Nekromanti Alla kan cykla

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Välkommen till ett lite förvirrat resonemang om ett egentligen helt obefintligt problem som jag stör mig på ibland.

Det finns vissa kunskaper som med självklarhet innehas av nästan alla människor (eller andra sentienta varelser) i en spelvärld. Det kan röra sig om vardagskunskaper, som ändå ibland kan vara intressanta speltekniskt och därmed bör mätas på något sätt, precis som andra färdigheter och kunskaper i spelvärlden.

Exempel på sådana kunskaper är läskunnighet, simkunnighet, eller bilkörning i ett modernt i-land. Det är saker som de flesta kan, men inte riktigt alla, och som man dessutom kan vara mer eller mindre bra på.

Det som stör mitt ordningssinne är att sådana färdigheter inte borde ta upp plats på ett rollformulär. Det är intressantare att hålla reda på om någon inte har färdigheten än om någon har den, eftersom det förra är mer ovanligt än det senare. Vad man kan göra är att anta att alla har den relevanta kunskapen (till exempel läskunnighet eller simkunnighet) och använda en annan färdighet (till exempel en språkfärdighet eller rörliga manövrer) om det är nödvändigt att utföra ett test för att se om man lyckas med något man försöker göra. Det fungerar bra för färdigheter som så gott som alla behärskar, men inte riktigt lika bra för färdigheter som en majoritet behärskar, men inte alla (till exempel bilkörning). Sådana färdigheter vill man hålla reda på, och man får acceptera att de tar upp plats på rollformuläret.

Finns det något idealiskt sätt att hantera kunskaper som de flesta har, men ett fåtal saknar? Ska man abstrahera bort dem och anta att alla kan dem, och, om det är nödvändigt, att man använder en annan färdighet för att se om man lyckas. Ska man ha nackdelar som representerar brister i något område (till exempel icke-simkunnig)? Eller är det viktigt att ha med allt en rollperson kan på rollformuläret, även om det borde vara självklart?

/tobias
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Jag anser att om spelet i övrigt har färdigheter och resolution och det kan tänkas att sådan rsolution behövs skall det IMO vara en färdighet som vilken annan.

I Neotech v2 gjorde jag så att för att symbolisera de färdigheter (bilkörning, simma, etc) som "alla" har, att så länge RPn har iaf lägsta FV som går att inneha så behövdes aldrig resolution göras under "normala" situationen (simma i en bassäng, köra till jobbet).

Man kan kalla de för att vissa färdigheter fick en specialflagga där denna regel då ansågs gälla.

I Noir är det generellt enklare - jag har många fler binära inslag (kan du språket Hygglo, bra, då kan du det, inget tjafs - inget snack om dialekter, ordförråd etc).
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,462
Location
Stockholm
Inte jag.

”Ska man abstrahera bort dem och anta att alla kan dem, och, om det är nödvändigt, att man använder en annan färdighet för att se om man lyckas. Ska man ha nackdelar som representerar brister i något område (till exempel icke-simkunnig)?”

Det är så jag gör, och det tycker jag fungerar bra. Jag vill väl inte mena att det är idealiskt, men jag har då inte stött på några problem med det. Nu bör det iofs kanske nämnas att jag föredrar system med tämligen breda färdigheter/egenskaper/w-ever, så att ha samtliga sporter (i vilka ingår saker som att simma och cykla) i samma färdighet duger alldeles utmärkt för mig. Jag föreställer mig att problemet lär vara mer uttalat i ett system med smalare färdigheter.

”Eller är det viktigt att ha med allt en rollperson kan på rollformuläret, även om det borde vara självklart?”

Nej, jag tycker inte det. För min del känns det mest segt att behöva nedteckna saker som att man har ungefär lika mycket deg som en medelsvensson, eller att man faktiskt inte är en total ensamvarg bara för att ens nära och kära inte är effektiva som kontaktnät (eller något annat man brukar behöva betala poäng för).

”Alla kan cykla”

Inte jag – jag orkade aldrig lära mig det. Jag håvade in nackdelspoäng och tog tunnelbanan istället (still do).
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Senaste kampanjerna har jag haft minuskolumner (dåliga färdigheter) och så har jag tagit tänket från Castel Falkenstien att det som inget är sagt om ligger man på en basnivå.

Vilket gjort att folk har haft luckor som att de inte kan köra bil (vilket alla inte kan... tror att jag lyckas leva i ett mordernt i-land utan att kunna det :gremtongue:) och diskutioner som, "hm, Joushua kan för visso inte köra bil, men han är ju amerikan... borde kunna innebära att han har körkort, kan starta bilen (oftast) men suger i helhet på bilkörning, medan Bridget med samma nackdel, fast som är britt, inte ens vet hur att starta den, men slipper problem att köra ut eländet i en åker i brist på trafikvett" vilket kan illustrera att inte kunna saker kan vara mer än binärt :gremwink:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Ett exempel kan vara att man får en grundplåt av färdigheter som innehas av alla (eller ja nästan i varje fall) i en given kultur. T.ex. i Sverige kan alla (åter igen nästan i varje fall) simma, läsa, skriva, matematik, historia och ett antal andra grundläggande färdigheter som man helt enkelt lär sig i grundskolan. Dessa skulle kunna representeras i färdigheter som man bara får helt enkelt. Oftast är inte dessa grundläggande färdigheter något som upprör spelbalansen på något sätt heller då det inte rör sig om mer esoteriska färdigheter (kunskap om magi, ockult e.dyl.) alt. stridsfärdighter ty det lär man sig sällan i grundskolan :gremsmile:

Det kan dock vara jobbigt att fastställa vad olika kulturer har för grundkunskaper och om man låter det innefatta mer "kritiska" färdigheter så föreligger alltid risken att de mindre nogräknade spelarna väljer en kultur/ras/utbildning (vad man nu väljer att kalla det) som är mest fördelaktig.....

C.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Re: Alla kan skjuta

stridsfärdighter ty det lär man sig sällan i grundskolan

Kanske inte i Sverige, men vi hade en utbytesstundentska från Ukraina på gymnasiet. En sådan riktigt modellsnygg tjej som totalt knockade mig när hon glatt berättade att hon på lektionerna hemmavid var bäst i klassen på att sätta ihop en AK-47. Tydligen hade de 10% av tiden dedikerad till vapenutbildning. I gymnasiet.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Re: Alla kan skjuta

I grundskolan? Ja, där ser man.

Men visst, i ett land som har allmän värnplikt (t.ex. Sverige för 10 - 20 år sedan eller Israel idag) bör Janne på gatan ha åtminstone en grundläggande kunskap i hur ett vapen funkar och åtminstone någon gång i sitt liv riktat ett vapen mot en pappfigur och tryckt av.

Som sagt så är det många parametrar att ta in om man vill göra något system kring vad som är "allmänkunskap" för en Svensson i ett visst land/av viss ras/tillhörande viss kulter/etc. så det är kanske bättre att SL är mer involverad i RP-skapandet och ser till att spelaren tar färdigheter som representerar bakgrunden?

C.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Eftersom det rör sig om avvikelser från normen, så tycker jag egentligen att det sorterar in under "nackdelar".

Själv har jag dock löst det så att saker som sim-, rid- och skriv-/läskunnighet är binära speldata (alltså utan spelvärde) och återfinns förtryckta på formuläret. Fast endast de speldata som är intressanta i spelmiljön finns med, så det blir aldrig speciellt betungande.

/Baldyr
 
Top