CapnZapp
Myrmidon
Lilja;n41473 said:Vi eftersträvar enkelhet där komplexitet inte behövs. Som spelledare kan man fördela karaktärsdragen som man vill för spelledarpersoner, precis som spelare kan fördela om dem för sina rollpersoner. Detta är sällan nödvändigt - systemet är avsett att ge huvudsaklig skillnad med förmågor och krafter. Nyckeln ligger nog i att inte bara läsa äventyret utan spela det, då kommer spelare och spelledare att uppleva skillnaden. Det är i alla fall vår erfarenhet efter hundratals timmar av speltestning i olika grupper. Min utmaning till er: spela spelet!
Och om jag har fel, d v s ni anser det endimensionellt efter test, flytta om karaktärsdrag för större variation.
Okej, här är då ett förslag till att differentiera motståndet via karaktärsdrag. Inte att "flytta om" dem så mycket som att redan i grunden låta olika nivåer på karaktärsdragen definiera fiender av olika starkt motstånd.
Låt mig börja genom att demonstrera hur alverna skulle kunna se ut i ett uppdaterat monsterkapitel:
VÅRALV
Motstånd: Svagt
Diskret ?3 Övertygande +3 Stark +5 Viljestark +5
Förmågor: —
Initiativ: 10 (10)
Anfall: 0 Pilbåge (Skada 4), 0 Dolk (Skada 3)
Försvar: 0 Undvika (Abs 0)
Tålighet: 10 (Smärtgräns 3)
FÖRSOMMARALV
Motstånd: Ordinärt
Vaksam ?3 Övertygande +3
Förmågor: Akrobatik I, Prickskytt II, Sjätte Sinne I
Initiativ: 10 (13)
Anfall: ?3 Pilbåge (Skada 5, Hämmande), 0 Spjut (Långt, Skada 4)
Försvar: 0 Undvika (Abs 2)
Tålighet: 10 (Smärtgräns 5)
SENSOMMARALV
Motstånd: Utmanande
Diskret ?3 (Smyga ?2) Vaksam ?3 Viljestark ?3
Förmågor: Akrobatik I, Prickskytt III, Rustmästare I, Sjätte Sinne II, Stångverkan II
Initiativ: 13 (13)
Anfall: ?3 Pilbåge (Skada 5, Hämmande, Pansarbrytande), 0 Spjut (Långt, Skada 5)
Försvar: ?3 Undvika (Abs 4)
HÖSTALV
Motstånd: Starkt
Listig ?5 Viljestark ?5 Diskret ?3 Vaksam ?3 Övertygande ?3
Förmågor: Lärd III, Medicus III, Prickskytt III, Sjätte Sinne II, Stångverkan II, Tradition III (Häxkonst)
Mystiska Förmågor: Bända Vilja III, Larvböld III
Initiativ: 13 (13)
Anfall: ?5 Bända Vilja, ?5 Larvböld (Skada 4, Pansarbrytande), ?3 Pilbåge (Skada 5, Hämmande, Pansarbrytande), 0 Spjut (Långt, Skada 5)
Försvar: ?3 Undvika (Abs 2)
Jag har skapat statblocks för samtliga fyra alvtyper av en särskild anledning.
I grundreglerna har de fyra alvtyperna ingenting gemensamt, men en höstalv har väl varit en sommaralv tidigare, och en våralv före det? Notera att i mina statblocks tar alven med sig de förmågor han eller hon tidigare tagit till sin nya existens, med få undantag (förmågor som inte längre ger någon bonus då alven ändrat inriktning har jag låtit alven "glömma bort").