nödutgångsdörren så slutar det. Lite omflyttningar och en av kabinpersonalen får sitta resten av flighten (3 timmar...) och dra i dörren. Folk blir räddare och räddare, någon började gråta. För jäkla synd att jag inte var där och kunde dra skräckhistorier i still med "Det är precis som incidenten på flight LH761, ni vet den där som havererade i havet utanför indonesien. Detsamma hände på den där 747an som havererade i florida." eller fråga om de sett Alive (som jag fortfarande ser som ett monument över sportens skadeverkningar (de börjar med att spela fotboll och slutar som kannibaler)) och så vidare. Aldrig får man ha något kul...

På den anslutande flighten hamnade hon bredvid Lou Reed. Vissa får bara kul hela tiden!

Tarill

Warrior
Re: Vet inte...

Tja, det var juh ett tag sedan jag hade roligt på flyg...så lite avundsjuk är man...

Junta och alkohol - helt ok! !

Vi var ett gäng som spelade brädspelet Junta och samtidigt satte vi i oss ett par bärs och groggade. Efter drygt 2 timmar ställer sig plötsligt polarns brorsa upp som just då är general. Han går runt bordet och sätter sig på huk mellan 2 stolar och ler fånigt och säger:

"Jag är för full för att göra revolution!" :gremlaugh:

Junta är nog ett av få spel som blir roligare med alkohol!

Troberg

Sinister eater
Re: Junta och alkohol - helt ok! !

Vi var ett gäng som spelade brädspelet Junta och samtidigt satte vi i oss ett par bärs och groggade.
Men, ska inte de som är i presidentens favör dricka champagne, drinkar med paraplyer i och whiskey sour och sånt, medan de som är i opposition ska dricka rödvin och cuba libre?

Rosen

Myrmidon
Re: I måttliga mängder

Däremot så tror jag inte på att spela när man är direkt full, det blir i bästa fall bara löjligt.

Den enda gång mitt spelgäng testade så blev det "Socker-Conny - rollspelet". Rollpersoner och SLP betedde sig som ett gäng skållade psykopater, så vi beslöt efteråt att betrakta den spelsessionen som 'non-canon' och ignorera allt som hade hänt i den.
Fast vi har nog aldrig haft så kul åt ett vanligt dungeonkräl förut... (-:

--
Åke

entomophobiac

Low Prep High Play
Dungeons & Dragons och Munchhausen

Ah... detta kontroversiella ämne. Eller är det så kontroversiellt? Svar: nej. Här är ett par saker som utmärkt spelas som dryckesspel:

1) Dungeons & Dragons. Jajamen. Istället för Hit Points har du en ordentlig grogg eller liknande. Varje poäng skada du tar emot är en ordentlig klunk - sedan är det bara att låta dungeon-bashingen sätta igång.

Självklart är detta inte ditt genomsnittliga spelmöte, eftersom det blir helt stridsorienterat, men det kan vara otroligt kul.

2) Baron Munchhausen. Tja... För den som inte vet det handlar detta briljanta spel om att berätta historier där man sedan kan plikta med att dricka klunkar för att inflika i den nuvarande berättarens historia. Otrolig kul och rekommenderas av flera anledningar - om inte annat så för det intetsägande priset. (Typ 60 spänn.)

3) Call of Cthulhu. Låter lite magstarkt, men ersätt din Sanity med en ordentlig grogg i samma anda som punkt 1. Helt plötsligt kommer du faktiskt vara nästan precis så galen som din karaktär, eller åtminstone ha samma resonemangsförmåga när du stött på en Old One för mycket...

4) Väx upp och gå ut på krogen istället. Rollspel spelas bäst seriöst och ingen kan påstå att alkohol ger en seriösare stämning...

chrull

Stockholm Kartell

Med risk för att låta anti:

Absint som säljs på systemet idag innehåller ine bolmört, vilket den du kan få på väl valda platser i europa gör.
Det är den som inte bara gör dig sanslöst berusad, då får lite hjälp på vägen med en viss halluciogen (stavningen skiter jag i. du fattar :gremlaugh:) effekt.
Det här är aldrig bra för dig och din kropp...
Dessutom innehåller den ofta mellan 70-80% alkohol, vilket du inte heller är van att dricka. den svenska idag inehåller runt 60 tror jag...

Hinkar du mycket 80%-igt dagligen spelar det nog ingen roll om det är absinth eller stroh rom. du tar skada i vilket fall som helst...

Påpekas bör dock att det är olagligt att medföra absinth till sverige. Det är klassat som grovt narkotikabrott och alltså inget jag rekomenderar. Det är också det som är anledningen till varför det är så svårt att få tag på idag.
En annan anledning kan vara att det inte är många som orkar hålla på.

