Välkommen till ett lite förvirrat resonemang om ett egentligen helt obefintligt problem som jag stör mig på ibland.
Det finns vissa kunskaper som med självklarhet innehas av nästan alla människor (eller andra sentienta varelser) i en spelvärld. Det kan röra sig om vardagskunskaper, som ändå ibland kan vara intressanta speltekniskt och därmed bör mätas på något sätt, precis som andra färdigheter och kunskaper i spelvärlden.
Exempel på sådana kunskaper är läskunnighet, simkunnighet, eller bilkörning i ett modernt i-land. Det är saker som de flesta kan, men inte riktigt alla, och som man dessutom kan vara mer eller mindre bra på.
Det som stör mitt ordningssinne är att sådana färdigheter inte borde ta upp plats på ett rollformulär. Det är intressantare att hålla reda på om någon inte har färdigheten än om någon har den, eftersom det förra är mer ovanligt än det senare. Vad man kan göra är att anta att alla har den relevanta kunskapen (till exempel läskunnighet eller simkunnighet) och använda en annan färdighet (till exempel en språkfärdighet eller rörliga manövrer) om det är nödvändigt att utföra ett test för att se om man lyckas med något man försöker göra. Det fungerar bra för färdigheter som så gott som alla behärskar, men inte riktigt lika bra för färdigheter som en majoritet behärskar, men inte alla (till exempel bilkörning). Sådana färdigheter vill man hålla reda på, och man får acceptera att de tar upp plats på rollformuläret.
Finns det något idealiskt sätt att hantera kunskaper som de flesta har, men ett fåtal saknar? Ska man abstrahera bort dem och anta att alla kan dem, och, om det är nödvändigt, att man använder en annan färdighet för att se om man lyckas. Ska man ha nackdelar som representerar brister i något område (till exempel icke-simkunnig)? Eller är det viktigt att ha med allt en rollperson kan på rollformuläret, även om det borde vara självklart?
/tobias
Det finns vissa kunskaper som med självklarhet innehas av nästan alla människor (eller andra sentienta varelser) i en spelvärld. Det kan röra sig om vardagskunskaper, som ändå ibland kan vara intressanta speltekniskt och därmed bör mätas på något sätt, precis som andra färdigheter och kunskaper i spelvärlden.
Exempel på sådana kunskaper är läskunnighet, simkunnighet, eller bilkörning i ett modernt i-land. Det är saker som de flesta kan, men inte riktigt alla, och som man dessutom kan vara mer eller mindre bra på.
Det som stör mitt ordningssinne är att sådana färdigheter inte borde ta upp plats på ett rollformulär. Det är intressantare att hålla reda på om någon inte har färdigheten än om någon har den, eftersom det förra är mer ovanligt än det senare. Vad man kan göra är att anta att alla har den relevanta kunskapen (till exempel läskunnighet eller simkunnighet) och använda en annan färdighet (till exempel en språkfärdighet eller rörliga manövrer) om det är nödvändigt att utföra ett test för att se om man lyckas med något man försöker göra. Det fungerar bra för färdigheter som så gott som alla behärskar, men inte riktigt lika bra för färdigheter som en majoritet behärskar, men inte alla (till exempel bilkörning). Sådana färdigheter vill man hålla reda på, och man får acceptera att de tar upp plats på rollformuläret.
Finns det något idealiskt sätt att hantera kunskaper som de flesta har, men ett fåtal saknar? Ska man abstrahera bort dem och anta att alla kan dem, och, om det är nödvändigt, att man använder en annan färdighet för att se om man lyckas. Ska man ha nackdelar som representerar brister i något område (till exempel icke-simkunnig)? Eller är det viktigt att ha med allt en rollperson kan på rollformuläret, även om det borde vara självklart?
/tobias