Sen har jag lite tips rörande den svenska absinten:
Använd den inte istället för vodka när du gör white russians.
Absint passar otroligt dåligt med fanta.
Se för fan till så att glaset tål höga temperaturer innan du råkar sätta eld på hela glaset och dessutom få det att spricka. Även om den brinnande vätskan som rinner överallt på din diskbänk må se fin ut är det inte särskilt kul.
Särskilt inte med vad du betalat för flaskan.

Jag tar mig friheten att stava absint både med och utan h. Stör du dig så är det ju inte mitt problem :gremlaugh:

chrull

Skuggvarg

Hero
Re: Förfestrollspelet!

Höh...spelar väl ingen roll om spelarna är 16? Idag dricker ju 12-åringar sig totalt redlösa på HB och andra starka saker...de måste vara helt sjuka i huvudet när de super skallen i bitar på det där viset

/Skuggvarg - har ändå aldrig förstått det där med alkohol

Troberg

Sinister eater

Absint som säljs på systemet idag innehåller ine bolmört,
Möjligt, jag är inte säker. jag har hört både och. Dock är det inte mer än att det bara ger smak, inte berusning.

Dessutom innehåller den ofta mellan 70-80% alkohol, vilket du inte heller är van att dricka. den svenska idag inehåller runt 60 tror jag...
Stämmer.

Påpekas bör dock att det är olagligt att medföra absinth till sverige. Det är klassat som grovt narkotikabrott och alltså inget jag rekomenderar.
Stämmer, men det är inte bolmörten som är anledningen. Högre alkoholhalt än 60% (tror det är gränsen). klassas som narkotika (idiotiskt nog, eftersom narkotika kemiskt sett är en avgränsad grupp substanser), vilket alltså även omfattar viss rom och vodka. Håller den lägre halt än så så är det OK. Spelar ingen större roll, så hög halt är ändå näst intill odrickbart.

Sen har jag lite tips rörande den svenska absinten
Jag gissade de flesta av dem själv...

Fler uppenbara tips: Undvik svinbillig inhemsk jordansk whiskey. Misstänker att blyfri 98 är godare...

chrull

Stockholm Kartell

Möjligt, jag är inte säker. jag har hört både och. Dock är det inte mer än att det bara ger smak, inte berusning.

jag tror det står på inehållsförteckningen att den innehåller "ersättning" eller så.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Krökarspelet

Hoppsan, har ni problem att hålla drickat nere grabbar? :gremsmile:
Ingen som spydde när jag spelade med tre polare den där ända gången och vi drog ut på stan efteråt och fortsatte festa.

Däremot var det väl ingen höjdaräventyr, jag var SL och glömde hela tiden bort en massa grejer, slp:s som går upp i rök och liknande. Jag lyckades dock rätt bra med att ha ihjäl spelarnas karaktärer på ett skysst sätt (då får ju SL belöningsdricka). :gremsmile: Tror vi avverkade 6 av 7 klichékaraktärer under kvällen (en av dom klämdes till döds under en drake eftersom han råkade stå under draken när en annan spelare dödade den)

Gabri L

Warrior
Absinth? (OT)

Var fick du tag på det? Har försökt på systemet, och dom tittade på en som om man vore puckad, och sade: Nä, se du, det klassas som lätt narkotika, och är därför olagligt... Varpå jag svarade: Ja, jag vet. Varför tror du jag vill ha tag på det?

Varpå det blev otrevlig stämning, och jag fick fly lokalen innan väktare tillkallades. Allt detta för att man vill dricka ngt med lite ritual. Att kärringen inte fattar sig på ironi kan väl inte jag rå för... :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
Re: Absinth? (OT)

Det har varit förbjudet förr i tiden, men sedan något år tillbaka så har det funnits på systemet här hemma i sverige.

Nå, jag har inte druckit den svenska absinthen dock, utan enbart smuggelvarianter, men det ska finnas på systemet.

/Rising

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag är av åsikten att lätt alkohol, typ mängden i vanlig affärscider kan visst konsumeras om det ska konsumeras öht. Större mängder får folk dricka på fester istället.

kalcidis

Hero
Problemet så som jag ser det så handlar det väl mer om rollspel och berusning. Än om alkoholhaltiga drycker och rollspelande.

Jag förstår inte riktigt innebörden av att spela rollspel berusad. Visst kan man väl klämma en öl eller ett glas vin om det är gott. Men att spela och dricka för att bli full känns som om det är helt fel mentalitet. Ska man spela en berusad spelare så ska man spela hon berusad och inte vara det själv.

Summan av kardemumman är jag skulle tillåta spelarna dricka en öl eller två. Men så fort de börjar bli lite smått lulliga skulle jag be dem sluta dricka eller gå hem.